سایت خبری پیام ما آنلاین | بم بستر گسترش روابط ایران و چین

بم بستر گسترش روابط ایران و چین





۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۵۱

بم بستر گسترش روابط ایران و چین

سکینه خدیش
سفیر چین در سفر به شهرستان بم از احداث شهرک صنعتی تولید قطعات خودرو در ارگ جدید به عنوان عاملی برای توسعه روابط ایران و چین نام برد. پانگ سن به همراه مدیران عامل خودروسازی «چری» و «ام وی ام» برای رونمایی از یک خودروی جدید به بم سفر کرد. در این سفر از خودروی جدید چری با نام 5 chery_arrizo رونمایی شد. این خودرو با شرایط ویژه‌ای همچون پیش‌پرداخت و سود پایین و اقساط بلند‌مدت برای شهروندان بمی عرضه می‌شود و پیش بینی شده است این خودرو در رده ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان در بازار عرضه شود.
همچنین در این سفر فرماندار و امام جمعه بم با پانگ سن سفیر چین نشستی داشتند. پانگ سن گفت: «احداث شهرک صنعتی تولید قطعات خودرو در ارگ جدید بم می تواند در توسعه صنعت خودروسازی و همچنین توسعه روابط بین دو کشور ایران و چین نقش مهمی ایفا کند.» وی ضمن یادآوری سفر ریاست جمهوری به کشور چین گفت: «روسای دو کشور ایران و چین به این توافق رسیده اند که روابط دو کشور باید به سمت راهبردی برسد و17 سند همکاری بین دو کشور به امضاء رسیده است که بتوانند در زمینه های مختلف که مد نظر دو طرف می باشد همکاری های لازم را داشته باشند.» سفیر چین اظهار داشت: «حجم تولید و کیفیت محصولات خودرو با توسعه روابط و افزایش همکاری های دو کشور افزایش می یابد و ایران به سمت افزایش سهم بومی سازی خودروهای چینی حرکت می کند.»
وی احداث شهرک صنعتی تولید قطعات خودرو در ارگ جدید بم را موجب افزایش اشتغالزایی دانست و افزود: «اثار اقتصادی این طرح به نفع هر دو کشور می باشد. غرب در دوران تحریم برای هر دو کشور محدودیت هایی را بوجود آورد و در حال حاضر توافق هسته ای تحقق یافته و تحریم ها به تدریج برداشته خواهد شد.» پانگ سن اضافه کرد: «همکاری بیش از ده سال سه شرکت خودروسازی چری ، جک و لیفان بیانگر روابط حسنه دو کشور می باشد.» وی بم را شهری تاریخی و فرهنگی دانست و گفت: «این شهر در روابط قدیم ایران و چین به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، یکی از حلقه های ارتباطی این دو کشور بوده است و محصولات کشاورزی و سبزیجات تولید کشور ایران در گذشته از طریق جاده ابریشم به چین صادر می شده به طوری که چینی ها همچنان از این محصولات بهره مند هستند.»
فرماندار بم هم در این نشست با اشاره به اینکه مراوده دو کشور ایران و چین از قدیم در جریان بوده است گفت: «این داد و ستد در بخش های فرهنگی، اقتصادی و هنری بیشتر خود را نشان داده است.» رضا اشک تصریح کرد: «از حضور کارخانه های کشور چین در ایران براساس سیاست های کلی دولت و در چارچوب این سیاست ها استقبال می کنیم.» وی افزود: «امیدواریم در راستای بومی سازی صنعت خودرو در ایران تلاش شود تا کیفیت و کمیت محصولات چینی افزایش پیدا کند.» فرماندار بم ابراز امیدواری کرد که اسناد 17 گانه دو کشور ایران و چین هر چه زودتر اجرایی شوند تا به این ترتیب شهرک صنعتی قطعه سازی بم به زودی آغاز به کار کند . وی افزود: «در بخش کشاورزی و گردشگری نیز می توانیم منشا تحولات عظیمی در زمینه روابط ایران و چین باشیم.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *