پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «چادر برون» رسم دیرینه دختران کرمان

«چادر برون» رسم دیرینه دختران کرمان





۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۱۹

«چادر برون» رسم دیرینه دختران کرمان
فاطمه پورمرادی
یکی از آداب و رسوم مردم کرمان در روز 27 ماه مبارک رمضان مراسم «چادر برون» است که مورد استقبال جمع کثیری ازبانوان قرار می گیرد.
به گزارش پیام ما ،مردم بر این باورند که دخترانی که به هر علت اسباب ازدواج آنها فراهم نشده با تهیه پارچه چادری و برش چادر در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان بخت آنها باز خواهد شد.
گفته می شود هرکس در این روزحاجتش براورده شود سال اینده باید چند چادر را برای دیگر دختران دم بخت برش بزند.
از دیگر آداب این روز این است که زنان خانه دار از اضافه های چادر کیسه های کوچکی را تهیه می کنند و مانند کیف ان را می دوزند و در طول سال این کیسه به عنوان کیسه برکت استفاده می نمایند و در ان پول نگهداری می کنند.
همچنین خانم هایی که تاکنون صاحب فرزند نشده اند قبل از اذان ظهر وارد مساجد می شوند و برای فرزند نداشته خود نذر و نیاز و لباس کوچکی را تهیه برش می زنند و آن را به دست هفت زن که نام هایشان فاطمه باشد، کوک زده میشود، به امید اینکه دست این زنان مومن خوب و آنها صاحب فرزند شوند.
از آداب جالب این روز این است که اگر چادر و لباسی می خواهند در طول سال بدوزند بهتر است روز 27 ماه مبارک رمضان در مساجد برش داده شود و به نیت صحت و سلامتی به تن شود.
آنها براین اعتقادند که اگر کسی نامش فاطمه باشد و پارچه ای به ایشان دهد،میمنت دارد و و در طول سال آن را نگه می دارند.
این مراسم هر ساله در مسجد جامع شهر کرمان با حضور مردم و عده ای از دوزندگان و خیاطان شهر برگزار می شود.
گفته می شود اگر در این روز بر هر 70 دانه جو 70سوره توحید خوانده شود و پس از آن در جایی کاشته شود و با آب وضو آبیاری شود ؛اگر جو ها جوانه بزنند و سبز شوند به حاجت خود دست می یابند.
این سنت اداب و قوانین مخصوص به خود را دارد.
با گذشت سالیان دور، رفته رفته «چادر برون» به یکی از سنت های مردم کرمان تبدیل شد و بریدن چادر را برای هرکسی در مسجد جامع و در این روز به فال نیک می گیرند.
یکی دیگر از سنت های این روز، پختن نان بربری است که این نان در روز عید قربان همراه با جگر گوسفند خورده می شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *