پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اصلاح‌طلبان کرمانی در انتخابات هیات رییسه پیروز شدند بازگشت امید به مجمع نمایندگان استان

اصلاح‌طلبان کرمانی در انتخابات هیات رییسه پیروز شدند بازگشت امید به مجمع نمایندگان استان





۱ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۴۷

اصلاح‌طلبان کرمانی در انتخابات هیات رییسه پیروز شدند
بازگشت امید
به مجمع نمایندگان استان

حسین امیری خامکانی نماینده اصلاح‌طلب زرند در حالی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس دهم شد که در چهار سال گذشته محمدمهدی زاهدی اصولگرا رئیس این مجمع بود.
24 روز پس از آغاز به کار مجلس دهم، مجمع نمایندگان استان کرمان تشکیل جلسه داد و رئیس، نایب‌رئیس، سخنگو و دبیر خود را شناخت. مطابق پیش‌بینی‌ها حسین امیری خامکانی، نماینده مردم زرند و کوهبنان و عضو فراکسیون امید رئیس این مجمع شد.
علیبرز بختیاری نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه و علی اسدی کرم نماینده مردم شهربابک که هر دو در انتخابات مجلس نامزد لیست امید بودند، به‌عنوان نایب‌رئیس و دبیر مجمع انتخاب شدند و یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد که به‌صورت مستقل نامزد شده بود، به‌عنوان سخنگوی مجمع نمایندگان استان کرمان انتخاب شد تا بدین ترتیب هیات رئیسه مجمع نمایندگان در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گیرد و اصولگرایان پس از 4 سال سهمی در هیات رئیسه مجمع نداشته باشند. اگرچه با مشخص شدن نتیجه انتخابات مجلس دهم و پیروزی نسبی اصلاح‌طلبان در استان کرمان ( 6 نماینده از لیست امید، 2 نماینده از لیست اصولگرایان و 2 نماینده مستقل) پیش‌بینی می‌شد که مجمع نمایندگان استان در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گیرد اما اتفاقاتی که در مجلس دهم رخ داد، هر چیزی را ممکن می‌کرد. اتفاقاتی مثل رای دادن 50 عضو فراکسیون امید به علی لاریجانی برای ریاست مجلس و یا باخت 10 به 2 فراکسیون امید در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به اصولگرایان باعث شد تا این احتمال برود که در استان کرمان هم نماینده‌های عضو فراکسیون امید منسجم عمل نکنند و اصولگرایان پیروز شوند.
پایان ریاست اصولگرایان
پیش از انتخاب امیری خامکانی به‌عنوان رئیس مجمع نمایندگان، در مجلس نهم اصولگرایان برای 4 سال هیات رئیسه مجمع را در اختیار داشتند. البته در مجلس نهم از 10 نماینده استان تنها امیری خامکانی اصولگرا نبود و دیگر نماینده‌ها اصولگرا بودند و بر همین اساس محمدمهدی زاهدی 4 سال پیاپی ریاست مجمع را بر عهده داشت. در مجلس هشتم هم که تعداد نماینده‌های اصلاح‌طلب و اصولگرای استان در مجلس برابر بود، ریاست مجمع نمایندگان تقسیم‌شده بود و 2 سال کرمی اصولگرا و 2 سال کریمی اصلاح‌طلب رئیس مجمع نمایندگان بودند. مجمع نمایندگان استان در مجلس دهم اما متفاوت از دو مجلس قبلی به نظر می‌رسد و در سال اول، اصلاح‌طلبان حضور موفقی در هیات رئیسه داشتند.
آشنایی با سوابق هیات رئیسه مجمع نمایندگان
حسین امیری خامکانی رئیس مجمع نمایندگان استان، باسابقه‌ترین نماینده کنونی استان در مجلس دهم است. او از مجلس ششم تا این دوره مجلس موفق به کسب رای از مردم زرند شده و در مجلس دهم نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی شده و دارای مدرک دکترای فیزیک از دانشگاه نیوکاسل انگلستان است. علیبرز بختیاری نایب‌رئیس مجمع نمایندگان اولین دوره نمایندگی خود را تجربه می‌کند. او دبیر دوم کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس دهم است. بختیاری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت می‌باشد. عضویت در شورای مرکزی جهاد و مسئول ستاد جنگ بافت، عضویت در شورای اوقاف و امور خیریه شهرستان بافت، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان (۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷)، نایب‌رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شیر پاستوریزه پگاه کرمان (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹) ازجمله سوابق اجرایی وی است. یحیی کمالی پور سخنگوی مجمع نمایندگان هم برای اولین بار نماینده مجلس شد. او عضو کمیسیون قضایی مجلس است و معاون دادگستری جیرفت، رئیس دادگستری شهرستان بم، معاون قضایی رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی انقلاب کرمان و رئیس شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر و کیفری استان کرمان جزو سوابق اوست. کمالی پور دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق، دانشجوی دکترای تخصصی حقوق و از آزادگان دفاع مقدس است. علی اسدی کرم دبیر مجمع نمایندگان هم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس است. او هم اولین بار است که نمایندگی مجلس را تجربه می‌کند. اسدی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است. وی فعالیت خود را از آموزش‌وپرورش شهرستان شهربابک آغاز کرد و ۱۱ سال رئیس امور مالی اداره کل آموزش‌وپرورش استان کرمان بوده است.
پیگیری توسعه با کمک دولت
رئیس مجمع نمایندگان استان در ارتباط با انتخابات هیات رئیسه این مجمع به «پیام ما» گفت: «قصد داریم در این دوره مجمع نمایندگان خارج از دیدگاه‌های سیاسی با کمک دولت و نماینده عالی دولت، توسعه استان خصوصاً توسعه اقتصادی را پیگیری کنیم.» حسین امیری خامکانی افزود: « چالش‌های زیادی پیش روی استان است که نیاز به همکاری نمایندگان و نماینده عالی دولت دارد.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا سال بعد برای ریاست کاندیدا نمی‌شود، اظهار کرد: «دوستان پیشنهاد دادند که هیات رئیسه چرخشی باشد. در خیلی از استان‌ها این روش استفاده می‌شود و غیرمتعارف نیست.»
کسب رای حداکثری
سخنگوی مجمع نمایندگان استان کرمان در ارتباط با انتخاب هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان به «پیام ما» گفت: « با توجه به اینکه مدت‌زمانی از شروع به کار مجلس می‌گذشت، روز گذشته در پایان جلسه علنی، 10 نماینده استان دورهم جمع شدند و هیات رئیسه مجمع انتخاب شد.» یحیی کمالی پور افزود: «برای هر عنوان تنها یک نفر نامزد شده بود و هر نامزد حداکثر رای را کسب کرد.» وی بابیان اینکه برای سال بعد این افراد برای همین عنوانی که در حال حاضر دارند، نامزد نخواهند شد، اظهار داشت: «این‌یک تصمیم جمعی بوده و قرار بر این کار شد که کسی برای عنوان فعلی خود کاندیدا نشود.» نماینده مردم جیرفت در مجلس عنوان کرد: «مجمع نمایندگان قصد دارد با انسجام و اتحاد به پیشرفت استان کمک کند و از ورود به حاشیه‌های سیاسی خودداری می‌کند.»
انتخاب امیری از قبل هماهنگ شده بود
دبیر مجمع نمایندگان استان کرمان هم در ارتباط با انتخاب هیات رئیسه این مجمع به «پیام ما» گفت: «برای انتخاب آقای امیری از قبل هماهنگ کرده بودیم.»
علی اسدی کرم افزود: «پس از انتخابات هفتم اسفند دوستان لیست امید بر انتخاب آقای امیری هم‌نظر شدند و دیگر دوستان هم با این انتخاب مخالفت نکردند.» وی بابیان اینکه مجمع نمایندگان برای پیشرفت استان تلاش خواهد کرد، اظهار داشت: «تلاش داریم تا 10 نماینده استان باهم متحد باشند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *