پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محمدرضا باهنر: اینکه بگوییم ریاست خبرگان رقابتی بین انگلیس، امریکا و ایران بود، غلط است

محمدرضا باهنر: اینکه بگوییم ریاست خبرگان رقابتی بین انگلیس، امریکا و ایران بود، غلط است





۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۲:۴۲

محمدرضا باهنر:
اینکه بگوییم ریاست خبرگان رقابتی بین انگلیس، امریکا و ایران بود، غلط است
محمدرضا باهنر گفت: اعضای لیست اصولگرایان در حالی رای نیاوردند که آرایشان دو برابر انتخابات قبل شده بود. وی در بخش دیگری اظهار داشت: اینکه بگوییم در انتخابات هیئت‌رئیسه خبرگان رقابتی بین انگلیس، امریکا و ایران در جریان بود یک تفسیر بسیار غلط است و باید آن را صد در صد محکوم کرد. اهم سخنان وی در گفتگو با تسنیم، از این قرار است:
در تهران نفر اول حدود 1 میلیون و 500 هزار رأی، نفر سی‌ام 1 میلیون و 300 هزار رأی و نفر سی و یکم که نفر اول لیست اصولگرایان بود 1 میلیون و 400 هزار رأی آورد و درنهایت نفر شصتم، 670 هزار رأی آورد. یعنی یک میلیون نفر به لیست امید و 670 هزار نفر نیز به لیست اصولگرایان در تهران رأی دادند و این رخداد نیز یک گام روبه‌جلوی دیگر برای ما بود.
تعداد زیادی از کاندیداهایی که در این دوره موفق به کسب اکثریت آرا نشدند، در دوره قبل نیمی از آرای این دوره را کسب کرده و به مجلس راه پیداکرده بودند. درواقع به لحاظ کمیت، رأی این افراد نسبت به دوره گذشته دو برابر شده بود. به‌عنوان‌مثال خانمها رهبر و افتخاری و آقای بذرپاش و برخی دیگر بیش از دو برابر دوره قبل مجلس رأی آوردند اما انتخاب نشدند و این نشان‌دهنده آن است که مردم به‌صورت لیستی رأی دادند.
آقای عارف فرد محترمی است اما 103 رأیی که در انتخابات هیئت‌رئیسه موقت مجلس کسب کرد، قطعی بود و نمی‌توانست آن را به 104 رأی افزایش دهد. آقای عارف در مرحله دوم انتخابات بی‌نهایت تلاش کرد و بنده رصد می‌کردم و شاهد بودم که ایشان بعضاً روزی 1500 کیلومتر در جاده سفر می‌کرد و واقعاً همت بالایی گذاشت و حتی بعد از انتخابات نیز با بسیاری از نمایندگان به‌صورت تک‌به‌تک تلفنی صحبت کرد. اگر در این میان برخی ادعا می‌کنند که «ما کوتاه آمدیم و می‌توانستیم 120 رأی جمع کنیم» صحیح نیست و این‌گونه نبود زیرا اگر می‌توانستند 103 رأی را به 104 رأی برسانند قطعاً کوتاه نمی‌آمدند و لازم هم نبود که کوتاه بیایند.
برخی انتقاد داشتند چرا بعضی افراد علی‌رغم آنکه از لیست امید بالا آمده‌اند اما در انتخابات هیئت‌رئیسه رأی ندادند. پاسخ روشن است؛ آنها به لیست امید اعتقادی نداشتند و مواضع آن را تأیید نکردند و تنها از نردبان امید بالا رفتند.
تکلیف 103 رأی آقای عارف که مشخص است. 130 رأی آقای لاریجانی نیز مربوط به اصولگرایان و حدود 30 تا 40 رأی نیز مربوط به مستقلین بود که مجموع آن به 170 رأی رسید.
در جریان انتخابات خبرگان، برخی اظهاراتی را مطرح کردند و از «لیست انگلیسی» و «لیست ضد انگلیسی» سخن به میان آوردند. شأن و منزلت مجلس خبرگان این است که در جریانات سیاسی «کوتاه‌قد» وارد نشود زیرا مجلسی فرا سیاسی و فراجناحی است که از شأن و اختیارات بالایی برخوردار است. مجلس خبرگان را نباید «جناح مالی» کرد. دامن زدن به این قضیه سودی نداشت، زیرا هر شخصی که صلاحیتش برای خبرگان و مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان تأیید شده باشد در واقع فردی صالح برای انتخاب شدن است.
حضرت آیت‌الله جنتی شخصی بزرگوار، قاطع، خدوم و جزو «هیئت‌ امنای اداره‌کننده انقلاب» بوده و هست. از طرفی حضرت آیت‌الله امینی نور چشم ما هستند و بر سر ما جای دارند. حضرت آیت‌الله شاهرودی نیز سالها به این نظام خدمت کرده‌اند البته در این میان ممکن است برخی دارای نقاط ضعفی باشند و برخی دیگر دارای نقاط قوت بیشتری باشند. بنابراین اینکه بگوییم در انتخابات هیئت‌رئیسه خبرگان رقابتی بین انگلیس، امریکا و ایران در جریان بود یک تفسیر بسیار غلط است و باید آن را صد در صد محکوم کرد.
رقبای آیت‌الله جنتی خوب بودند، ایشان خودشان نیز انسان خوبی است و با رأی بسیار بالایی انتخاب شد. اگر هم فرض کنیم فرد دیگری به‌ غیر از حضرات آیات جنتی، امینی و شاهرودی رأی می‌آورد، آیا باید در آن زمان ادعا می‌کردیم که انگلیسی‌ها رأی آوردند؟ معتقدم هیچ‌گاه نباید چنین سخنانی را بیان کرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *