پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | به بهانه هفته جهانی سلامت مردان کوه از جنس مَرد

به بهانه هفته جهانی سلامت مردان کوه از جنس مَرد





۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۱۷

به بهانه هفته جهانی سلامت مردان
کوه از جنس مَرد

شانه های پهن ، دستان قوی ،لبخندی باوقار ونگاهی پرامید، میتوان مردان را این چنین توصیف کرد .مردانی که به خوبی برای خانواده تکیه گاه میشوند ، انگار از زمانی که پسر بچه بودند این نقش ها را تمرین کرده اند تا بتوانند سنگ زیرین آسیاب باشند. مردانی که کم توقع بودن را به واسطه ی بر آوردن توقع خانواده میشناسند، و سفره ها را ازعطر بخشش ولبخند پر میکنند. آنانی که عادت نکرده اند درد های خود را لابه لای اشک هایشان بیرون بریزند و شانه بودند برای اشک هایی که ریخته میشد. مردانی که از کودکی تا پیری ثروت خانواده هستند، کودکیشان پراست از زلال بودن و پیرمیشوند لبریز از گذشت وسخاوت. مردانی که انگار آمده اند تا زندگی را بیشتر دوست داشته باشیم. سرپرستان خانواده ای که به واسطه ی انتظارجامعه گاهی خود را میان همه ی دغدغه های اعضا خانواده گم میکنند و از یاد می‌برند علایق شان را و تاسف بار است اینکه، لطف آن ها تعبیری از وظیفه شود.
بیماری های مردانه
سلامت نعمتی است که در وجود هر کس به ودیعه گذاشته شود او را به حفظ این نعمت موظف میکند،و در صورت بیماری تلاش مضاعفی را برای بازگشت آن میطلبد. بسیاری از بیماری ها در دو جنس مرد و زن به یک اندازه شیوع ندارد و به اصطلاح مردانه و یا زنانه هستند. به بهانه‌ی هفته ی جهانی سلامت مردان توجه ای می‌کنیم به تعدادی از موارد آسیب زا وقابل تامل در سلامتی مردان وسعی در بیان نکاتی داریم که با رعایت کردن آن ها مردانی سالم و پرنشاط خواهیم داشت. مردان به دلیل ویژگی های جنسیتی، رفتاری و شغلی بیش از زنان در معرض انواع بیماری های قرار می‌گیرند. بیماری هایی که سلامت مردان را تهدید میکند و یا بیشتراز زنان به آن ها مبتلا میشوند،بیماری های مزمن مانند بعضی از سرطان ها به مراتب در مردان بیش از زنان دیده میشود، بر اساس آمارهای اعلام شده «سرطان مثانه» و«سرطان پروستات» و «سرطان ریه» و«روده بزرگ» در بین مردان بسیار شایع است. و همچنین بیماری های کلیوی در مردان سه برابر زنان شیوع دارد.
اما بسیاری از راهکار های کوچک وآسان وجود دارد که می تواند در حفظ و یا به دست آوردن سلامتی در مردان موثر باشد که در اینجا به آن اشاره ی کوتاهی می‌کنیم.
برنامه غذایی سالم
اگر جز گروهی از مردان هستید که سیگار مصرف می‌کنید بدانید که خود لحظه به لحظه سلامتیتان را آتش می‌زنید، سرطان ریه یکی دیگر از دلایل مرگ و میر در میان مردان است و سیگار کشیدن احتمال ابتلا به آن را بالا می‌برد. با کاهش و حذف سیگار بسیاری از مشکلات ریه وقلبی که در بین مردان شایع تراست، کم میشود. توصیه میشود برای حفاظت از قلب و ریه حتی در معرض دود سیگار دیگران هم قرار نگیرید. در معرض دود سیگار قرار گرفتن یکی ازآسیب هایی است که مردان را تهدید میکند،همیشه دوستان وهمکارانی وجود دارند که مصرف کننده ی سیگار هستند و معاشرت با این گروه سلامت مردانی که خود مصرف کننده نیستند را تهدید می‌کند.دومین نکته ی سلامتی برنامه غذایی سالم است. یک برنامه ی غذایی سالم، زندگی سالمی را به دنبال خواهد داشت. رژیمی باید انتخاب شود که سرشار از میوه وسبزی جات و هم چنین غنی از فیبر باشد. رژیم سرشار از فیبر بسیاری از مشکلات گوارشی شایع مردان را مانند «یبوست» از بین میبرد.همچنین به واسطه ی شیوع فشار خون بالا در مردان توجه ویژه به مصرف نمک بسیار مهم است. باید عادت های مضر غذایی اصلاح گردد مانند حذف نمکدان از سفره ها و یا رعایت رژیمی با حداقل مصرف نمک. مصرف الکل هم برای کسانی که دچار فشار خون بالا هستند خطر بالایی را ایجاد میکند.
برنامه مستمر ورزش
خطر بعدی ای که سلامت تعداد زیادی از مردان جامعه‌ی ما را تهدید می‌کند چاقی است. رژیم غذایی نا مناسب و هم چنین نداشتن تحرک کافی یکی از دلایل ایجاد آن است .چاقی زمینه ساز بسیاری از بیماری های دیگر مثل دیابت خواهد شد. گنجاندن یک برنامه مستمر ورزش میتواند جلوی بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی را بگیرد. متاسفانه نداشتن برنامه ی ورزشی منظم در بین همه ی گروه های جامعه دیده میشود ودر این مورد فرهنگ سازی میتواند کمک شایانی کند. بسیاری از اختلالات جسمی دلایل مشترکی دارند که با از بین بردن این دلایل هم می‌توان اختلالی را درمان کرد وهم باعث پیشگیری از اختلال دیگری شد.
« مطالعه ی 16 ساله ای بر روی 43 هزار مرد 40 تا 75 ساله صورت گرفته و در مجله «سیر کیولیشن» منتشر شده است.در این مطالعه تاثیر چند رفتار بهداشتی سالم روی سلامتی افراد ، بررسی شد. به طور جزیی تر این رفتارها شامل: انجام حرکات ورزشی حداقل به مدت 30 دقیقه در روز، عدم مصرف نوشیدنی ها الکلی، مصرف میوه ها و سبزیجات،غلات، آجیل و خشکبار، حبوبات، مرغ و ماهی، کاهش مصرف چربی های اشباع شده و مصرف مولتی ویتامین‌ها حداقل به مدت 5 سال است.از میان تمام مردان شرکت کننده ، دو هزارو183 نفر در طول مدت مطالعه، دچار حمله قلبی یا یک بیماری قلبی – عروقی کشنده شده بودند. نتایج این بررسی ها نشان داد: مردانی که این چند مورد را رعایت می کردند 87 درصد کمتر از سایرین به بیماری های قلبی مبتلا شده بودند.این محققان همچنین دریافتند که اگر تمام مردان شرکت کننده در این تحقیق رفتارهای توصیه شده را به طرز درستی انجام دهند، می توانند تا 62 درصد از بروز بیماری های عروقی جلوگیری کنند. به علاوه این تحقیقات نشان داد که در مردانی که داروهای فشار خون و کلسترول بالا را مصرف می کنند، در صورت رعایت این عوامل، ابتلا به مشکلات عروقی به میزان 57 درصد کاهش پیدا می کند.» (دنیای سلامت)
حوادث راهنمایی ورانندگی
خطر دیگری که مردان را بیشتر تهدید میکند حوادث راهنمایی ورانندگی است. رعایت قانون و مقرارات مانند بستن کمربند ایمنی ویاحفظ سرعت مجاز ویا استفاده از کلاه ایمنی در موتور سیکلت میتواند، جلوی بسیاری از خطرات جانی را در این بین بگیرد.مسئله ی دیگری هم که اشاره به آن خالی از لطف نیست توجه به سلامت روانی افراد است هر فردی بسیار سریع تر و بهتر متوجه ی حالات روحی و روانی آسیب زای خود میشود و اگر با دیدن هر گونه اختلالی به سمت درمان وحل این مشکل برود، زندگی سالم تر و با کیفیت تری را تجربه خواهد کرد. به مردان توصیه می‌شود سلامت روان خود را دریابند.
هر فردی موظف است که از سلامتی خود به بهترین نحو مراقبت کند متاسفانه این مراقبت ها در مردان کمتر دیده می‌شود به طور مثال همه از معایب نور مستقیم خورشید خبر دارند ولی کمتر مردی را می‌توان یافت که قبل از اینکه در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار بگیرد کرم ضد آفتاب بزند. بسیاری از این سهل انگاری ها در بین مردان به واسطه ی فرهنگی است که در آن رشد کرده اند.و حتی بسیاری از این مراقبت های فردی برای مردان جنبه شوخی دارد، غافل از اینکه تاثیرات آنها امکان دارد که مسیر زندگی را عوض کند.عادتی که جامعه ی ما وبالطبع مردان ما به آن نیاز دارند بررسی سلامتی وآزمایش های دوره ای است، بسیاری از بیماری ها اگر سریع تر تشخیص داده شوند احتمال موفقیت در درمان آنها بیشتر است. به دنبال مردان سالم، جامعه ای سالم تر خواهیم داشت جامعه ای که در آن زندگی، فرصت بی نظیری است که هدیه شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *