پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پتروشیمی کرمان یک سال پشت در محیط‌زیست گیر کرده است

پتروشیمی کرمان یک سال پشت در محیط‌زیست گیر کرده است





۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۱۸

پتروشیمی کرمان
یک سال پشت در محیط‌زیست گیر کرده است

پیام ما- مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان روز گذشته در نشست وزیر کشور با جمعی از فعالان اقتصادی استان کرمان از معطل ماندن پتروشیمی کرمان «پشت درب‌های سازمان» محیط‌زیست خبر داد. محمد عباسی گفت: « یکی از مشکلات راه‌اندازی این مجتمع، تمرکز قدرت در تهران است و به‌عنوان‌مثال در یک بحث کوچک محیط‌زیستی که در کرمان تائید شده، از یک سال قبل معطل و پشت درب‌های محیط‌زیست گیر هستیم.»
این صحبت‌های عباسی در حالی مطرح می‌شود که در اولین سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم به کرمان بود که احداث چهار واحد پتروشیمی در استان کرمان مصوب شد. طبق این مصوبه، طرح احداث پتروشیمی کرمان طرحی پنج‌ساله و زمان شروع آن سال 86 بود. بنابراین می‌بایست تا پایان سال ۹۱ عملیات ایجاد صنایع لازم پتروشیمی در استان به اتمام می‌رسید. ازآنجاکه وزارت نفت در آن زمان قبول کرده بود که خط لوله انتقال را آماده کند و گاز را سال ۹۱ تحویل دهد بنابراین سال ۹۱-۹۲ در حقیقت می‌توانست زمان قطعی بهره‌برداری از این پروژه‌ها باشد. اما مسئولان دولت نهم که تا پایان دولت دهم هم بر سرکار بودند نه‌تنها نتوانستند این پروژه را به مرحله اجرا برسانند بلکه دلیل اجرا نشدن این پروژه را نبود زیرساخت‌های لازم در کرمان اعلام کرده بودند و این‌گونه بیان می‌شد که اجرای این پروژه در کرمان پشتوانه اجرایی ندارد.
عمر دولت دهم به اتمام رسید و پروژه پتروشیمی که عملاً پیشرفتی نکرده بود به دولت تدبیر و امید رسید. چند ماه پس از روی کار آمدن رزم حسینی به‌عنوان استاندار کرمان، وی مکرراً از تلاش دولت یازدهم برای احداث پتروشیمی کرمان صحبت می‌کرد. در اردیبهشت‌ماه 93 بود که رزم حسینی گفت که با راه‌اندازی پروژه پتروشیمی در کرمان که اقدامات اولیه احداث این پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام‌گرفته و مجوز آن صادرشده است، یک سال بعد و در فروردین‌ماه سال 94 هم رزم حسینی تأمین خوراک پتروشیمی کرمان توسط وزیر نفت را اتفاقی نادر دانست و گفت که با اجرای این پروژه مشکل کویری بودن استان حل خواهد شد و حتی در صورت خشک شدن چاه‌های آب، صنعت ایجادشده جایگزین خوبی برای کشاورزی خواهد بود. در این میان نمایندگان کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم بعضاً در ارتباط با پتروشیمی کرمان صحبت‌هایی را مطرح می‌کردند و از توجه ویژه خود به این پروژه صحبت کردند. بااین‌حال هنوز پتروشیمی کرمان درگیر و دار صدور مجوز از محیط‌زیست است.
مشکلی که در شماره 598 «پیام ما» مورخ 23 فروردین 95 به آن اشاره شد و حالا 83 روز پس‌ازاین گزارش، مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان این مشکلات را تائید کرده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *