پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عاقبتِ لایحه «سلامت روان»

عاقبتِ لایحه «سلامت روان»





۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۱

عاقبتِ لایحه «سلامت روان»
بیمار روانی صرفا کسی نیست که در تیمارستان بستری است و دست هایش به تخت زنجیره شده، هر فردی ممکن است در زندگی روزهای بد و نحس را تجربه کرده باشد که در این شرایط اغلب شخص احساس خوبی ندارد وبا موضوعات خاصی دست به گریبان است.
موضوعاتی که بر روح و روان او تاثیر می گذارد. آمارها می گوید در ایران از هر 10 نفر بیش از 3 نفر دچار اختلال روانی است. آماری که به دلایل مشکلات اقتصادی و اجتماعی در حال افزایش است. حال آنکه عدم پوشش بیمه درمانی برای بیماران روانی در ایران و در کنار آن پروژه به ظاهر ناموفق «لایحه سلامت روان» که در چند سال اخیر در راه مجلس به دولت و دولت به مجلس معلق مانده است موجب سردرگمی این بیماران شده است.
23 درصد افراد 15 تا 60 سال دچار مشکلات روحی و روانی هستند
به گزارش روزنامه ابتکار در سال های 89 و 90 در سراسر کشور و در میان جمعیت 16 تا 64 سال، متوسط شیوع بیماری های روانی در جامعه در مردان 20.8 درصد و در زنان 23.6 درصد بود. به گفته انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، از هر 10 نفر بزرگسال، 3 نفر در جامعه دچار بیماری ها و اختلالات روانی هستند که به درمان تخصصی نیازمندند.
جامعه شناسان می گویند، مشکلات روزمره زندگی در شهرهای پرجمعیت باعث شده است که آستانه تحمل افراد کاهش یابد. بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط رئیس سازمان بهزیستی کشور، 23 درصد افراد 15 تا 60 سال دچار مشکلات روحی و روانی هستند. آمار ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی هم نشان میدهد که بیش از 450 میلیون نفردر سطح جهان به امراض روانی دچار هستند و سالانه بیش از 900 هزار نفر در اثر این بیماری ها دست به خودکشی می زنند.
تقریبا هیچ!
3 درصد از کل بودجه حوزه سلامت به بیماران روانی اختصاص می‌یابد. این در حالی است که با توجه به پنهان بودن این بیماری در میان افراد جامعه تعداد بالایی دچار این بیماری هستند و سه درصد ازکل بودجه یعنی هیچ!
مسیر دولت تا مجلس
بهمن ماه سال 92 برای اولین بار خبری مبنی بر ارسال لایحه سلامت روان به مجلس ارائه شد. آنگونه که ایسنا گزارش کرده است؛ درخصوص مکاتبات مجلس و وزارت بهداشت تاکنون 46 هزار مکاتبه در حوزه سلامت به مجلس ارائه شده است. پس از گذشت این مدت بار دیگر رئیس سازمان بهزیستی از ارسال لایحه خبر می‌دهد. دکتر انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی از ارائه لایحه سلامت روان به هیئت دولت خبر داد و گفت: «این لایحه از سوی وزارت بهداشت تهیه و برای تصویب به هیئت دولت ارائه شده است.» او زمان مشخصی ارائه نکرده است و تنها ابراز امیدواری کرده است لایحه بزودی در دولت مورد بررسی قرار گیرد تا پس از تصویب نهایی برای تبدیل شدن به قانون به مجلس ارائه شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *