سایت خبری پیام ما آنلاین | مصاحبه اختصاصی پیام ما با مطهره افشاری در حاشیه مهتاب نوردی گروه کوهنوردی افق بم مهتاب نوردی فصل جدیدی از طبیعت گردی است

مصاحبه اختصاصی پیام ما با مطهره افشاری در حاشیه مهتاب نوردی گروه کوهنوردی افق بم مهتاب نوردی فصل جدیدی از طبیعت گردی است





۹ تیر ۱۳۹۵، ۰:۲۲

مصاحبه اختصاصی پیام ما با مطهره افشاری در حاشیه مهتاب نوردی گروه کوهنوردی افق بم
مهتاب نوردی فصل جدیدی از طبیعت گردی است

هفته گذشته و به همت گروه کوهنوردی افق بم و اداره میراث فرهنگی فهرج، مراسم زیبای مهتاب نوردی در کویر فهرج و با حضور کوهنوردان و میهمانانی از بم و سایرشهرهای استان کرمان برگزار گردید. در این برنامه 5 ساعته که ناصرشجاعی قهرمان پاورلیفتینگ آسیا و ایمان ذکا اسدی نیز در آن حضور داشتند زیبایی و خنکای هوای نیمه شبانگاهی لحظات بسیار دل انگیز و فرح‌بخش را برای همه فراهم آورده بود. به همین بهانه گفت و گویی داشتیم با مطهره افشاری، مدیر گروه کوهنوردی افق و فرزند مرشد حسین، (اولین مرشد زورخانه بم) تا بیشتر با فعالیت های این گروه آشنا شویم.

سابقه ای از فعالیت های ورزشی و کوهنوردی خودتان بفرمایید؟
سابقه ورزشی من بر میگردد به سال 78 که با رفتن به باشگاه بدنسازی فتح شهرداری با خانم راسخ آغازشد و مشوق من دررشته کوهنوری شدند.بعد از آن به کانون کوهنوردان بم به مدیریت مرحوم پرویز تهمتن بهزادی پیوستم.اما متاسفانه در سال 82 و در جریان فاجعه وحشتناک زلزله بم، وی را که بهترین مربی کوهنوردی من بود به همراه جمع زیادی از ورزشکاران و همنوعانم از دست دادم و پس از آن گروه بم با مدیریت عباس سدری اداره می شود.
از کی به فکر تشکیل گروه کوهنوردی افتادید؟
ازسال 83 تا 90 فعالیت کوهنوردی ام را در گروه فراز به عنوان دبیر گروه ادامه دادم و به دلائلی مجبور شدم از گروه فراز جدا شوم، پس از آن در سال با مجوز هیئت کوهنوردی و اداره ورزش وجوانان، گروهی را به نام افق بم راه اندازی کردم که همچنان این گروه به فعالیت کوهنوردی و طبیعت گردی خود ادامه می دهد.
هدف شما از تشکیل این گروه چه بود؟
هدف از تشکیل گروه جذب جوانان و علاقه مندان و فراهم کردن محیطی سالم و ورزشی در کوه و طبیعت که خوشبختانه با توکل به خدا تا کنون توانسته ایم چنین محیط سالمی را برای اعضاء گروه فراهم آوریم.
گروه شما چند عضو دارد؟
سعی کردیم گروه را به گونه ای نگه داریم تا هر کسی با اخلاق و خصوصیات خاص خود نتواند به گروه وارد شود، برای ما کمیت به همراه کیفیت مهم است. گروه محدود است و معمولا کسانی به گروه وارد میشوند که معرف اعضاء گروه و شناخته شده باشند.با این حال گروه حدودا 30تا 40 عضو دارد ولی اعضاء فعال 10 تا 15نفرهستند که بعضی اجراها فقط با 5 نفر انجام می شود.
این مهتاب پیمایی با چه منظوری انجام شد؟
در ایام ماه رمضان که ماه عبادت است بعضی از گروه های کوهنوردی فعالیت کوهنوردی خود را در شب های مهتابی انجام می دهند با عنوان پیمایش در شب یا مهتاب نوردی که ما هم بر همین اساس چندین سال است که برنامه مهتاب نوردی را در ماه مبارک رمضان اجرا می کنیم.
چندمین برنامه مهتاب پیمایی بود؟
در عرض این چندسال هر ساله معمولا یکی دو برنامه مهتاب نوردی داشتیم ازپیمایش دریجان به پدوا و پیمایش پدوا به خواجه عسکر و پیمایش دریاچه نمک سیرجان تا دشت ستارگان فهرج. کلا فکر می کنم تا کنون 8تا 10 برنامه مهتاب نوردی در کارنامه کوهنوردی خود ثبت کرده باشم.
از جای خاصی حمایت می شوید؟
باید گفت از نظر مالی متاسفانه نه و حتی شهریه ماهانه از اعضاء تیم هم گرفته نمی شودو هر شخص باید هزینه های کوهنوردی اعم از هزینه سرویس و دیگر چیزها را خودش متقبل شود.
خانواده مخالفتی با فعالیت های شما ندارند؟
نه تنها مخالفتی نبود بلکه اگرهمراهی و همگامی و تشویق خانواده و بخصوص همسرم در خیلی از برنامه ها نبود نه تنها من بلکه شاید کل گروه موفق نبود. از همه آنها تشکر و قدردانی می کنم.
صعودهای خارج از استان و یا خرج از کشور داشتید؟
متاسفانه تا کنون فرصت و امکان صعودهای خارج ایران فراهم نشده اما صعودهای داخل کشور و داخل استانی زیادی داشتیم که از مهمترین آنها می توان به صعود هرساله به قله های هزار و لاله زار و قله های دماوند از ضلع جنوبی در سال 84، دنا و پناهگاه بیژن خرداد 85، تفتان و سبلان وعلم کوه اشاره کرد.در زمستان سال 87 غارنمکی قشم وبرنامه گردشگری در مناطق زیبای بندرعباس و قشم و جزیره هنگام را پیمایش کردیم..تاکستان استان قزوین و قلعه رودخان گیلان و غار علی صدر و صعود به الوند و آبشار دلگان در استان سیستان و بلوچستان ایرانشهر از دیگر برنامه های ما بوده است.. البته زمستان 94هم پیمایش در جزیره هرمز از دره رنگین کمان تا ساحل محیط زیست را اجرا کردیم. در ضمن برنامه هایی در قالب گروه اجرا کرده ام و از همنوردان دیگر استانهای ایران دعوت کرده ایم تا در برنامه هایی مثل کویر نوردی در کلوت شهداد و تپه گندم بریان و جنگل های کهورو تپه های شنی فهرج و بازدید از آثار باستانی آنجا ما را همراهی کنند. همچنین به مناسبت زنده نگه داشتن نام خلیج فارس یک برنامه 4روزه از بندر شهید باهنر تا بندر شهید لنگه پیمایش داشتیم.
برای انجام این گونه برنامه ها چه وسائل و ادواتی ولازم است؟
برای هر برنامه صعود و گردشگری وسایل خاص خود می طلبد اما بطور اختصار در هر صعود کوله پشتی مناسب کوهنوردی و برای شب مانی کیسه خواب خوب و استاندارد حرف اول رو میزنه تا بتوانی صعودی موفق و بدون مشکل اجرا کنیم.
از سوی هیات کوهنوردی بم هم حمایتی میشه؟
متاسفانه خود هیئت بم هم دچار مشکل مالی هست و انتظار نداریم به ما کمک چندانی کند. کوهنوردی هزینه زیادی ندارد و با کمترین امکانات می توان به آن پرداخت ولی اگر بخواهیم بطور حرفه ای ادامه بدهیم، ورزشی پرهزینه است.
چه کنیم تا مشارکت مردم در این گونه برنامه ها زیاد شود؟
فکر میکنم این روزها تبلیغات نقش بسزایی دارد و برپایی گلگشت ها برای اولین ها که پا به عرصه کوه و طبیعت می گذارند، نقش به سزایی در رونق و همگانی کردن این ورزش دارد.
بهترین و شیرین ترین و تلخ ترین خاطره شما از این برنامه ها چیست؟
کوهنوردی حتی در سخت ترین شرایط هم خاطرات شیرین برجای میگذارد، البته این تصور من است، چون به کوه و طبیعت عشق می ورزم، سعی می کنم همیشه نگاهم مثبت باشه…اما تلخ ترین زمان برای من هنگامی است که خبروقوع حادثه برای کوهنوردان در حین صعود را می شنوم.
آیا برنامه ای برای کویر پیمایی و یا مهتاب پیمایی در کفه های نمک سیرجان دارید؟
سال قبل برنامه مهتاب نوردی در دریاچه نمک سیرجان داشتیم هر چند مسافت دور بود اما شب هنگام و چند ساعتی که در مسیر دریاچه پیمایش داشتیم واز نور زیبای مهتاب استفاده کردیم، عالی و بی نظیر بود، تنها چیزی که آنجا مرا آزار داد، وجود زباله های انسانی و آلوده شدن طبیعت بکر آنجا بود که امیدوارم مسئولان به فکر این مکان واقعا زیبا باشند.
طبیعت گردی ومهتاب نوردی را توصیف کنید؟
مهتاب نوردی فصل جدیدی از طبیعت گردی است که با اولین تجربه می تواند به سرعت همه گیر شود.از نظر من نمی شود با زبان آن را توصیف کرد و زبان قاصر از گفتن است. باید به دل طبیعت رفت و از نزدیک لمس کرد.
وکلام آخر…؟
خدایا تا زنده ام پای رفتن به من ده و هر زمان که نتوانستم پای در راه کوه و طبیعت بگزارم بال پرواز ، چرا که آنوقت زمین جای ماندن نیست..

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *