پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واکنش رییس کارگروه مدیریت پسماند استان به خبر تقدیر از شهردار رفسنجان: این تقدیر به قبل از سگ‌کشی 8 هزارتایی برمی‌گردد

واکنش رییس کارگروه مدیریت پسماند استان به خبر تقدیر از شهردار رفسنجان: این تقدیر به قبل از سگ‌کشی 8 هزارتایی برمی‌گردد





۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۸

واکنش رییس کارگروه مدیریت پسماند استان به خبر تقدیر از شهردار رفسنجان:
این تقدیر به قبل از سگ‌کشی
8 هزارتایی برمی‌گردد

شهرداری رفسنجان در حالی یک روز پس از انتشار خبر سگ‌کشی هشت هزارتایی توسط این شهرداری، از تقدیر معاون عمرانی استاندار به عنوان رییس کارگروه مدیریت پسماند از شهردار خبر داد که سیف الهی تاریخ این تقدیر را رد می‌کند.
پنج‌شنبه 20 خردادماه جاری سایت شهرداری رفسنجان خبر تقدیر رییس کارگروه مدیریت پسماند استان از شهردار را منتشر کرد.
در این تقدیرنامه، ابوالقاسم سیف الهی، معاون عمرانی استانداری و رییس کارگروه مدیریت پسماند از تلاش‌های پورمحمدی، شهردار رفسنجان، به دلیل انجام فعالیت برای «حفظ محیط‌زیست» تشکر کرد و نوشت: «، بدین‌وسیله و به مصداق کلام گهربار حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) «من لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر الله عزوجل» از تلاش ها و خدمات صادقانه و حضور مستمر و دلسوزانه جنابعالی در کارگروه مدیریت پسماند استان کرمان، تشکر و قدردانی می‌گردد. امید است در پرتو عنایات حق‌تعالی همواره پیروز و سربلند باشید.»
بازنشر گسترده خبر پیام ما
چهارشنبه گذشته بود که در گزارشی به ماجرای سگ‌کشی هشت هزارتایی در رفسنجان پرداختیم . ماجرا ازاین‌قرار بود که علی اکبرپورمحمدی شهردار رفسنجان از «معدوم‌سازی 8 هزار سگ ولگرد» در این شهر خبر داد. او گفته بود: «در سال گذشته تعداد 7 هزار و 30 قلاده سگ ولگرد در رفسنجان معدوم شد و در سال جاری نیز تاکنون تعداد 994 قلاده سگ ولگرد معدوم شده است.» در آن گزارش که در شماره 644 پیام ما منتشر شد، با مسئولان مختلف ازجمله مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان و رییس محیط‌زیست شهرستان رفسنجان صحبت کردیم و این دو مسئول مخالفت خود را با سگ‌کشی اعلام کردند و از «برخورد قانونی» با شهرداری رفسنجان خبر دادند. خبر سگ‌کشی گسترده در این شهر همانند یک بمب در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور منفجر شد. علاوه بر بازنشر گسترده در کانال‌های تلگرامی، روزنامه‌ها و سایت‌های مختلف ازجمله شهروند و خبر آنلاین هم درباره این موضوع گزارش تهیه کردند. همان روز اداره کل محیط‌زیست کرمان دستورالعمل کنترل سگ‌های بلا صاحب را از طریق سایت خود منتشر کرد.
یک روز بعد هم این اداره کل با صدور بیانیه‌ای از «پیگیری قانونی» سگ‌کشی گسترده در رفسنجان خبر داد. در این بیانیه همچنین آمده بود: «سگ‌های بی‌صاحب نباید با سلاح گرم معدوم شوند و حذف حیوانات ناقل بیماری باید با تأیید دامپزشک معتمد و در صورت نیاز، مرگ با ترحم این حیوانات با تأیید دامپزشک و زیر نظر وی انجام گیرد.» در همان روز صدور این بیانیه اما سایت شهرداری رفسنجان با انتشار تقدیر رییس کارگروه مدیریت پسماند از شهردار این شهر، سعی کرد از فشارها بکاهد. اما سیف الهی، رییس کارگروه پسماند در گفت‌وگو با «پیام ما» تاریخ این تقدیر را قبل از ماجرای سگ‌کشی عنوان کرد.
تقدیر قبل از 95
ابوالقاسم سیف الهی در این رابطه به ما گفت: «اخیرا هیچ‌گونه تقدیری در حوزه مدیریت پسماند از شهرداری‌ها نداشته‌ایم.» معاون عمرانی استانداری افزود: «تقدیری که سایت شهرداری رفسنجان منتشر کرده به قبل از سال 95 برمی‌گردد و دلیل این تقدیر و تشکر هم حضور فعال شهردار رفسنجان در این کارگروه بوده و به‌هیچ‌عنوان پس از ماجرای سگ‌کشی از شهرداری رفسنجان تقدیر نکرده‌ایم.» وی در پاسخ به این سوال که آیا با سگ‌کشی موافق هستید، اظهار داشت: «خیر. اما من فکر می کنم تعداد سگ‌های کشته در رفسنجآن‌هم بیشتر از آمار واقعی است. چراکه سال‌های قبل که در شهر کرمآن‌هم معدوم‌سازی سگ صورت می‌گرفت، حداکثر در یک‌شب پنج سگ کشته می‌شد.» سیف الهی بابیان اینکه خوشبختانه دیگر در کرمان از روش سگ‌کشی استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: «اگرچه زنده گیری کار سختی است اما همه شهرداری‌ها باید به این سمت بروند.»
در حالی سیف الهی تاریخ آن تقدیر را به قبل از سال 95 مربوط می‌داند که سایت شهرداری رفسنجان، تاریخ دقیق این تقدیر را ذکر نکرده و فقط متن آن را روی خروجی قرار داده است. این اقدام آن‌هم یک روز پس از انتشار سگ‌کشی هشت هزارتایی و افزایش انتقادات به شهرداری رفسنجان، بسیار جالب‌توجه است و به نظر می‌رسد این کار برای کاهش فشارها بوده است.

ورود سازمان محیط‌زیست کشور
به ماجرای سگ‌کشی در رفسنجان
باگذشت یک هفته از سگ‌کشی هشت هزارتایی در رفسنجان، سازمان محیط‌زیست کشور هم به این پرونده ورود کرده است. یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود، به «پیام ما» گفت: «سازمان محیط‌زیست کشور نسبت به این ماجرا بسیار حساس شده و به‌طورجدی در حال پیگیری است.» وی افزود: «حتی اعلام‌شده درصورتی‌که شهرداری رفسنجان نتواند دلیلی برای این سگ‌کشی ارائه دهد، سازمان محیط‌زیست کشور از این نهاد شکایت می‌کند و به‌نوعی این پرونده از سطح استانی خارج می‌شود.» این منبع مطلع با اشاره به پیگیری‌های محیط‌زیست استان، اظهار کرد: «شهرداری رفسنجان اعلام کرده که فقط مجری بوده و به دلیل مشکلاتی که در این شهرستان در خصوص سگ‌های ولگرد وجود داشته، مصوب شده که عمل معدوم‌سازی انجام شود و شهرداری به این مصوبات عمل کرده اما این شهرداری تاکنون مستندات کاملی را برای اثبات این ادعایش ارائه نکرده است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *