سایت خبری پیام ما آنلاین | انتشار جزئیاتی همچون قاچاق مواد مخدر و مسافر افغان به بهانه انتقال سربازان تحصیل‌کرده از کرمان، درد را بیشتر کرد / #سرباز_تسلیت

انتشار جزئیاتی همچون قاچاق مواد مخدر و مسافر افغان به بهانه انتقال سربازان تحصیل‌کرده از کرمان، درد را بیشتر کرد / #سرباز_تسلیت





۴ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۲۱

انتشار جزئیاتی همچون قاچاق مواد مخدر و مسافر افغان به بهانه انتقال سربازان تحصیل‌کرده از کرمان، درد را بیشتر کرد / #سرباز_تسلیت

جان باختن 20 سرباز در سانحه واژگونی اتوبوس در جاده کرمان-شیراز به حدی دردناک بود که در فضای مجازی کمپینی بانام #سرباز_تسلیت ایجاد شد و حالا باگذشت سه روز از حادثه، مسئولان مختلف جزئیات بیشتری از این حادثه را بیان می‌کنند. جزئیاتی که درد ناشی از این اتفاق را بیشتر کرد.
عقربه‌های ساعت یک و 20 دقیقه را نشان می‌داد که یک دستگاه اتوبوس مسافربری حامل سرباز که از کرمان به سمت شیراز درحرکت بود حوالی شهرستان نیریز در گردنه‌ای سقوط کرد. در این حادثه ابتدا 19 سرباز تحصیل‌کرده که دوران آموزشی خود را در پادگان 05 کرمان گذرانده بودند، جان خود را از دست دادند و یک روز بعد هم یکی دیگر از سربازان در بیمارستان جان خود را از دست داد. جان باختن این 20 سرباز فضای خبری و مجازی کشور را تحت‌الشعاع قرارداد، به حدی که کمپینی با عنوان #سرباز_تسلیت در فضای مجازی شکل گرفت و مردم، ورزشکاران و هنرمندان به طرق مختلف اندوه خود را از این حادثه ابراز کردند.
علی کریمی، علی دایی، پژمان جمشیدی، علیرضا بیرانوند، فرهاد مجیدی، سید مهدی رحمتی، علیرضا نیکبخت واحدی و مهدی امیرآبادی ازجمله ورزشکاران مطرحی بودند که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به این حادثه واکنش نشان دادند. برزو ارجمند، امیر جعفری، اشکان خطیبی، رامبد جوان، رضا صادقی و برخی از هنرمندان دیگر هم تسلیت گفتند. عادل فردوسی پور گزارشگر مطرح تلویزیون هم هنگام گزارش دیدار پرتغال-مجارستان، از مردم خواست تا فاتحه‌ای برای سربازان شهید قرائت کنند.
سیاستمداران کشور هم با یک یا 2 روز تأخیر نسبت به این ماجرا واکنش نشان دادند. حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضاییه، محمدجواد ظریف وزیر خارجه، محمدرضا عارف، سید حسن خمینی، حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه و سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ازجمله این سیاستمداران بودند. در استان کرمان هم علیرضا رزم حسینی استاندار و برخی از نمایندگان در مجلس با صدور پیام‌هایی جداگانه، جان باختن این سربازان را تسلیت گفتند. واکنش عمومی به این حادثه به حدی بوده که در برخی شهرها قرار است مراسم‌های یادبودی توسط مردم به یاد جان‌باختگان برگزار شود. اما این غمخوارگی ملی و همدردی عمومی و ایجاد کمپین #سرباز_تسلیت تنها ابعاد سانحه بامداد چهارشنبه نیست و طی روزهای گذشته جزئیات بیشتری از این حادثه توسط مسئولان منتشر شد. جزئیاتی که شاید باعث شود کمپین #سرباز_تسلیت فعلاً داغ بماند.
قاچاق مواد مخدر و مسافر افغان در کنار باک
بدون شک یکی از مهم‌ترین جزئیات سانحه از زبان قائم‌مقام وزیر بهداشت در گفت‌وگوی ویژه خبری پنج‌شنبه‌شب بیان شد. ایرج حریرچی در این برنامه از قاچاق مواد مخدر توسط اتوبوس واژگون شده خبر داد. وی گفت: «اتوبوسی که 19 کشته داد و حامل سربازان کشورمان بود، راننده به‌جای این‌که 40 سرباز را سوار کند 45 سرباز سوار کرده بود ضمن این‌که 8 نفر مسافر قاچاق نیز داشته که این مسافران قاچاق در کنار باک و صندوق اتوبوس جای‌گیر شده بودند.»
قائم‌مقام وزیر بهداشت بابیان اینکه این اتوبوس آخرین بار در سیرجان کنترل می‌شود و ظرفیت اضافه نداشته، افزود: «از شهر سیرجان که سوار شده‌اند در کمربندی مسافر قاچاق سوار شده. بعد از این‌که عزیزان ما افطار کردند در بین راه 3 خودرو یکی شاسی‌بلند و یکی پژو مراجعه کرده و میوه قاچاق و انبه و سیگار و مواد مخدر قاچاق کرده. سربازان اعتراض کرده‌اند.» حریرچی اضافه کرد: «یکی از سربازان که زنده است می‌گوید راننده پیرمردی 70 ساله بوده وقتی اعتراض کردیم که چرا تند می‌روی به ما توهین کرده. سر شیفت سربازان ما که الآن در آی سی یو بستری است، می‌گوید داخل اتوبوس صندلی دوم را باز کردند. دست می‌آمد و قاچاق را می‌داد و راننده و شاگردش جاسازی می‌کردند. پول گرفتند و راه افتادند.»
تشکیل کمیته تحقیق و تفحص در مجلس
اگرچه روز گذشته پیگیری‌های ما برای تماس با یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت در مجلس دهم و نایب‌رئیس دوم کمیسیون قضایی مجلس نتیجه‌ای نداشت و گوشی این نماینده خاموش بود، اما یک عضو دیگر کمیسیون قضایی مجلس از تشکیل کمیته تحقیق و تفحص در مجلس برای رسیدگی به حادثه جان باختن سربازان خبر داد.
حسین رضازاده به ایسنا گفت: «از نزدیک با مصدومان حادثه گفت‌وگو کردیم. آن‌ها ابعاد حادثه را تشریح کردند که به نظر می‌رسد برخی مسائل در وقوع این حادثه بی‌تأثیر نبوده است.»
اصرار به استفاده از اتوبوس به‌جای
خودروهای عمومی
اما مهم‌تر از تشکیل این کمیته در مجلس، دیگر جزئیاتی است که این نماینده ارائه کرده است. وی گفت: «یکی از نکات عجیبی که از سوی مصدومان حادثه گفته شد این بود که بسیاری از سربازان تلاش می‌کردند خودشان از محل پادگان و با خودروهای عمومی خارج شوند اما ظاهراً اصرار شده که آن‌ها همگی با یک اتوبوس از پادگان خارج شوند و با توجه به اینکه راننده در مسیر جاده برای سوار کردن چند تبعه افغان و بار زدن کالای قاچاق توقف کرده به نظر می‌رسد نوعی تبانی بین راننده و قاچاقچی وجود داشته است. البته این موضوع باید موردبررسی قرار گیرد که آیا مسئولین پادگان نیز در جریان این موضوع بوده‌اند یا خیر؟» خلیل همایی مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان هم در این رابطه به «پیام ما» گفت: « پرونده‌ای برای بررسی علل حادثه تشکیل‌شده و به‌محض تکمیل توسط مقامات قضایی و مسئولان ارتش اطلاع‌رسانی می‌شود.» وی افزود: «حتماً تیم‌هایی از معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان قضایی ابعاد مختلف این حادثه را بررسی خواهند کرد و تا زمان مشخص شدن نتیجه نمی‌توان بر مبنای احتمالات در مورد مقصرین حادثه حدس زد. این بررسی نیز شامل بخش نظامی و غیرنظامی خواهد بود.»
نیروهای امدادی سه ساعت دیر فهمیدند
از دیگر جزئیاتی که در روزهای گذشته از سوی مسئولان ارائه‌شده می‌توان به زمان سانحه و رسیدن نیروهای امدادی اشاره کرد. طبق گفته رضازاده عضو کمیسیون قضایی مجلس، این اتفاق ساعت یک ونیم بامداد رخ‌داده اما تا ساعت 4:30 بامداد و به دلیل خلوت بودن جاده کسی متوجه وقوع این حادثه نشده و نهایتاً یکی از مصدومان حادثه که خودش هم دچار شکستگی بوده خود را به جاده رسانده و کمک خواسته بنابراین نیروهای امدادی نیز سه ساعت دیرتر به محل حادثه رسیدند. این نماینده همچنین گفته که پیش از وقوع این اتفاق راننده به سرنشینان اطلاع داده که ترمز اتوبوس ازکارافتاده و همه سرنشینان در یک سمت دیگر جمع شدند تا اتوبوس با یک مانع برخورد کند و متوقف شود. اما متأسفانه راننده یا مهارت کافی نداشته و یا ترسیده و به همراه شاگردش خود را از اتوبوس به بیرون پرتاب کرده و اتوبوس را رها کرده و درنتیجه اتوبوس به همراه سرنشینان به دره پرتاب‌شده است. البته راننده و شاگرد هم موفق نشدند از این حادثه جان سالم به درببرند.

برخی از این سربازان معاف می‌شوند
امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش از به‌کارگیری تعدادی از سربازان حادثه‌دیده در بخش‌های مناسب با میزان سلامت آنان خبر داد. به گزارش ایسنا وی گفته که برخی از این سربازان هم معاف خواهند شد. پوردستان در پاسخ به این سؤال که سربازان مدعی هستند مبلغی را بابت هزینه حمل‌ونقل پرداخت کرده‌اند، اظهار کرد: «هزینه انتقال سربازان به عهده ارتش است و قطعاً یگان مربوطه حق دریافت مبلغی را نداشته و ندارد و احتمالاً پول در زمان مقرر به‌حساب یگان واریز نشده و اگر هم مبلغی پرداخت‌شده به سربازان بازگردانده می‌شود.» فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین از تلاش برای انتقال سربازها با ناوگان ریلی خبر داد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *