سایت خبری پیام ما آنلاین | تولید دارو از 400 هزار لیتر پلاسمای مازاد

تولید دارو از 400 هزار لیتر پلاسمای مازاد





۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۵۵

تولید دارو از 400 هزار لیتر پلاسمای مازاد

رئیس سازمان انتقال خون گفت: مراکز جامع اهدای خون به زودی در تمامی کشور راه اندازی شده و مراکز کوچک انتقال خون تعطیل می شوند.
به گزارش میزان، علی اکبر پورفتح الله رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه پلاکت افرادی که دواطلب اهدا هستند دریافت می شود، گفت: فرم ارزیابی توسط داوطلب تکمیل شده و آزمایش سازگاری در این افراد انجام می شود در حال حاضر 9 قطب پیوند مغز واستخوان در حال راه اندازی است. وی با بیان اینکه میزان اهدا خون در ایران 27 واحد به ازای 1000نفر است، تاکید کرد: خوشبختانه در زمینه اهدای خون خودکفا شده ایم اما باید به سمت ارتقای کیفیت خون برویم واین اهدا مستمر شود. اگر روی جوانان 17 تا 22 ساله سرمایه گذاری کنیم موفق می شویم چرا که آنها در مقابل برخی بیماریها از جمله هپاتیت B واکسیناسیون شده و هیچ خطری متوجه آنها نیست.
وی افزود: با توجه به اینکه امکان اهدای خون پس از سن 60 سالگی وجود ندارد، بایدجوانان را جذب کرده و آنها را به سمت اهدای مستمر خون سوق داد. به گفته رئیس سازمان خون درسال گذشته 24 درصد اهدا کنندگان خون برای اولین بار اقدام به اهدا کرده بودند که میزان شیوع HIV و هپاتیت در آنها 75 درصد بود. اگر اهدای خون به صورت مستمر باشد سلامت خون نیز تضمین می شود.
وی از راه اندازی مراکز جامع اهدای خون خبر داد و گفت: برخی مراکز اهدای خون شایسته اهدا کنندگان نیست. تا پایان خرداد نخستین مرکز جامع اهدای خون در شهر تهران راه اندازی می شود. ضمن اینکه به زودی این مرکز در همه استانها راه اندازی خواهد شد. پورفتح الله در خصوص داروهای مشتق از پلاسما اظهار داشت: در حال حاضر سالانه 400هزار لیتر پلاسما اضافه در کشور از طریق اهدای خون به دست می آید که برای تبدیل به دارو به کشورهای اروپایی فرستاده می شود. سعی می کنیم تا 2 سال آینده این میزان را به 600هزار لیتر افزایش دهیم. وی با بیان اینکه ایران و برزیل به عنوان دو کشور موفق در حوزه پلاسما خون از سوی سازمان بهداشت جهانی معرفی شده اند، گفت: به دنبال رایزنی با دو شرکت خصوصی هستیم که از این پس در داخل کشور پلاسما تبدیل به داروهای مشتقاتی شود.
رئیس سازمان انتقال خون در پایان در مورد آمار اهدا کنندگان خون در کشور خاطرنشان کرد: 500 هزار اهدا کننده خون در سال حداقل دوبار خون می دهند.از میان کسانی که به سازمان انتقال خون می آیند،52 درصد اهدا کننده مستمر خون هستند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *