سایت خبری پیام ما آنلاین | زمین‌لرزه 2 بار جنوب کرمان را لرزاند خسارت نداشت

زمین‌لرزه 2 بار جنوب کرمان را لرزاند خسارت نداشت





۷ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۴۹

زمین‌لرزه 2 بار جنوب کرمان را لرزاند
خسارت نداشت

پیام ما- صبح یکشنبه 2 زمین‌لرزه جنوب کرمان را لرزاند. زمین‌لرزه اول 9:58 دقیقه و به بزرگی 3.2 ریشتر در 19 کیلومتری منوجان،22 کیلومتری قلعه گنج و 44 کیلومتری دهبارز هرمزگان و در عمق 6 کیلومتری زمین رخ داد. بنا به اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه در عرض جغرافیایی ۲۷.۴۳۸ درجه و طول جغرافیایی ۵۷.۶۸۲ درجه رخ داد. 6 دقیقه بعد زلزله بزرگ‌تری در فاصله 55 کیلومتری فاریاب، 58 کیلومتری جیرفت و 68 کیلومتری عنبرآباد به بزرگی 4.1 ریشتر و در عمق 15 کیلومتری زمین رخ داد. موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران عرض و طول جغرافیایی این زمین را به ترتیب ۲۸.۵۴۵ و ۵۷.۱۵۴ درجه اعلام کرده است.
زلزله‌ها خسارت نداشتند
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان کرمان در این رابطه گفت: «زمین‌لرزه‌های ۴.۱ ریشتری فاریاب و ۳.۲ ریشتری منوجان خسارت نداشت.» به گزارش مهر محسن صالحی از اعزام اکیپ‌های ارزیابی به منطقه زلزله‌زده خبر داد و افزود: بر اساس گزارش‌های ارسالی هیچ‌گونه مشکلی در این شهرستان وجود ندارد.
در یک ماه اخیر تعداد زلزله‌های رخ‌داده در استان کرمان قابل‌توجه است. در سه روز اخیر هم در 6 منطقه مختلف استان، زمین‌لرزه رخ‌داده که بزرگ‌ترین آن‌ها همان زلزله 4.1 ریشتری فاریاب بود. البته با توجه به گسل‌های فعال در استان کرمان، این تعداد زلزله چندان عجیب نیست. اما باید در نظر داشت که میزان انرژی رسیده به هر نقطه از سطح زمین علاوه بر میزان انرژی آزادشده در مرکز زلزله به مجموعه عواملی نظیر: فاصله از مرکز، جنس خاک و … بستگی دارد. از همین رو خسارت‌های وارده در زمین‌لرزه‌های دارای درجه‌ی یکسان، ممکن است بسیار متفاوت باشد.
در نتیجه ریشتر مقیاس کاملی برای توصیف همه‌جانبه زمین‌لرزه نیست. منوچهر قریشی کارشناس زمین‌شناسی و عضو هیئت‌علمی پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی کشور در این خصوص می‌گوید: تخریب منازل در اثر زلزله بستگی به بافت زمین و پی ساختمان هم دارد. ساخت‌وساز بر روی سفره‌های آب زیرزمینی و دامنه‌های پرشیب می‌تواند مخرب بودن زمین‌لرزه‌ها را افزایش دهد.
اتفاقی که تقریباً در استان کرمان رخ‌داده و بسیاری از ساخت‌وسازها بر روی سفره‌های آب زیرزمینی انجام‌شده است. این موضوع در کنار گسل‌های فعال منطقه و رخ دادن زلزله‌های زیاد این نکته را به یاد ما می‌آورد که علاوه بر آماده بودن در هنگام زلزله، باید قبل از وقوع حادثه با مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، پیشگیری‌های لازم را انجام داد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *