پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۹ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۲۷

محصولات جدید سوزوکی به ایران می آیند
در شرایطی که بسیاری از کارشناسان معتقدند توافق هسته ای فرصت همکاری خودروسازان ایرانی را با ژاپنی‌ها فراهم کرده، ایران خودرو چشم به تقویت شراکت خود با سوزوکی بسته است و می‌خواهد روابط خود با این شرکت ژاپنی را توسعه دهد.سوزوکی چند سالی می‌شود به‌واسطه مونتاژ محصول شاسی‌بلند خود به نام «گرند ویتارا» با ایران خودرو همکاری دارد و این در شرایطی است که پس از تشدید تحریم‌ها ارتباطش با آبی‌های جاده مخصوص را محدود کرد.
به جز ویتارا، محصولی دیگر به نام «کیزاشی» نیز از این شرکت ژاپنی (توسط ایران خودرو) راهی بازار ایران شد که البته به دلایلی از جمله قیمت بالا، توفیق چندانی نصیب آن نشد .حالا اما با توجه به لغو تحریم‌ها، ایران خودرو و سوزوکی قصد توسعه همکاری خود با یکدیگر را دارند و قرار است طی سال آینده، چند محصول جدید این شرکت ژاپنی راهی کشور شود. به گفته ایران خودرویی‌ها، از قبل قرار بوده سه محصول سوزوکی به نام‌های «سوئیفت»، «سیاز» و «سلریو» راهی ایران شوند و حالا طبق تصمیمات جدید، مدل «بالنو» نیز به این جمع اضافه خواهد شد. ان طور که هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو عنوان کرد، بالنو در اصل قرار است جانشین کیزاشی شود.وی همچنین تاکید کرد که محصولات جدید سوزوکی همگی از سال آینده راهی ایران خواهند شد، با این حال هنوز تصمیمی در مورد محل تولید آنها گرفته نشده است. این احتمال وجود دارد که تولید برخی از این چهار محصول، در سایت مرکزی ایران خودرو و برخی دیگر نیز در سایت خراسان این شرکت انجام شود.سایت خراسان هم‌اکنون سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ می‌کند و قرار است تمام محصولات شاسی‌بلند موردنظر ایران خودرو، در این سایت تولید یا مونتاژ شود.

قیمت خودرو در ایران
2.5 برابر جهانی است
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در ایران بدون توجه به سطح درآمد مردم، 2.5 برابر قیمت‌ جهانی این محصولات است.
علی خاکساری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ با مقایسه سطح درآمدی مردم در ایران و جهان نیز، قیمت خودرو در ایران ۱۵ برابر قیمت‌های جهانی است.
وی با بیان اینکه یک کارگر ساده در کانادا با حقوق ۱۴ ماه خود می‌تواند یک تویوتا کمری ۲۵ هزار دلاری خریداری کند، خاطرنشان کرد: ‌اما یک کارگر ساده در ایران باید حقوق ۲۰۰ ماه خود را برای خرید این خودرو پرداخت کند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: دلیل این وضعیت و بالا بودن سرسام‌آور قیمت خودرو در ایران نیز انحصاری است که در بازار خودروی ایران وجود دارد و نهادهای مسوولی همچون شورای سیاست‌گذاری خودرو از این انحصار حمایت می‌کنند. وی افزود: ایران خودرو، سایپا و قطعه‌سازان وابسته به این شرکتها عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو هستند و طبیعتا تصمیماتی که این شورا می‌گیرد نه به نفع مردم بلکه به نفع خودروسازان و قطعه‌سازان وابسته است. خاکساری با بیان اینکه قیمت خودروهای وارداتی در ایران بر مبنای قیمت‌ بالای خودروهای داخلی تعیین می‌شود، تصریح کرد: به دلیل انحصار بازار، خودروهای خارجی به ۲.۵ برابر قیمت جهانی در ایران عرضه می‌شوند تا ایران خودرو و سایپا بتوانند محصولات بی‌کیفیت خود را با قیمت‌های بالای فعلی بفروشند. وی ادامه داد: ایران خودرو و سایپا به دلیل نفوذی که در شورای سیاست‌گذاری خودرو دارند نمی‌گذارند خودروهای وارداتی با قیمت‌های عادلانه و واقعی در ایران عرضه شود زیرا در آن صورت مجبور به کاهش ۱۰۰ درصدی قیمت محصولات خود خواهند بود. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: برای اصلاح این وضعیت باید ترکیب شورای سیاست‌گذاری خودرو اصلاح و خودروسازان و قطعه‌سازان از ترکیب اعضای این شورا خارج شوند زیرا تا زمانی که این شرکتها در این شورا به عنوان تصمیم‌گیر حضور دارند، اجازه اصلاح وضعیت و برداشه شدن انحصار از بازار خودرو را نمی‌دهند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *