سایت خبری پیام ما آنلاین | با صدور شناسنامه های تقلبی توسط فدراسیون سوارکاری زنگ خطر نابودی برای اسب‌های ایرانی

با صدور شناسنامه های تقلبی توسط فدراسیون سوارکاری زنگ خطر نابودی برای اسب‌های ایرانی





۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۵۴

با صدور شناسنامه های تقلبی توسط فدراسیون سوارکاری
زنگ خطر نابودی برای اسب‌های ایرانی

اسب ترکمن، گونه ای از زیباترین اسب های بومی ایران است که در منطقه ترکمن صحرا پرورش یافته است. اسب ترکمن در کنار زیبایی دارای ویژگی های منحصر به فردی در باهوشی، شجاعت و تحمل شرایط سخت می باشد که نگاه و تقاضای جهانیان را بخود جلب کرده است.
به تازگی فدراسیون سوارکاری در حرکتی عجیب و کارشناسی نشده و بدون نظارت جهاد و مشورت مالکین و خبرگان شجره نامه، اقدام به صدور شناسنامه های مخدوش برای اسب ترکمن کرده و ذخائر ژننیکی و فرهنگی و یکی از بهترین پایه های توسعه اقتصاد مقاومتی و ارز آور و اشتغال زای کشور ایران را در خطر بی هویتی قرار داده است!
عبدالجلیل غیادی مدیر عامل شرکت تعاونی توسعه صنعت اسب و سوارکاری خراسان شمالی در توضیح این اتفاق در صنعت اسب عنوان کرد: طبق ماده ۱۰ قانون نظام جامع دامپروری در جمهوری اسلامی صراحتا وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی رسمی ثبت، آزمایش، میکروچیپ گذاری و صدور شناسنامه اسب کشور شناخته شده است که این وزراتخانه در دوسال گذشته طی تفاهم نامه ای، بخشی از وظایف و اختیارات خود را در هویت بخشی اسب، به فدراسیون سوارکاری تفویض نموده است! لیکن فدراسیون سوارکاری، ضمن عدم رعایت مفاد و بندهای تفاهم نامه، اخیرا اقدام به رونمایی پیش نویس مخدوش کتاب تبار نامه اسب ترکمن کرده که موجبات اعتراض استادان، مالکان و عاشقان اسب ترکمن را فراهم آورده است. وی ادامه داد: اعتراضات مکرر اعضای موثر کارگروه اسب ترکمن و نامه نگاری های مالکان اسب ترکمن مبنی بر مخدوش بودن اطلاعات این تبارنامه مورد توجه قرار نگرفته است، تا جایی که موجب استعفا دسته جمعی اعضا موثر کارگروه تخصصی اسب ترکمن شده و مالکان نیز به نمایندگان مجلس و مسئولان جهاد برای استمداد و رسیدگی پناه آورده اند. این‌ در حالی است که مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی به عنوان کارفرمای دولتی، کوچکترین نظارت و دخالتی در کار فدراسیون در صدور شناسنامه ها و تدوین کتاب تبارنامه مخدوش فدراسیون سوارکاری نکرده است! مدیر عامل شرکت تعاونی توسعه صنعت اسب و سوارکاری خراسان تصریح کرد: با این کار کارشناسی نشده ، اکثریت قریب باتفاق تولید کنندگان و مالکان اسبهای ترکمن ایران در سراسر کشور با سردر گمی و ناهویتی زیانباری روبرو شده اند که با عدم نظارت جهاد و تکرار اشتباهات فدراسیون سوارکاری، زنگ خطر نابودی این میراث فرهنگی و ژنتیکی منحصر بفرد به‌ صدا در آمده است!
وی متذکر شد: در این مقطع زمانی حساس به نظر می رسد چاپ تبارنامه مخدوش بدون پیروی از استانداردهای جهانی صدمه بزرگی به هویت اسب ترکمن وارد خواهد کرد و ممکن است در آینده بنابر استناد تبارنامه مخدوش هویت این یادگار ملی موجب اضمحلال و صنعت اسب و هویت اسب ترکمن دچار مخاطره شود.
مدیر عامل شرکت تعاونی توسعه صنعت اسب و سوارکاری خراسان شمالی در پایان یادآور شد: برنامه‌ریزی ها و سیاست‌های اشتباه متولیان اسب کشور، باعث از بین رفتن ذخایر ژنتیکی اسب‌های بومی شده و امروزه تعداد اسب‌های خالص ترکمن به‌ شدت کاهش یافته است. با اقدامات فدراسیون هر روز درصد و تعداد اسب‌های ترکمن تبارنامه کمتر شده و علی‌رغم سیاست‌های غلط فدراسیون و انفعال شدید جهاد، فقط این خبرگان و یاران راستین و عاشقان اسب ترکمن ایران هستند که با هزینه‌های سرسام آور و با چنگ و دندان به تولید و پرورش اسب‌های خالص ترکمن ادامه می‌دهند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *