سایت خبری پیام ما آنلاین | قاتق گوشت سرشار از ویتامین های گوناگون

قاتق گوشت سرشار از ویتامین های گوناگون





۹ تیر ۱۳۹۵، ۰:۱۷

قاتق گوشت
سرشار از ویتامین های گوناگون

افسانه محمدی

شهر کرمان علاوه بر جاذبه های تاریخی و گردشگری غذاهای خوشمزه و متنوع زیادی دارد. زنان کرمانی به نجابت و کدبانویی شهره اند، طعم غذای مادرها و مادربزرگ‌های کرمانی با طعم هیچ غذایی قابل مقایسه نیست اگر چه برخی از غذاهای سنتی کرمان فراموش شده است اما باز هم عطر خوش غذاهای متنوع کرمانی از آشپزخانه ها به مشام می رسد که توسط کدبانوهای کرمانی به بهترین نحو طبخ می شود. بعضی از این غذاها مختص شهر کرمان بوده و غذای اصیل این شهر محسوب می‌شود که هر هفته یکی از این غذاها را به همراه خواص مواد آن عنوان می کنیم.
قاتق گوشت:
قاتق گوشت یکی از غذاهای مقوی کرمانی بوده که علاوه بر مقوی بودن، تهیه آن بسیار آسان است. البته این غذا را بدون گوشت هم می پزند. در جنوب ایران به هر نوع غذای پختنی که به سادگی و آسانی فراهم شود و بتوان در آن نان ترید کرد، قاتق می گویند. گرچه برخی از قاتق های کرمانی مانند مرزنجوش، قاتق بابونه، قاتق شنبلیله مانند گذشته معمول نیستند؛ اما قاتق گوشت هنوز هم جایگاه خود را در بین خانواده های کرمانی حفظ کرده است.
مواد لازم:
گوشت چرخ کرده 500 گرم
پیاز 1 عدد
سیب زمینی2 عدد
نخود خام 1پیمانه کوچک
برنج خام 1پیمانه کوچک
ترخون به میزان لازم
نمک، فلفل، زردچوبه به اندازه لازم
رب گوجه فرنگی 2قاشق غذاخوری
طرز تهیه:
در قدیم گوشت لخم (بدون استخوان) را با نخود و برنج خام و پیاز در هاون می کوبیدند تا نرم شود. سپس کمی ترخون خشک به آن اضافه می کنیم و چنگ می زنیم تا مواد با هم مخلوط شوند. سپس مواد را مانند شامی گرد کرده در روغن سرخ می کنیم. پس از سرخ کردن، 2 عدد سیب زمینی را به صورت نگینی ریز کرده، سپس همه مواد را داخل ظرفی ریخته به آن رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل اضافه می کنیم و آب به اندازه کافی روی آن می ریزیم و می گذاریم تا جا بیفتد. البته در حال حاضر گوشت قاتق را با پیاز رنده می کنیم و ورز می دهیم و به صورت دایره در آورده و سرخ می کنیم و برای لعاب انداختن این غذا کمی آرد نخود به آن اضافه می کنیم.
سیب زمینی:
سیب زمینی در تمام طول سال وجود دارد و به دلیل داشتن ویتامینc، ضد بیماری اسکوربیت است، برای تسکین سوختگی از آن استفاده می کنند. سیب زمینی دارای آنزیم مهار کننده می باشد. به همین خاطر ضد سرطان و ضد ویروس است و به علت دارا بودن پتاسیم زیاد تمیز کننده کبد نیز می باشد. سیب زمینی غنی از بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است که در صورت پخته شدن به آسانی جذب می شود. اگر پخته یا با پوست کباب شود بیشترین مقدار ویتامین ها را داراست.
زردچوبه:
زردچوبه ادویه ای بسیار مفید است که خواص بی شماری دارد. زردچوبه حاوی پلی فنول است که جایگزین خوبی برای داروهای استروئیدی است. پس اگر از مشکل التهاب بدن به خصوص مفاصل رنج می‌برید بهتر است از این ادویه بیشتر استفاده کنید. زردچوبه در کنترل دیابت نیز موثر است. یک فایده مهم این ماده تاثیر آن در کمک به کاهش مقاومت انسولین است که از بروز دیابت نوع2جلوگیری می کند. کورکومین موجود در این ادویه تاثیری مشابه با آسپرین دارد که یک داروی معروف ضد انعقاد خون است.
گوشت:
گوشت قرمز یکی از پر مصرف ترین گوشت ها در ایران است. منبع غنی از پروتئین است. نخوردن گوشت باعث مشکلات و اختلالاتی در بدن می شود. اما مواظب باشید گوشت مصرفی شما چربی اشباع زیادی نداشته باشد. زیرا باعث ابتلای به دیابت نوع 2می شود. گوشت بره منبع خوب انرژی است. گوشت یکی از منابع غنی ویتامین های گروه B به خصوص تیامین، رییوفلاوین و ویتامین B12 است. مقوی و خونساز است. مزاج اکثر گوشت ها گرم و تر است. بهتر است بدانید گوشت بره و بزغاله بسیار بهتر و قابل هضم تر و مفیدتر بوده و خون سالم تری در بدن تولید می کند و به اعتدال نزدیک ترند و مواد زاید کمتری تولید می کنند.
پیاز:
تقویت کننده و نرم کننده سینه است. لثه را محکم می کند. برای رفع سموم بدن توصیه می شود. پیاز بهترین دارو برای رفع دردهای عصبی است.
منابع دنیای تغذیه – ایران کوک

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *