پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چشمه های آبگرم جاذبه‌هایی گردشگری و بهداشتی

چشمه های آبگرم جاذبه‌هایی گردشگری و بهداشتی





۲ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۱۳

چشمه های آبگرم
جاذبه‌هایی گردشگری و بهداشتی

کرمون- چشمه آب گرم یا چشمه گرمابی مکانی است که به صورت مداوم آب گرم یا داغ از زمین خارج می‌شود. به خاطر درصد بالای مواد حل شده معدنی آب بعضی از این چشمه‌ها عده‌ای از آن‌ها استفاده درمانی می‌کنند.
خواص درمانی این چشمه‌های آب گرم گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران دردهای مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه‌های پوستی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی به ویژه گوگرد، این چشمه‌های آبگرم را به عنوان”پزشک طبیعت” بهترین مکان برای درمان خود معرفی می‌کنند.
حدود ۳۰ چشمه آب گرم و معدنی در استان کرمان وجود دارد که امکانات بالقوه‌ای هستند که می‌تواند درعرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و توسعه منابع مختلف استان نقش اساسی داشته باشد، برای شناساندن و افزایش امکانات گردشگری مناطق اطراف چشمه‌های آب گرم تلاش شود.
در استان کرمان، چشمه های آب گرم متعددی وجود دارد. از جمله جوشان،لاله زار، ابارق 1و2، مسکون، گیشی، گسک، ده رییس رفسنجان، حسن آباد رفسنجان و… که برخی از آن ها اشاره می شود.
چشمه های آب گرم جوشان
آب گرم «جوشان» از چشمه آب گرم جوشان در بخش شمالی روستای جوشان از توابع بخش گلباف شهر کرمان سرچشمه می گیرد.
فاصله این آب گرم تا شهر کرمان ۴۵ کیلومتر است که در ارتفاعات جنوبی ییلاق خوش آب و هوای سیرچ قرار گرفته است. به دلیل مواد معدنی موجود در این آب گرم، همه روزه تعداد زیادی از مردم برای آب درمانی به این چشمه آب گرم می‌روند.
مردم محلی و افرادی که به این آب گرم مراجعه می کنند اعتقاد دارند این آب گرم در رفع مشکلات مفصلی و پوستی تأثیر گذار است.
جوشان؛ خود به تنهایی پنج چشمه آب گرم را در خود جای داده است که عبارت اند از؛
چشمه معدنی ته خاتون
چشمه معدنی ته خاتون در شرق کرمان به فاصله ۱۳ کیلومتری روستای جوشان واقع شده است. آب این چشمه گرم و از نوع آب‌های کلروره سدیک و بی کربنات کلسیک گازدار است.
چشمه آب معدنی بغرا
این چشمه در فاصله تقریبی ۱۳ کیلومتری شمال بخش جوشان در شمال شرقی کرمان قرار دارد. آب آن از دسته آب‌های کلروره سدیک سولفات کلسیک گرم است.
چشمه آب معدنی حوض باد
چشمه حوض باد در ۱۳ کیلومتری بخش جوشان در شمال شرقی کرمان قرار دارد. این آب نیز از دسته آب‌های سولفات بی کربنات سدیک است.
چشمه آب معدنی حوض نو
حوض نو در شمال شرقی کرمان واقع شده است. آب چشمه از دسته آب‌های کلروره سدیک سولفات کلسیک است.
سلطان حسن شاه و بی بی
مظهر آن از شکاف سنگ های آهکی و در امتداد گسل گلباف از زمین خارج می شود. آب آن از نوع مختلط و با توجه به 14 درجه سانتی گراد از نوع گرم است. مردم منطقه علاوه بر آب تنی در آب گرم و استفاده از خواص آن به آیین زیارت این دو مقبره نیز می پردازند.
قبر سلطان حسن شاه از نوادگان موسی بن جعفر (ع) بر بلندای کوهی در کنار قبر عارفه ای به نام بی بی طیبه خاتون قرار دارد.
در قدیم الایام، دختران دم بخت دور قبر سلطان حسن شاه حلقه می زدند و برای بازشدن بخت شان آوازهایی رامی خواندند:
سلطون سلطون یا سلطون / بچه ور بغل یا سلطون/ سال دیگه یا سلطون …
زائران؛ عشق و ارادت خویش را نسبت به ساحت سلطان حسن شاه با این دو بیتی بیان می کنند:
به قربون سر سلطان حسن شاه/ عجب جای بلندی کرده ماوا / اگر خواهی ببینی معجر آغا / برو طاهر بشو در حوص بغرا
چشمه آب گرم لاله زار
چشمه آب گرم لاله زار بردسیر نیز یکی دیگر از این چشمه هاست، که گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران دردهای مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه های پوستی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی به ویژه گوگرد، این چشمه آبگرم را به عنوان «پزشک طبیعت» بهترین مکان برای درمان خود معرفی می کنند.
این چشمه در جنوب شهرستان بردسیر و در شمال روستای قلعه عسگر در وسط رودخانه به صورت جوشان از زمین خارج می شود و از نوع گسلی است. که مسیر این چشمه از روبروی دو راهی لاله زار (محور کرمان – بافت) جاده خاکی در حاشیه رودخانه مادون شروع و تا رسیدن به این آب گرم ادامه دارد.
سنگ های اطراف آن از نوع آندزیت و آندزی باز است و با توجه به دمای 5/40 درجه سانتیگراد از نوع گرم است.
اگر چه این چشمه از امکانات قابل توجهی برخوردار نیست و امکانات بهداشتی آن در حد صفر می باشد ولی با این وجود گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران دردهای مفصلی، روماتیسم از تمام شهرهای استان کرمان به این منطقه سفر می کنند و شاید ساعت ها برای استفاده از این چشمه آب گرم صبر می کنند.
چشمه آبگرم گیشکی
چشمه آبگرم گیشکی که از نوع مختلط گرم است، در ارتفاعات اسفندقه در مسیر رابر به اسفندقه واقع شده است. ۱۵۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا، ۵ لیتر در ثانیه آب دهی ۴۰ درجه سانتیگراد دمای آب آن است.
آبی که از نوع آب‌های قلیایی است به صورت جوششی به شکل رودخانه کوچکی در دره‌ای جریان دارد. فاقد ترکیبات، گازها و بخارات مفید بوده، اما ترکیبات مضر هم ندارد با بخار نسبتاً زلال است.
چشمه آب گرم گیشکی در ۶۴ کیلومتری مسیر اصلی کرمان به بردسیر، راه فرعی منشعب از جاده اصلی به طرف «میهنه دره» در ضلع غربی رودخانه گیشکی از شکاف سنگ ها خارج می شود و عامل اصلی تشکیل آن به احتمال زیاد گسل است. چشمه گیشکی از نوع مختلط گرم است.
اغلب گازهای موجود در آب اثر درمانی دارند که یکی از شاخه‌های گردشگری سلامت، طبیعت درمانی است که با اتکا به ویژگی‌های آب و هوایی و طبیعی این منطقه است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال صورت می‌گیرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *