پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فرودگاه کرمان از دیروز تا امروز

فرودگاه کرمان از دیروز تا امروز





۲ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۰۹

فرودگاه کرمان
از دیروز تا امروز
مطالعات اولیه احداث فرودگاه کرمان از سال 1304 شروع گردید و در سال 1335 فعالیت ساختمانی آن آغاز شد. 14 سال بعد اولین جابه‌جایی مسافر و حمل بار با دو پرواز در هفته از نوع DC6 بین کرمان و تهران و برعکس صورت گرفت.
مساحت اولیه پایانه فرودگاه کرمان 600 مترمربع و طول باند اصلی 2600 متر با عرض 45 متر و باند فرعی 2000 متر با عرض 45مترمربع بوده است که در سال 1360 با عملیات تطویل و روکش باند اصلی به طول 3845 متر و عرض 60 متر ارتقا ‌یافت. این عملیات در سال 66 تمام شد و در سال 69 تحویل قطعی گردید.
همچنین در سال 1362 قرارداد توسعه پایانه فرودگاه به میزان 1200 مترمربع منعقد و در سال 1366 مساحت پایانه‌ها به 1800مترمربع افزایش و مجدداً در سال 1369 با توسعه پایانه حجاج (طبقه دوم) به 2600مترمربع گسترش یافت. در سال 1372 هم پایانه حجاج با زیربنای 3000 مترمربع به بهره‌برداری رسید.
فرودگاه بین‌المللی کرمان از تیرماه سال گذشته هم رسماً بین‌المللی شد. اگرچه این فرودگاه پیش‌ازاین سابقه پروازی به کشورهایی چون عربستان، سوریه، امارات، روسیه، نجف و پروازهایی موردی از ایتالیا، بلاروس و دوحه را در کارنامه خود داشت و در زمان زلزله مهیب سال ۸۲ در بم و اعلام حالت open sky پذیرای ۴۵۴۵ سورتی پرواز از تمام دنیا بود، اما در تیرماه 94 با حصول شرایط عمومی و اختصاصی در ارتباط با تمامی زیرساخت‌های لازم، انجام مستقیم پروازهای بین‌المللی از فرودگاه کرمان، برای استانداری و سازمان هواپیمایی کشوری محرز شد و فرودگاه کرمان رسماً به‌عنوان فرودگاهی بین‌المللی نام‌گذاری شد.
با این‌حال در طول یک سال اخیر همواره از تعداد کم پروازهای خارجی این فرودگاه انتقاد شده است.
چندی پیش رزم حسینی استاندار کرمان با اشاره به اینکه هیچ پرواز خارجی جز «کرمان-دبی» از فرودگاه بین‌المللی کرمان انجام نمی‌پذیرد، گفت که طی مذاکره با شرکت هواپیمایی ماهان می‌توان نسبت به راه‌اندازی پروازهای خارجی اقدام کرد.
یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه کرمان، ساخت پایانه جدید فرودگاه کرمان بوده است. از سه سال پیش مسئولان مختلف برساخت پایانه جدید تأکید می‌کردند. محمد ایلخانی مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌های کشور مردادماه 93 این نوید را به مردم کرمان داد که در آینده‌ای نزدیک با همکاری بخش خصوصی، پایانه جدیدی برای فرودگاه کرمان ساخته می‌شود.
آبان ماه سال 94 هم نخعی مدیرکل وقت فرودگاه‌های استان از انعقاد قرارداد ساخت پایانه خارجی این فرودگاه به مساحت ۲۰ هزار مترمربع و 40 هزار مترمربع محوطه‌سازی با شرکت هواپیمایی ماهان به‌عنوان پیمانکار ساخت این پروژه خبر داد. طبق گفته نخعی این پایانه از زمان انعقاد قرارداد در مدت ۳۰ ماه باید به بهره‌برداری برسد. از دیگر جزئیات این قرارداد می‌توان پایانه جدید فرودگاه به روش سرمایه‌گذاری BLT ساخت و اجاره به ‌شرط تملیک اشاره کرد. با ساخت این پایانه ظرفیت مسافری فرودگاه کرمان به ۲.۵ میلیون مسافر در سال افزایش می‌یابد. 153 میلیارد تومان اعتبار برای سخت این مجموعه پیش‌بینی‌شده است.
قاسم‌زاده مدیرکل جدید فرودگاه‌های کرمان روز گذشته در رابطه با احداث این پایانه به «پیام ما» گفت: «با جدیت پیگیر احداث این پروژه هستیم و مطمئن باشید پایانه‌ای درخور شان مردم کرمان ساخته می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *