سایت خبری پیام ما آنلاین | رأی شوک‌آور مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا

رأی شوک‌آور مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا





۴ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۴۶

رأی شوک‌آور مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا

نتایج نهایی همه‌پرسی انگلیس با اعلام نتایج شمارش آرا در تمامی 382 منطقه انتخاباتی این کشور حاکی از حمایت 51.9 درصدی انگلیسی‌ها از خروج کشورشان از اتحادیه اروپاست. رأی شوک‌آور مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی تاریخی پنجشنبه گذشته، باعث سقوط آزاد ارزش پوند و به هم ریختن بازارهای سهام در روز جمعه شد.
به گزارش انتخاب، پوند انگلیس روز جمعه در بازار مبادلات ارزی، در برابر دلار آمریکا با 10.52 درصد کاهش، در مقابل 1.3305 دلار و همچنین با 7.65 درصد کاهش در مقابل یورو، در مقابل 1.209 یورو معامله شد. این برای اولین بار از سال 1985میلادی است که نرخ برابری پوند در برابر دلار تا این حد سقوط می‌کند. اواسط روز پنجشنبه گذشته به دلیل احتمال پیروزی حامیان حضور انگلیس در اتحادیه اروپا، نرخ برابری پوند در برابر دلار به‌شدت افزایش‌یافته بود.
نخست‌وزیر انگلیس استعفا می‌دهد
در پی مشخص شدن نتیجه همه‌پرسی در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دیوید کامرون نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد استعفا می‌دهد. دیوید کامرون در سخنرانی خود پس از رأی به خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرد که در ماه اکتبر از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد و حزب محافظه‌کار می‌بایست رهبر جدیدی برای خود گزینش کند. کامرون گفت: «انگلستان به نخست‌وزیری جدید برای تصمیم‌گیری در خصوص شروع فرایند قانونی خروج از اتحادیه نیاز دارد.» کامرون طرفدار بقای انگلیس در اتحادیه اروپا بود اما اکثریت در رفراندوم به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی دادند.
زمزمه جدایی ایرلند شمالی از بریتانیا
همه‌پرسی تاریخی انگلستان جریان جدایی‌طلبانه ایرلند شمالی را که منافع خود را در همگامی با اتحادیه جستجو می‌کند، به فکر برگزاری همه‌پرسی برای حذف مرز زمینی با جمهوری مستقل ایرلند انداخته است. به گزارش ایندپندنت، «شین فین» از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی ایرلند شمالی نتیجه همه‌پرسی تاریخی انگلستان درزمینه جدایی از اتحادیه اروپا را زمینه‌ساز رأی‌گیری برای اتحاد و یکپارچگی این بخش از بریتانیا با کشور جمهوری ایرلند دانست.
ایرلند شمالی تنها بخش از بریتانیا است که مرز خاکی مشترک با یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا (جمهوری ایرلند) دارد و هیچ معلوم نیست که خروج انگلستان از اتحادیه چه نتایجی بر رابطه این دو همسایه دارد قرابت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. ایرلند شمالی از طرفداران سرسخت تداوم حضور در اتحادیه بود و ضمناً این بخش از انگلستان جریان‌های جدایی‌طلبانه در آن سابقه چشمگیری دارد، کمک‌های هنگفتی را تحت عنوان پروژه توسعه صلح و ثبات از اتحادیه اروپا دریافت می‌کرد.
به باور برخی سیاستمداران، اجرای طرح همان خروج از اتحادیه به‌منزله اعمال قوانین مرزی نظیر کنترل روادید بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند خواهد بود حال‌آنکه برخی دیگر بر این باورند که این مسئله به جدایی ایرلند شمالی از بریتانیا منجر خواهد شد. در این میان، از زمزمه‌های جدایی‌طلبانه اسکاتلند نیز نباید غافل شد چراکه این بخش از انگلستان نیز در همراهی با ایرلند شمالی به ماندن در اتحادیه رأی مثبت داد حال‌آنکه نتیجه نهایی همه‌پرسی آغاز روند معکوس – خروج از اتحادیه- را کلید زد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *