پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بزقرمه؛ لذیذ و خوشمزه کرمانی

بزقرمه؛ لذیذ و خوشمزه کرمانی





۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱:۲۶

بزقرمه؛ لذیذ و خوشمزه کرمانی
افسانه محمدی

شهر کرمان علاوه بر جاذبه های تاریخی و گردشگری غذاهای خوشمزه و متنوع زیادی دارد.زنان کرمانی به نجابت و کدبانویی شهره اند، طعم غذای مادرها و مادربزرگ های کرمانی با طعم هیچ غذایی قابل مقایسه نیست اگر چه برخی از غذاهای سنتی کرمان فراموش شده است اما باز هم عطر خوش غذاهای متنوع کرمانی از آشپزخانه ها به مشام می رسد که توسط کدبانوهای کرمانی به بهترین نحو طبخ می شود. بعضی از این غذاها مختص شهر کرمان بوده و غذای اصیل این شهر محسوب می شود که هر هفته یکی ازاین غذاها را به همراه خواص موادش عنوان می کنیم.
بزقرمه
بزقرمه یکی از غذاهای لذیذ و خوشمزه کرمانی است که در بین مردم از رونق ویژه ای برخوردار است.در قدیم از گوشت بزغاله که بسیار لطیف و خوشمزه است استفاده می کردند و این غذا هم به خاطر گوشت بزغاله به این نام مشهور شد، بزقرمه یعنی قرمه بز.
مواد لازم برای 6تا8نفر: نخود:یک پیمانه
پیاز:یک کیلوگرم سیر:یک کله
گوشت بدون استخوان:500گرم کشک :به میزان لازم
نمک و فلفل و زردچوبه:به مقدار لازم
زعفران دم کرده:یک قاشق غذاخوری
نعناع داغ:به میزان لازم گردو:به میزان لازم
آب:دو پیمانه
طرز تهیه:
پیازها را خرد کرده و با روغن سرخ کنید و نصف آن را برای تزیین کنار بگذارید و در نصف مابقی، سیر را خرد یا له کرده به آن اضافه کنید فلفل و زردچوبه زده و باهم تفت دهید. گوشت را هم به این مواد اضافه می کنیم. نخود ها را از قبل چند ساعتی خیس کنید، آب نخود را خالی کرده و دوباره روی آن آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا چند دقیقه ای بجوشد و دوباره آبش را خالی کنید و نخودها را به بقیه مواد اضافه کنید، آب روی مواد بریزیدو با حرارت ملایم اجازه دهید تا مواد بپزند. وقتی گوشت و نخود کاملا پخته شد آنها را له کنید یا به اصطلاح کرمانی خوب بکوبید تا له شوند و یک کوفته خوب درست شود. کشک و زعفران را به این مواد اضافه بکنید و بگذارید روی حرارت جا بیفتند نمک را نیز در آخر کار اضافه می کنیم چون ممکن است کشک شور باشد و غذا احتیاج زیادی به نمک نداشته باشد. حالا بزقرمه آماده است در ظرف مورد نظرتان بریزید و با کشک و پیاز داغ،گردو و نعناع داغ تزیینش کنید.
گوشت: گوشت قرمز یکی از پر مصرف ترین گوشت ها در ایران است.منبع غنی از پروتئین است. نخوردن گوشت باعث مشکلات و اختلالاتی در بدن می شود. فقط مواظب باشید چربی اشباع زیادی نداشته باشد چون باعث ابتلا به دیابت نوع 2می شود.گوشت یکی از منابع غنی ویتامین های گروه B به خصوص تیامین،رییوفلاوین و ویتامین B12 است. مقوی و خونساز است . مزاج اکثر گوشت ها گرم و تر است. قابل ذکر است در گوشت ها گوشت بره و بزغاله بسیار بهتر و قابل هضم تر و مفیدتر بوده و خون سالمتری در بدن تولید می کندو به اعتدال نزدیک ترند و مواد زاید کمتری تولید می کنند.
نخود: نخود دارای خاصیت ضد سرفه و سرماخوردگی است. نخود از بین برنده انگل های روده، برطرف کننده درد سینه و تنگی نفس، تقویت کننده ریشه مو، درمان زردی، دردهای کلیه و افزایش حافظه است. در درمان پوکی استخوان به دلیل منابع غنی کلسیم سودمند است و در دوران رشد استخوان ها و دندان ها مصرف آن توصیه می شود.
زعفران: زعفران از چاشنی ها و رنگ دهنده غذا می باشد. باعث کاهش چربی خون و کلسترول خون می گردد. آرامش بخش، اشتها آور ضد اسپاسم است پیشگیری کننده از بیماریهای قلبی و سرطان ،تقویت کننده حافظه و کاهش دهنده فشار خون است. زعفران ضد افسردگی است و در پیشگیری از آلزایمر و پارکیسون نقش مهمی دارد.
نعناع: درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی محسوب می شود.نعناع با افزایش سوخت و ساز بدن چربی اضافه بدن را می سوزاند.
کشک: کشک با حجم کم خود، یک ماده غذایی معجزه آساست که دربردارنده تمامی خواص شیر می باشد و حاوی کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و ویتامین نیاسین می باشد و رابطه مستقیمی روی لاغری دارد.
پیاز: تقویت کننده و نرم کننده سینه است. لثه را محکم می کند. برای رفع سموم بدن توصیه می شود. شربت پیاز بهترین دارو برای رفع دردهای عصبی است.
سیر: سیر در کاهش فشارخون، تصلب شریان، سرطان، عفونت قارچی نقش مهمی دارد.
گردو: خون ساز و تصفیه کننده خون است.درمان کننده بیماریهای ریوی است.مسکن دل پیچه می باشد.گردو را با انجیر و موز بخورید مقوی حواس و مغز است.
منابع دنیای تغذیه -ایران کوک

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *