پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نگاهی به جرایم بیشمار شرور معروف پایان شرارت جاویدان

نگاهی به جرایم بیشمار شرور معروف پایان شرارت جاویدان





۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۲۰

نگاهی به جرایم بیشمار شرور معروف
پایان شرارت جاویدان

یکی از معروف‌ترین شرورهای کرمان در حالی پنج روز پیش دستگیر شد که نگاهی به جرایم بیشمار او در طول سال‌های گذشته تن را به لرزه درمی‌آورد.
«آریا جاویدان» از معروف‌ترین شرورهای استان در حالی سحرگاه جمعه 21 در مخفیگاه خود در ارتفاعات جبالبارز دستگیر شد که او در 15 سال گذشته انواع و اقسام جرم‌ها را مرتکب شده بود. از آدم‌ربایی و قتل گرفته تا تجاوز و سرقت مسلحانه. جاویدان که 40 تا 50 سال سن دارد از 2 سال قبل از دستگیری متواری بود و در درگیری‌های متعددی که در این 2 سال با ماموران داشت تعداد زیادی از نیروهای خود را ازدست‌داده بود. دادستان رودبار جنوب پس از دستگیری جاویدان، گفت: «در درگیری‌های چند ماه گذشته مامورین اداره اطلاعات با این شرور دو تن از همدستان وی به هلاکت رسیده و شش گروگان نیز آزادشده بودند.» به گفته سهراب سالاری، متهم شرارت‌های متعددی از قبیل قتل و آدم‌ربایی در شهرستان‌های ریگان، نرماشیر و رودبارجنوب در پرونده سیاه خود دارد.
بازداشت چندباره
این متهم البته پیش از دستگیری اخیر، چندین بار بازداشت‌شده بود اما هر بار به دلیلی آزاد می‌شد. مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان در این خصوص به «پیام ما» گفت: «با توجه به اینکه پیش‌ازاین آریا جاویدان به دلیل جرم علیه اشخاص بازداشت می‌شد و به زندان می‌رفت، مجددا آزاد می‌شد. چراکه گاهی شاکیان رضایت می‌دادند و یا در برخی جرایم اصلا شاکی وجود نداشت اما این بار به دلیل اقدام علیه امنیت عمومی بازداشت شد.» خلیل همایی با اشاره به مصوبات شورای تامین در خصوص این شرور در اواخر اردیبهشت 95، افزود: « جاویدان با یک کار منسجم اطلاعاتی در مخفیگاه خود واقع در ارتفاعات جبالبارز شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی توسط سربازان گمنام و تلاشگر امام زمان (عج) در سحرگاه مورخ ۲۱ خردادماه جاری دستگیر شد.»
جرایم مختلف
در پرونده سیاه این شرور معروف جرایم مختلفی دیده می‌شود. به گفته همایی در سوابق آریا جاویدان که بیش از 20 سال سابقه قاچاق مواد مخدر دارد، سه مورد درگیری مسلحانه با مامورین، ۱۹ فقره گروگان‌گیری مسلحانه، ۱۳ فقره سرقت مسلحانه، سه مورد راه زنی مسلحانه، یک مورد تجاوز به عنف مسلحانه، یک مورد قتل مسلحانه، سه فقره تیراندازی ایذایی به ‌قصد ایجاد رعب و وحشت برای مردم، هفت مورد تهدید و اخاذی، یک مورد فراری دادن متهم و سه مورد نگهداری گروگان سرقت مواد مخدر دیده می‌شود.
همچنین ازجمله موارد اتهامی وی قتل شخصی به نام خیر محمد جاویدان به دنبال سرقت مسلحانه از سه دستگاه کامیون در رودبار طی سال ۸۰ است. ضرب و شتم زنان و کودکان روستای نرگسان و سرقت ۹۰ رأس گوسفند از آنان، گروگان‌گیری پسربچه هشت‌ساله‌ای از شیراز در سال ۸۳، تجاوز به دختری در سال ۸۴ در منطقه اسفندقه و گروگان‌گیری پسربچه ۱۲ ساله‌ای در سال ۸۵ از جرایم جاویدان است که مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری این جرایم را «تنها بخشی از اقدامات جنایتکارانه» این شرور می‌داند. این شرور همچنین مبالغ متنابهی وجه نقد از متمولین منطقه جنوب و شرق استان اخاذی کرده و در آخرین اقدام خود به‌منظور ایجاد رعب و وحشت در بین مردم روستایی در عنبرآباد تیراندازی ایذایی کرده بود.
امنیت لازمه توسعه اقتصادی
همایی در ارتباط با دستگیری جاویدان به ما گفت: « امید است سرعت عمل در فرایند رسیدگی و اجرای حکم عادلانه در مورد وی سبب ارتقای امنیت منطقه، آسایش مردم و بازدارندگی شده و سایر کسانی که مبادرت به انجام فعالیت‌های خلاف می‌کنند، بفهمند که به‌زودی در چنگ عدالت گرفتارشده و باید پاسخ‌گوی جنایات خود باشند.»
وی بابیان اینکه پیام مهم دستگیری شرور و جانی یادشده این است که نظام جمهوری اسلامی ایران بااقتدار و اشراف اطلاعاتی کامل عمل کرده، تاکید کرد: «دولت و شخص استاندار تصمیم دارند جنوب کرمان توسعه همه‌جانبه داشته باشد و از الزامات توسعه به‌خصوص توسعه اقتصادی، امنیت است و برای همین به‌طورقطع در استان با افراد شروری همانند آریا جاویدان برخورد می‌شود.»
رسیدگی ویژه به پرونده
سهراب سالاری، دادستان رودبار جنوب در خصوص دستگیری آریا جاویدان از رسیدگی ویژه و خارج از نوبت به پرونده این شرور خبر داد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان خطاب به افراد مسلح هشدار داد: «با زمین گذاشتن سلاح‌های خود و تحویل به مراجعه قضائی و انتظامی به دامن قانون پناه آورده تا از رافت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برخوردار شوند در غیر این صورت در فاصله زمانی نه‌چندان دور در چنگال قانون گرفتار خواهند شد.»
خوشحالی مردم از دستگیری شرور معروف
فرماندار ریگان در خصوص دستگیری آریا جاویدان، به «پیام ما» گفت: «این فرد شرور جرایم گسترده‌ای در جنوب و شرق استان داشت.» امین باقری افزود: «وجود چنین فرد شروری باعث نگرانی مردم می‌شد و پس از دستگیری وی، مردم ریگان بسیار خوشحال شدند چراکه یکی از معروف‌ترین شرورهای منطقه در دام قانون افتاد.»

چطور مرا نمی‌شناسید؟
روز گذشته پس از صحبت با خلیل همایی، در تحریریه «پیام ما» درباره جرایم «آریا جاویدان» صحبت می‌کردم که یکی از همکاران از برخورد خود با این شرور صحبت کرد. عرفان زارعی، دبیر سرویس جامعه روزنامه گفت: «چند سال پیش با تعدادی از دوستان به کافه‌ای در بلوار حمزه، در نزدیکی بلوار نصر، رفته بودم. از کافه که بیرون آمدیم، سه نفر جلوی ما را گرفتند. یکی از آن‌ها که شرب خمر کرده بود داد می‌زد که من «آریا جاویدان» هستم، چطور مرا نمی‌شناسید؟ خلاصه او یک ساعت وقت ما را گرفت و از نشانه‌های مردانگی صحبت کرد. بعد هم برای ما خط‌ونشان کشید و رفت.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *