پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | از سیر تا پیاز فرزند خواندگی

از سیر تا پیاز فرزند خواندگی





۷ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۰۰

از سیر تا پیاز
فرزند خواندگی
ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون «حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست» نشان از تغییرات اساسی و تسهیل شرایط فرزندخواندگی دارد؛ تغییراتی که برخی از آنها جای بحث و بررسی بیشتری را می‌طلبد. یکی از موادی که در این قانون به چشم می‌خورد «فسخ حکم سرپرستی خانواده‌ای است که کودک تحت قیمومیت آنها به 18 سالگی رسیده» است. از سوی دیگر «واگذاری فرزند به خانوده‌های دارای یک اولاد»، «واگذاری فرزند به دختران و زنان مجرد بالای 30 سال ضمن ارائه مرخصی 6 ماهه»، «جایگزین‌های ارث» و «واگذاری فرزندخوانده به خانواده‌هایی که خارج از ایران زندگی می‌کنند» شاه‌بیت این تغییرات است.
شرایط فسخ فرزندخواندگی
پس از 18 سالگی
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این رابطه می‌گوید: کودک یا نوجوان تحت سرپرستی بعد از رسیدن به سن 18 سالگی می‌تواند حکم قطعی سرپرستی را از طریق دادگاه فسخ کند و پس از ابلاغ آن به اداره ثبت‌احوال و بهزیستی کشور، ثبت‌احوال موظف است حکم صادره را در اسناد سجلی فرد و همچنین شخص یا اشخاصی که سرپرستی را به عهده داشتند اعمال و شناسنامه را برای فرزندخوانده با مشخصات پدر و مادر واقعی و نام خانوادگی پدر در صورت مشخص بودن و در غیر این صورت با نام کوچک والدین فرضی و نام خانوادگی بلامعارض صادر کند. حبیب‌ا… مسعودی‌فرید ادامه می‌دهد: کودک یا نوجوان تحت سرپرستی بعد از رسیدن به سن 18 سالگی همچنین می‌تواند در صورت تمایل و با ارائه ادله متقن نسبت به صدور شناسنامه جدید و درج نام والدین واقعی در شناسنامه از اداره ثبت‌احوال اقدام کند. او در پاسخ به اینکه آیا وجود چنین مفادی باعث دلسردی خانواده‌ها و ترس دائمی آنها از پذیرفتن فرزند نمی‌شود، می‌گوید: بر اساس دیدگاه‌های روان شناختی و جامعه‌شناسی کسانی که مدت زمان زیادی را درون یک خانواده سپری کرده باشند، چنانچه در محیط امن و مناسبی باشند به علت تعلقات خاطر ایجاد شده، چنین اقدامی را انجام نخواهند داد.
چه کسانی می‌توانند فرزندخوانده
داشته باشند؟
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور عنوان می‌کند: در قانون جدید و آیین‌نامه اجرایی آن‌که چندی پیش به تصویب رسید، متقاضیان سرپرستی همچون زوجین نابارور و بدون فرزند، زوجینی که فقط یک کودک دارند و همچنین زنان و دختران مجرد بالای 30 سال را نیز شامل شد؛ در حالی که پیش از آن در قانون قبلی تنها زوجینی که پنج سال از زندگی مشترکشان گذشته و نابارور بودند، می‌توانستند کودکی را تحت سرپرستی بگیرند. مسعودی‌فرید می‌گوید: از سوی دیگر در حال حاضر شاهد افزایش و بالا رفتن سن باروری به علت افزایش سن ازدواج هستیم. از آنجایی که بهترین دوران باروری باید بین 20 تا 35 سال بوده و فاصله مناسب هر زایمان نیز 5 سال است تا مادر بتواند شرایط فیزیکی خود را بازسازی کند، امکان تولد فرزند دوم کمتر می‌شود. همچنین بارداری بعد از 35 سالگی نیز احتمال تولد کودک با معلولیت را نیز افزایش می‌دهد لذا فرزندآوری که منجر به تحکیم بنیان خانواده و نظام خویشاوندی است دستخوش تغییرات منفی شده است.
دختران مجرد مادر می‌شوند
مسعودی درباره واگذاری سرپرستی کودکان بهزیستی به دختران مجرد می‌گوید: بر اساس سیاست بازپیوند خانواده در بهزیستی که منشعب از فرهنگ دینی است، نهاد خانواده امن‌ترین و مهم‌ترین نهاد برای جامعه‌پذیری، تربیت و رشد کودکان و نوجوانان است. به همین دلیل با این رویکرد معتقدیم اگر کودکی در خانواده رشد کند از هر نظر بهتر از حضور در مراکز شبه‌خانواده بهزیستی است، زیرا کارکردهای متعددی در بطن نهاد خانواده وجود دارد که در این موسسه‌ها نمی‌توان حتی در صورت وجود حداکثر امکانات آنها را یافت؛ به همین دلیل زنان مجرد واجد شرایط نیز می‌توانند از حق سرپرستی بهره‌مند شوند زیرا ترجیح بهزیستی آن است که کودک در نهاد خانواده رشد کند ولو آنکه آن خانواده تک والد بوده و پدر در آن حضور نداشته باشد. او تصریح می‌کند: این در حالی است که حق سرپرستی زنان و دختران مجرد بالای 30 سال که شرایط واجدین آن به‌طور کامل در آیین‌نامه توضیح داده شده است، پیش از این در قانون سال 53 وجود نداشته و در قانون سال 1392 تصویب شد اما تا پیش از تصویب آیین‌نامه در تیر ماه سال جاری، اجرا نمی‌شد که در حال حاضر و بعد از تصویب آیین‌نامه، اجرای آن ممکن شده است.
فرزندخوانده‌ها چگونه شناسنامه می‌گیرند؟
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی درباره شناسنامه فرزندخوانده‌ها می‌گوید: در گذشته چنانچه خانواده‌ای متقاضی سرپرستی کودکی بود به دادگاه مراجعه کرده و سپس به بهزیستی ارجاع داده می‌شدند اما در حال حاضر متقاضیان سرپرستی باید ابتدا به بهزیستی مراجعه کرده و بعد از تأیید بهزیستی به دادگاه صالح برای تأیید صلاحیت‌های قانونی چون عدم سوءسابقه، مسائل هویتی، ‌اسناد ازدواج، امور پزشکی قانونی و… مراجعه کنند. او ادامه می‌دهد: برای رعایت احوال شخصی کودک و فرد یا زوجین سرپرست، مفاد حکم سرپرستی تنها در اسناد مسکوت و محرمانه اداره ثبت احوال، ثبت و ضبط خواهد شد./سلامت نیوز

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

معافیت سرمایه‌گذاران گردشگری کاشان از مالیات

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی کاشان خبر داد

معافیت سرمایه‌گذاران گردشگری کاشان از مالیات

«پالنگان» در لیست جهانی‌شدن قرار گرفت

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی

«پالنگان» در لیست جهانی‌شدن قرار گرفت

سیل‌زدگان نیازمند امدادرسانی هوایی

راه ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا در نیکشهر سیستان‌وبلوچستان بر اثر سیل مسدود است

سیل‌زدگان نیازمند امدادرسانی هوایی

هوش مصنوعی مترجمان را بیکار کرد

نتایج یک نظرسنجی انجام‌شده توسط انجمن نویسندگان بریتانیا:

هوش مصنوعی مترجمان را بیکار کرد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

جنجال روز تعطیل

فعالان اقتصادی و شهروندان در یک کارزار به تعطیلی پنجشنبه‌ها به‌جای شنبه‌ها اعتراض کردند

جنجال روز تعطیل

برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی قربانی نااطمینانی‌ها

اتاق بازرگانی شاخص مدیران خرید (شامخ) اسفند ۱۴۰۲ را اعلام کرد

برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی قربانی نااطمینانی‌ها

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

تدوین طرحی برای مدیریت سفر در طول سال

در نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی سفر اعلام شد

تدوین طرحی برای مدیریت سفر در طول سال

روز  اشتباه

فعالان اقتصادی با تعیین پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها به‌عنوان دومین روز تعطیل هفته مخالفند

روز اشتباه

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *