پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چغوک بریزو، فست فود کرمانی

چغوک بریزو، فست فود کرمانی





۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۲۷

چغوک بریزو، فست فود کرمانی

افسانه محمدی
شهر کرمان علاوه بر جاذبه های تاریخی و گردشگری غذاهای خوشمزه و متنوع زیادی دارد.زنان کرمانی به نجابت و کدبانویی شهره اند، طعم غذای مادرها و مادربزرگ های کرمانی با طعم هیچ غذایی قابل مقایسه نیست اگر چه برخی از غذاهای سنتی کرمان فراموش شده است اما باز هم عطر خوش غذاهای متنوع کرمانی از آشپزخانه ها به مشام می رسد که توسط کدبانوهای کرمانی به بهترین نحو طبخ می شود. بعضی از این غذاها مختص شهر کرمان بوده و غذای اصیل این شهر محسوب می شود که هر هفته یکی ازاین غذاها را به همراه خواص موادش عنوان می کنیم.
چغوک بریزو:
این غذای کرمانی خیلی راحت و ساده درست می‌شود و خیلی هم خوشمزه است. خیلی زود تهیه می شود و برای خودش یه پا فست فود است. البته در کرمان بیشتر با نان خورده می شود ولی می توان به عنوان خورشت هم از آن استفاده کرد و با پلو میل نمود.
مواد لازم:
سیب زمینی 500گرم رب گوجه فرنگی 2قاشق غذاخوری
پیاز 4عدد متوسط گوشت چرخ کرده 250گرم
نمک، فلفل، زردچوبه و روغن به میزان لازم
طرز تهیه:
پیازها را کاملا ریز کرده و با روغن تفت می دهیم تا طلایی شود، گوشت را به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم، سرخ که شد نمک و فلفل و زردچوبه و رب را اضافه می کنیم البته لازم است که بگویم اگر به جای رب از گوجه فرنگی تازه استفاده کنیم غذا خوشمزه تر می شود. سیب زمینی ها را نگینی و ریز خرد و سپس سرخ می کنیم و به پیاز و گوشت سرخ شده اضافه می‌کنی. البته بعضی از کدبانوها اصلا از رب یا گوجه در این غذا استفاده نمی کنند. چاشنی این غذای خوشمزه آبلیمو است که همراه غذا سرو می شود.
سیب زمینی:
سیب زمینی در تمام طول سال وجود دارد و به دلیل داشتن ویتامینc ضد بیماری اسکوربیت است. برای تسکین سوختگی از ان استفاده می کنند. سیب زمینی دارای آنزیم مهار کننده می باشد به همین خاطر ضد سرطان و ضد ویروس است. به علت دارا بودن پتاسیم زیاد تمیز کننده کبد نیز می باشد. سیب زمینی غنی از بتاکاروتن «پیش ساز ویتامین A» است که پخته، به آسانی جذب می شود، اگر پخته یا کباب با پوست شود بیشترین مقدار ویتامین ها را داراست.
زردچوبه:
زردچوبه ادویه ای بسیار مفید است که خواص بی شماری دارد. زردچوبه حاوی پلی فنول است که جایگزین خوبی برای داروهای استروئیدی است پس اگر از مشکل التهاب بدن به خصوص مفاصل رنج می برید بهتر است از این ادویه استفاده کنید.در کنترل دیابت هم از این ماده استفاده می شود، یک فایده مهم این ماده تاثیر آن در کمک به کاهش مقاومت انسولین است که از بروز دیابت نوع2جلوگیری می کند.کورکومین موجود در این ادویه تاثیری مشابه با آسپرین دارد که یک داروی معروف ضد انعقاد خون است.
گوشت:
گوشت قرمز یکی از پر مصرف ترین گوشت ها در ایران است. منبع غنی از پروتئین است. نخوردن گوشت باعث مشکلات و اختلالاتی در بدن می شود فقط مواظب باشید چربی اشباع زیادی نداشته باشد چون باعث ابتلا به دیابت نوع 2می شود.گوشت بره منبع خوب انرژی است. گوشت یکی از منابع غنی ویتامین های گروه B به خصوص تیامین،رییوفلاوین و ویتامین B12 است. مقوی و خونساز است. مزاج اکثر گوشت ها گرم و تر است. قابل ذکر است در گوشت ها گوشت بره و بزغاله بسیار بهتر و قابل هضم تر و مفیدتر بوده و خون سالمتری در بدن تولید می کند و به اعتدال نزدیک ترند و مواد زاید کمتری تولید می کنند.
پیاز:
تقویت کننده و نرم کننده سینه است. لثه را محکم می کند. برای رفع سموم بدن توصیه می شود. شربت پیاز بهترین دارو برای رفع دردهای عصبی است.
منابع دنیای تغذیه – ایران کوک

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *