پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تابستان امسال صورت می‌گیرد: اجرای تئاتر کاغذی « مرد و دریا» در روستاها و مناطق محروم کرمان

تابستان امسال صورت می‌گیرد: اجرای تئاتر کاغذی « مرد و دریا» در روستاها و مناطق محروم کرمان





۱ تیر ۱۳۹۵، ۲:۴۸

تابستان امسال صورت می‌گیرد:
اجرای تئاتر کاغذی « مرد و دریا» در روستاها و مناطق محروم کرمان

آرتنا: به همت مراکز سیار روستایی کانون کرمان، تئاتر کاغذی «حکایت مرد و دریا» تابستان امسال در روستاها و مناطق محروم شهر کرمان اجرا می‌شود.
به گزارش «آرتنا»، این تئاتر بر اساس یکی از کتاب‌های منتشر شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «حکایت مرد و دریا» نوشته‌ی مرتضی اسماعیلی سُهی در حال آماده‌سازی است.
بنا بر این گزارش ایمان تاج سلیمان مربی فرهنگی کتاب‌خانه سیار شهر کرمان و مجری این طرح گفت: تئاتر کاغذی یا «تئاتر اسباب‌بازی»، یکی از شیوه‌های اجرای نمایش عروسکی است که می‌تواند از جمله فعالیت‌های جذاب و مورد علاقه هر دو گروه سنی کودک و نوجوان در مراکز فرهنگی‌هنری کانون باشد.
تاج سلیمان افزود: در این فعالیت می‌توان هم با ابزارهای دم‌دستی و ساده‌ای هم‌چون کاغذ، مقوا و روزنامه باطله و در مواردی استفاده از ابزارهای پیشرفته، آثار نمایشی زیبا خلق کرد و با به تصویر کشیدن یک داستان، آن را بر روی یک صحنه کوچک به صورت متحرک درآورد.
مربی فرهنگی کانون کرمان با اشاره به ضرورت رونق بخشی تئاتر کاغذی در مراکز کانون، خاطرنشان کرد: در اجرای طرح تئاتر کاغذی در مراکز سیار روستایی، سعی کردیم از یکی از پر تیراژترین کتاب‌های کانون بهره ببریم و به همین دلیل این کتاب انتخاب شد.
وی ادامه داد: این کار در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ با استفاده از چوب، مقوا، فوم و فیبر ساخته شده است و قابلیت اجرا برای ۳۰ تماشاچی را دارد و هم‌چنین با دارا بودن پایه متحرک و چرخ دار، در فضای باز نیز قابل اجرا است.
تاج سلیمان به‌کارگیری تکنیک نورپردازی و استفاده از چند عروسک‌گردان را از شاخصه‌های مهم این اثر دانست و گفت: این کار شامل هفت صحنه نمایشی مکتب‌خانه، بازار، کویر، اسکله، دریا، دریای طوفانی و ساحل است و توسط سه عروسک‌گردان و ۲ دستیار اجرا می‌شود.
وی ابراز داشت: برای آماده‌سازی این تئاتر علاوه بر مربیان کانون از تجربه گروه‌های آزاد فعال در حوزه تئاتر و نمایش نیز استفاده شده است.
مربی فرهنگی کانون کرمان با بیان این‌که این کار برای اجرا در مناطق روستایی و سیار تولید شده است، یادآور شد: در مراحل بعدی برای سهولت اجرای نمایش توسط مربیان سیار روستایی، نمونه‌های کوچک‌تر این تئاتر آماده می‌شود تا مربیان بتوانند در کنار اجرای تک نفره، مراحل ساخت یک تئاتر کاغذی را به بچه‌ها آموزش دهند.
بر اساس این گزارش، حکایت مرد و دریا برگرفته از یکی از حکایات مثنوی مولوی است و به بهره‌گیری از علم، دانش و آگاهی در جهت انجام کارهای نیک و اخلاق پسندیده اشاره دارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر