پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طرح تعطیلی فرودگاه کرمان از کجا آمد؟

طرح تعطیلی فرودگاه کرمان از کجا آمد؟





۲ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۱۰

طرح تعطیلی فرودگاه کرمان از کجا آمد؟

پیام ما- اگرچه ماجرا از روزی شروع شد که علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان از طرح تعطیلی فرودگاه کرمان انتقاد کرد اما تعمیر باند فرودگاه کرمان با افزایش حجم پروازها مربوط به امروز نیست. مردادماه 93 بود که محمد ایلخانی مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌های کشور در کرمان از طرحی که این شرکت برای تعمیر باند کرمان در نظر داشت، پرده‌برداری کرد. وی گفت: « باند فرودگاه کرمان در زمان حاضر به علت وجود ترک‌های زیاد از مقاومت خوبی برخوردار نیست و نیاز به بازسازی و ترمیم دارد که این کار با حداقل تعطیلی در سه مرحله انجام می‌شود. با شروع عملیات اجرایی، هواپیماهای فرودگاه تغییر می‌یابند و هواپیماهایی با ظرفیت کمتر جایگزین آن‌ها می‌شوند و در یک مقطع هم فرودگاه تعطیل می‌شود که فرودگاه جایگزین برای استمرار پروازها در نظر گرفته‌شده است.» ایلخانی اسفندماه همان سال جای خود را به رحمت‌الله مه آبادی داد و این طرح برای مدتی مسکوت ماند اما مجدداً این طرح دوباره به حریان افتاده است. فرودگاه جایگزینی هم که شرکت فرودگاه‌های کشور در نظر گرفته، فروشگاه شهر رفسنجان، در 100 کیلومتری کرمان است. به همین دلیل استاندار کرمان 20 خردادماه سال جاری در دیدار اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمان مخالفت خود را با این تعطیلی اعلام کرد.
رزم حسینی با اشاره به اینکه تعمیر باند اول فرودگاه بین‌المللی کرمان نیازمند چهار ماه تعطیلی است، خاطرنشان کرد: «به‌طور جد تلاش می‌شود طی مذاکره با وزیر راه و شهرسازی، باند دوم فرودگاه بین‌المللی کرمان راه‌اندازی شود زیرا تعطیلی چهارماهه فرودگاه کرمان منجر به زیان 94 میلیارد تومانی خواهد شد». رزم حسینی راه‌اندازی باند دوم فرودگاه بین‌المللی کرمان را امری ضروری دانست و گفت: «سهم استان برای تهیه زیرساخت‌ها 30 میلیارد تومان برآورد شده است که پس از مذاکره‌ای که در هفته اخیر با آخوندی – وزیر راه و شهرسازی – انجام می‌پذیرد، می‌توان در دستور کار قرار گیرد.» سیف الهی معاون عمرانی استاندار کرمان هم در یک هفته گذشته چندین بار با تعطیلی فرودگاه کرمان مخالفت کرده بود.
او 2 روز پیش دراین‌ارتباط به «پیام ما» گفت: «شرکت فرودگاه‌های کشور پیشنهاد داده تا برای تعمیر باند، فرودگاه کرمان برای زمان 4 الی 6 ماه تعطیل شود و فرودگاه رفسنجان جایگزین شود، اما استانداری مخالف این طرح است.» وی بابیان اینکه تعطیلی 4 ماهه بیش از 90 میلیارد تومان خسارت به شرکت‌های هواپیمایی و همچنین تورهای مسافری خواهد زد، اضافه کرد: «پیشنهاد استاندار محترم این است که شرکت فرودگاه‌های کشور باند دوم را احداث نماید.» به گفته سیف الهی برای تعمیر باند اول به 20 میلیارد تومان و برای احداث باند دوم به 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرده اعتبار لازم برای احداث باند دوم را خود استان تأمین کند. معاون عمرانی استاندار عنوان کرد: «در آخرین مذاکرات شرکت فرودگاه‌های کشور با احداث باند دوم موافقت کرده و برای تأمین اعتبارات هم استاندار با وزیر راه و شهرسازی مذاکره خواهد کرد.» سیف الهی اما روز گذشته در حاشیه آیین تودیع و معارفه مدیرکل فرودگاه‌های استان صریح‌تر با تعطیلی فرودگاه مخالفت کرد. وی به ما گفت: «بدون باند دوم نمی‌شود باند فعلی را ترمیم کرد. باید باند دوم احداث شود.» معاون عمرانی استاندار اظهار کرد: «یا پولش را خود استان می‌دهد و یا از منابع کشوری تأمین می‌شود و مطمئن باشید بدون احداث باند دوم، باند فعلی‌ترمیم نخواهد شد.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *