پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش «پیام ما» از شایعات گاه و بیگاه پیرامون تعطیلی فرودگاه کرمان پرواز ادامه دارد

گزارش «پیام ما» از شایعات گاه و بیگاه پیرامون تعطیلی فرودگاه کرمان پرواز ادامه دارد





۱ تیر ۱۳۹۵، ۲:۴۲

گزارش «پیام ما» از شایعات گاه و بیگاه پیرامون تعطیلی فرودگاه کرمان
پرواز ادامه دارد

تعطیلی فرودگاه بین‌المللی کرمان در حالی در یک هفته اخیر به صدر خبرهای استان آمده که از سال 93 زمزمه‌هایی مبنی بر تعطیلی این فرودگاه شنیده می‌شد.
ماجرای تعطیلی فرودگاه کرمان به علت تعمیر باند آن این روزها بیش‌ازپیش به گوش می‌خورد. ماجرا ازاین‌قرار است که باند این فرودگاه مشکلاتی دارد و به علت تک بانده بودن فرودگاه بین‌المللی کرمان، برای تعمیر این باند احتمال دارد فرودگاه تعطیل شود. این در حالی است که در حال حاضر روزانه بیش از 2 هزار و 700 مسافر داخلی و خارجی به فرودگاه کرمان وارد و یا از آن خارج می‌شود اما لزوم تعمیر باند آن موجب شده تا طرحی مبنی بر تعطیلی فرودگاه بین‌المللی کرمان مطرح شود. اگرچه هنوز دراین‌باره تصمیم قطعی گرفته نشده، اما حتی فکر کردن به اینکه مرکز استان کرمان برای مدت‌زمان 4 الی 6 ماهه از فرودگاه محروم باشد، برای عده زیادی از مردم کرمان سخت است چه رسد به اینکه این فرودگاه واقعاً تعطیل شود.
طرحی که از سال 93 وجود داشت
تعمیر باند فرودگاه کرمان با افزایش حجم پروازها مربوط به امروز نیست. مردادماه 93 بود که محمد ایلخانی مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌های کشور در کرمان از طرحی که این شرکت برای تعمیر باند کرمان در نظر داشت، پرده‌برداری کرد. وی گفت: « باند فرودگاه کرمان در زمان حاضر به علت وجود ترک‌های زیاد از مقاومت خوبی برخوردار نیست و نیاز به بازسازی و ترمیم دارد که این کار با حداقل تعطیلی در سه مرحله انجام می‌شود. با شروع عملیات اجرایی، هواپیماهای فرودگاه تغییر می‌یابند و هواپیماهایی با ظرفیت کمتر جایگزین آن‌ها می‌شوند و در یک مقطع هم فرودگاه تعطیل می‌شود که فرودگاه جایگزین برای استمرار پروازها در نظر گرفته‌شده است.» ایلخانی اسفندماه همان سال جای خود را به رحمت‌الله مه آبادی داد و این طرح برای مدتی مسکوت ماند اما مجدداً این طرح دوباره به حریان افتاده است. فرودگاه جایگزینی هم که شرکت فرودگاه‌های کشور در نظر گرفته، فروشگاه شهر رفسنجان، در 100 کیلومتری کرمان است.
مخالفت مقامات استان با تعطیلی
دلیل اجرا نشدن طرح تعطیلی فرودگاه کرمان و استفاده موقت از فرودگاه رفسنجان مخالفت مقامات استانی بوده است. مخالفت‌هایی که هنوز هم وجود دارند. معاون عمرانی استاندار کرمان در این رابطه به «پیام ما» گفت: «باند فعلی فرودگاه کرمان مشکل دارد و حتماً باید اصلاح شود.» ابوالقاسم سیف الهی افزود: «شرکت فرودگاه‌های کشور پیشنهاد داده تا برای تعمیر باند، فرودگاه کرمان برای زمان 4 الی 6 ماه تعطیل شود و فرودگاه رفسنجان جایگزین شود، اما استانداری مخالف این طرح است.» وی بابیان اینکه تعطیلی 4 ماهه بیش از 90 میلیارد تومان خسارت به شرکت‌های هواپیمایی و همچنین تورهای مسافری خواهد زد، اضافه کرد: «پیشنهاد استاندار محترم این است که شرکت فرودگاه‌های کشور باند دوم را احداث نماید.» به گفته سیف الهی برای تعمیر باند اول به 20 میلیارد تومان و برای احداث باند دوم به 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرده اعتبار لازم برای احداث باند دوم را خود استان تأمین کند. معاون عمرانی استاندار عنوان کرد: «در آخرین مذاکرات شرکت فرودگاه‌های کشور با احداث باند دوم موافقت کرده و برای تأمین اعتبارات هم استاندار با وزیر راه و شهرسازی مذاکره خواهد کرد.»
تعطیلی فرودگاه دروغ است
محمد نخعی که هنوز مدیرکل فرودگاه‌های کرمان است و قرار است به‌زودی دفتر مدیریتش را به علی قاسم‌زاده تحویل دهد، در گفت‌وگو با «پیام ما» خبر تعطیلی فرودگاه کرمان را کذب محض خواند و گفت: «باند فعلی فرودگاه کرمان مشکل دارد اما به‌هیچ‌عنوان قرار نیست فرودگاه تعطیل شود.» وی افزود: «ما به دنبال ساخت باند موازی هستیم و هرکس که از تعطیلی فرودگاه کرمان خبر داده، دروغ گفته است.» نخعی بابیان اینکه از اسفندماه تعداد پروازهای فرودگاه کرمان 3 برابر شده، اظهار کرد: «اخیراً در صورت‌جلسه‌ای با احداث باند مجازی در فرودگاه کرمان موافقت شده و تعطیلی فرودگاه از دستور کار خارج‌شده است.» مدیرکل فعلی فرودگاه‌های کرمان در پاسخ به این پرسش که چرا قبل از این‌که تعداد پروازهای فرودگاه کرمان زیاد شود، باند دوم ساخته نشده،گفت: «در 4 سالی که من مدیر بودم به‌شدت پیگیر این مسئله بودیم و همین پیگیری‌ها به امضای صورت‌جلسه‌ای برای احداث باند دوم منجر شد. این را هم باید بگویم که در سال‌های قبل هم ترمیم صورت می‌گرفته. به‌عنوان‌مثال در سال 89 نزدیک به 1600 متر از باندترمیم شد.» وی اضافه کرد: «اینکه ما و مقامات استان بر احداث باند دوم تأکیدداریم، به دلیل آینده‌نگری است و با احداث باند دوم، تا 30 سال فرودگاه کرمان پاسخگوی پروازها خواهد بود.»
نخعی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا آمدن آقای قاسم‌زاده به‌جای شما در سمت مدیرکلی فرودگاه‌های استان ارتباطی به این موضوع دارد، عنوان کرد: «خیر. هیچ ارتباطی بین این قضیه و آمدن آقای قاسم‌زاده وجود ندارد.»
انتقال پروازها از کرمان به رفسنجان فاجعه خواهد بود
یک کارشناس صنعت هوانوردی دراین‌ارتباط به «پیام ما» گفت: «اصلاً منطقی نیست که برای تعمیر باند فرودگاه کرمان، این فرودگاه تعطیل شود.» میلاد باستانی افزود: «انتقال پروازها از کرمان به رفسنجان فاجعه خواهد بود و علاوه بر خسارت مالی، برای جان مسافران هم خطرناک است. چراکه سوانح جاده‌ای افزایش می‌یابد و در رفسنجان هم کنترل این حجم مسافر سخت خواهد بود.» وی در پاسخ به این پرسش که چه راه‌حلی برای تعمیر باند فرودگاه کرمان وجود دارد، اظهار داشت: «بهترین تصمیم ایجاد باند دوم براى فرودگاه کرمان است.» این کارشناس اضافه کرد: «البته این کار سخت است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. باید همه الزامات ایمنی رعایت شود.» باستانی بابیان اینکه حتماً باید ایمنی پروازهای باند دوم تضمین شود، عنوان کرد: «حداقل فاصله بین دو باند باید یک هزار متر باشد تا مشکلی ایجاد نشود.» وی با اشاره به فرودگاه Gatwick در جنوب لندن، افزود: «این فرودگاه هم همین شرایط را داشت و باند دوم را به آن اضافه کردند.» این کارشناس در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود زودتر از این‌ها باند دوم برای فرودگاه کرمان ساخته می‌شد، اظهار کرد: « این امر بسته به الزام سنجى بر اساس ترافیک این فرودگاه و آنالیز آمارهای سالانه آن است اما باید در نظر داشت اگر امروز به این نتیجه رسیدند که باند اول نیاز به تعمیرات گسترده دارد، تنها راه منطقی ایجاد باند دوم در همین فرودگاه است.»
احتمال ورشکستگی آژانس‌های مسافرتی
دهقانی مدیر آژانس مسافرتی تاپ سیر هم در این خصوص به «پیام ما» گفت: «اصلاً امکان تعطیلی فرودگاه کرمان وجود ندارد.» وی افزود: «اینکه بخواهند پروازها را به فرودگاه رفسنجان منتقل کنند، اصلاً صحیح نیست چراکه آن فرودگاه امکان خدمات‌دهی مناسب به این حجم مسافر را نخواهد داشت.» وی بابیان اینکه اگر فرودگاه کرمان تعطیل شود، آژانس‌های مسافرتی هم تعطیل می‌شوند، عنوان کرد: «تمام آژانس‌های مسافرتی شهر کرمان از این قضیه متضرر خواهند شد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *