سایت خبری پیام ما آنلاین | گزارش «پیام ما» از اهدای عضو یک جوان جیرفتی انسانیت ابدی

گزارش «پیام ما» از اهدای عضو یک جوان جیرفتی انسانیت ابدی





۱ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۳۳

گزارش «پیام ما» از اهدای عضو یک جوان جیرفتی
انسانیت ابدی

با اهدا عضو زندگی را هدیه دهید…این جمله ایست که معنایی متفاوتی را برای آدم‌های مختلف دارد. دردناک می‌شود برای پدری که فرزندش را ازدست‌داده است و دیگر لبخند او را نخواهد دید. تلخ می‌شود، برای مادری که قرار است دخترش را به آغوش خاک بسپارد. ولی برای چشمان بی‌قرار کودکی که دردهای پدرش را دیده ، امیدبخش است و این جمله یعنی امید به بودن پدر و یا برای مردی یعنی مادر کودکانش زنده می ماند. اما سومین معنایی که در بردارد زنده ماندن در بدن دیگری است. قلبی که قرار بود زیر خروارها خاک ساکت شود به تپش ادامه می‌دهد. و در بدن دیگری زنده می‌ماند و این یعنی جاودانگی خوبی‌ها و مهربانی‌ها و مصداق اعضای یک پیکر بودن .اما رسیدن به این درک والا برای بخشش اعضای بدن فردی که مرگ مغزی شده است بسیار اهمیت دارد و روح بزرگی را می‌طلبد.
اهدا عضو تصمیم بزرگی است
اهدا عضو در افرادی که به مرگ مغزی دچار می‌شوند امکان‌پذیر است. در مرگ مغزی خون‌رسانی به مغز متوقف می‌شود ومغزهیچ اکسیژنی را دریافت نمی‌کند و تمام کارکردهای خود را ازدست‌داده و به‌صورت غیرقابل بازگشتی تخریب می‌شود.فردی که مرگ مغزی شده است هیچ‌گونه ارتباطی با دنیای خارج ندارد و هوشیاری‌اش صفر است و حتی بدون دستگاه، تنفس هم نخواهد داشت. امکان دارد مرگ مغزی به دلایل مختلفی مانند تصادف، سکته مغزی، سقوط از بلندی و…. برای فرد اتفاق بیافتد.اما در این بدنی که مغز آن ازکارافتاده است هنوز اعضایی مثل کبد، کلیه‌ها و قلب زنده هستند می‌توان با اهدا آن‌ها به دیگری زندگی بخشید.البته اگر در زمان مشخصی اهدا صورت نگیرد آن‌ها هم از کار خواهند افتاد و این نداشتن زمان، شرایط را برای بازماندگان فرد فوت‌شده پیچیده می‌کند و گرفتن تصمیم برای اهدا در این شرایط، کار بزرگی است. یک تیرماه روز جهانی اهدا عضو است با اهدا عضو می‌توان اعضای، عزیزی را به بدن انسان دیگری بخشید تا به او فرصتی دوباره داد و با این بخشش لبخند خدا را دید.
«امین»مفهوم مرگ را تغییر داد
امروز روایت گر قصه‌ی پسر جوانی خواهیم بود که بعد از مرگ در بدن آدم‌هایی که هرلحظه مرگ را تجربه کرده‌اند، زنده مانده است و به آن‌ها زندگی بخشیده است.در دیار کریمان بخشش معنی متفاوتی به خود می‌گیرد.امین سپاسی جوانی 21 ساله بود از اهالی شهرستان ساردوئیه جیرفت که متأسفانه به دلیل تصادف، دچار مرگ مغزی می‌شود و بعد از مرگ کلیه‌ها و کبد این جوان در بدن دیگری به حیات ادامه خواهند داد و این‌چنین «امین» مفهوم مرگ را تغییر می‌دهد.
«محمد سپاسی» برادر بزرگ امین به «پیام ما» در رابطه با اهدا عضو برادرش گفت: 20 خرداد برادر من با موتور تصادف کرد به جیرفت منتقل شد و ازآنجا به کرمان اعزام شد در بیمارستان به ما گفتند: که برادرم مرگ مغزی شده است تمام تلاشمان را کردیم تا بتوانیم نجاتش دهیم تا اینکه متخصص مغز و اعصاب به ما گفت: که دیگر همه‌چیزتمام شده است و از گردن به بالا مرگ کامل است.وقتی متوجه شدم که برادرم مرگ مغزی شده است به پدر و مادرم پیشنهاد اهدا عضو را دادم . تصمیم آُسانی نیست اینکه بخواهی اعضای پاره‌ی تنت را اهدا کنی .اما دلم می‌خواست که تن جوان، برادر 20 ساله‌ام حیف نشود وبتواند با این بخشش جان بیماران دیگری را هم نجات دهد.مطرح کردن این پیشنهاد به مادر و پدری که فرزند کوچکشان را ازدست‌داده بودند کار آسانی نبود. پدرم گفت:اگر با این کار جوان دیگری زنده می‌ماند، موافقم. اما هرچه مادرتان بگوید .شرایط مادرم فرق می‌کرد، راضی کردن او سخت بود و با توجه به اینکه پزشکان گفته بودند که فرصت محدود است تمام تلاشم را کردم تا مادر را راضی کنم.هدفمان از این کار فقط رضای خدا و نجات انسان دیگری بود.من معتقدم که هیچ کار خدا بدون حکمت نیست .برادر من سال‌ها موتورسوار بود. پدر و مادر من در روستا هستند و کشاورزی میکنندوبه این واسطه راه‌هایی که او با موتور می‌رفت بسیار خطرناک بودند حالا در خیابان شهر این اتفاق می‌افتد!شاید دعای سلامتی کسانی که اعضای بدن برادرم را گرفتند، این‌گونه مستجاب شده است.برادرم پسر خوبی بود، خدا این‌گونه او را باعث خیر کرد.پدر و مادرم حالا که می‌دانند بعضی از اعضا پسر جوانشان زنده مانده است آرامش بیشتری دارند.هرچند که مرگ جوان جگر می‌سوزاند.
«حسین صالحی» بخش‌دار ساردوئیه به «پیام ما» در این رابطه گفت:بعدازاینکه امین سپاسی تصادف کرد و مرگ مغزی شد خانواده‌اش تصمیم گرفتند که اعضا بدنش را اهدا کنند .این خانواده‌ی مظلوم و شریف باید الگوی همه باشند.اینکه بدون هیچ چشم‌داشتی این‌چنین بخشش کنند. باید برای نجات جان هم نوع هر کاری انجام داد. اهدا عضو بسیار ستودنی است وباید در جامعه ترویج شود، من به این جوان همشهریمان افتخار می‌کنم. کار این خانواده مصداق کامل باقیات و صالحات است.اهدا عضو نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.تا خانواده‌ها راحت‌تر بتوانند این تصمیم مهم و خداپسندانه را بگیرند.
از ابتدای ماه مبارک رمضان 9 بیمار
دریافت عضو داشته‌اند
«مجید گیلانی» هماهنگ‌کننده‌ی پیوند اعضا دانشکده علوم پزشکی کرمان در رابطه با اهدا عضو امین سپاسی به «پیام ما» گفت:این جوان به دلیل سانحه دچار مرگ مغزی شده بود بعد از تشکیل کمیسیون و تائید مرگ مغزی به خانواده مرحوم پیشنهاد اهدا عضو شد که خوشبختانه خانواده‌ی «سپاسی» بزرگوارانه رضایت دادند. بعد رضایت خانواده ، در بیمارستان «شهید باهنر کرمان» کبد ودوکلیه برداشته‌شده و در23 خرداد کلیه‌ها در بیمارستان افضلی پور به بدن دو مرد پیوند داده شد و کبد هم به بیمارستان شیراز منتقل شد.گیلانی در این رابطه افزود: که از ابتدای ماه مبارک رمضان در کرمان چهار اهداکننده‌ی عضو داشته‌ایم. که به‌غیراز «امین سپاسی» خانمی 27 ساله که کلیه‌ها و کبد را اهدا کرد ،مردی 65 ساله که اهدا کبد داشت و مرد دیگر 45 ساله‌ای که دو کلیه را اهدا کرد، بودند.خانواده‌ی این عزیزان بعد از مرگ مغزی رضایت به اهدا عضو دادند. هماهنگ‌کننده‌ی پیوند اعضا خاطرنشان کرد: امیدواریم به ‌واسطه‌ی روح بزرگی که مردم ما دارند این فرهنگ انسان دوستانه ترویج یابد، زیرا بعد از مرگ مغزی بهترین کاری که می‌توان انجام داد برگرداندن زندگی به بیمار دیگری است. در کرمان بالغ‌بر 200 پیوند کلیه و حدود 50 پیوند کبد انجام‌شده است. از ابتدای ماه مبارک رمضان خوشبختانه 9 بیمار دریافت عضو داشته‌اند. این تصمیم بزرگی است که خانواده‌ها می‌توانند بعد از مرگ مغزی عزیزانشان در زمان محدودی که بعد از مرگ مغزی تا امکان پیوند وجود دارد، بگیرند.
انسانیت، تمام‌قد زندگی را در آغوش می‌کشد
داستان زندگی امین سپاسی حتی بعد از مرگش در بدن سه انسان دیگر ادامه دارد.جوانی که با اهدا عضو هنوز زندگی می‌کند و امید را به سه خانواده هدیه داده است. و این کار بزرگی است که فقط از عهده‌ی قهرمانان واقعی زندگی برمی‌آید. با اهدا عضو فقط یک نفر بهبود نمی‌یابد بلکه خانواده‌ای جان دوباره می‌گیرد. وقتی دیدگاه اعضا جامعه به اهدا عضو عوض شود اینکه اعضا بدن خویشاوندی که فقدانش غم‌انگیز و دردناک است را بتوان در بدن نیازمندی زنده نگاه داشت، لذت‌بخش می‌شود.و انسانیت، تمام‌قد زندگی را در آغوش می‌کشد.
اما برای نمایش این وجود الهی که در نهاد هر انسانی نهفته است حتی می‌توان قبل از مرگ هم‌فکری اندیشید.هر کار نیکویی به‌واسطه‌ی یک نیت آسمانی شکل می‌گیرد وقتی فردی تصمیم می‌گیرد که در صورت مرگ مغزی اعضا بدن خود را به دیگری هدیه دهد، از آن لحظه داستان عشق آغاز می‌شود و حتی این نیت ملکوتی پاداشی عظیم به وسعت یک روح آزاد و وارسته خواهد داشت. واینچنین می‌شود حقانیت سجده‌‌ی فرشتگان را به اشرف مخلوقات خدا درک کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *