پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رئیس سازمان حج و زیارت: این رفتار عربستان نشان دهنده‌ی انتقام از ایرانی هاست

رئیس سازمان حج و زیارت: این رفتار عربستان نشان دهنده‌ی انتقام از ایرانی هاست





۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۲:۲۸

رئیس سازمان حج و زیارت:
این رفتار عربستان نشان دهنده‌ی انتقام از ایرانی هاست
فاطمه پورمرادی
اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما هر ساله بر اساس زمانبندی سازمان حج و زیارت که 7 ربیع الثانی است تفاهم نامه بین دو کشور ایران و عربستان امضاء می شود. ولی امسال طی نامه ای کشور عربستان اعلام کرد که دو ماه این تفاهم نامه به تعویق بیفتد.
وی افزود: ما برخلاف عرف دیپلماتیک نامه ای به وزیر حج عربستان فرستادیم، سعودی ها به دنبال شیطنت و بهانه جویی و وقت کشی بودند و عزم جمهوری اسلامی بر این بود که حکم شرعی و واجب خداوند را اجرایی نمایند .
وی ادامه داد:بعد از سه ماه تاخیر از 26 نفر هیئت برای 5 نفر ویزا صادر کردند و بسیار بد اخلاقانه بود .
این مسئول گفت:رفتاری که با هیئت ایرانی داشتند بسیار بد بود و دور اول با بی اعتنایی و بی مسئولیتی انها تمام شد.
رییس سازمان حج و زیارت کشور بیان داشت: در این مذاکره هیئت مذاکره کننده ما یک هیئت کاملا حرفه ای و کارشناسی متشکل از 5 نفربود، در صورتی که انها 17 نفر متشکل از مقامات سیاسی و امنیتی بودند.
وی اذعان داشت: در طی این مذاکرات وزیر حج با بی ادبی گفت: ایرانی ها باید از طریق کشور ثالث به عربستان بییند و ویزا نیز در خارج از کشور صادر شود.
اوحدی گفت: بعد از 7 هزار نفر شهید آنها به جای پاسخ گویی به سوالات ما و چاره اندیشی برای حج امسال چنین رفتار های ناپسنی را داشتند.
وی افزود:سعودی ها به هیچ وجه مشورت پذیر نیستند ودر پاسخ به در خواست ما برای تامین امنیت زائرین گفتند که امنیت یک واژه سیاسی است و ما نمی توانیم امنیت زایران را تامین کنیم .
این مسئول ابراز داشت:در جلسه ای که در اوایل خردادماه برگزار شده بود و وزیر حج جدید راه کار های جدیدی رو کردند و از در تعامل وارد شدند.
وی خاطرنشان کرد: سعودی ها ادعا دارند که حج از سیاست جداست اما مسئله حج را سیاسی کردند.
وی گفت:انها به دنبال راه اندازی سناریو در کشور های عربی بودند و زمانی ما هنوز وارد مزاکره نشده بودیم که آنها در نشست خبری گفتند ما سر ایرانی ها را خم کردیم که ایرانی ها قرار داد را امضا کردند؛ در صورتی که ما این کار را انجام نداده بودیم .
این مسئول در ادامه بیان کرد:به دلیل دخالت وزارت کشورعربستان و وزارت امور خوارجه عربستان و دخالت در متن قرار داد، در عملی ظالمانه عربستان زائرین ما را از اقامه واجب این امر الهی محروم کرد
وی گفت :ایران تنها کشوری بود که پیکر پاک تمامی شهدا را به کشور بازگرداند به جز کسانی که به دستور خانواده شان در همانجا دفن شدند.
وی خاطرنشان کرد:رفتار عربستان با زائران ایرانی نسبت به کشور های دیگر مناسب نیست زیرا ایرانی ها به دلیل داشتن روحیه ارزشی و انقلابی زیر بار زورگویی قرار نمیگیرند .
وی عنوان کرد :علمای اهل تسنن ما نیز اعلام کردند که امسال حج برای کسی واجب نیست، این یعنی یکپارچگی در کشور بی نظیر است .
وی تصریح کرد:حج امسال95 با حضور ایرانیان اصلا برگزار نخواهد شد، دو طرف بیانه های خود را داده اند و ما قاطعانه اعلام می کنیم که حج برگزار نخواهد شد و عربستان باید پاسخگو این ظلم بزرگ به ایرانیان باشد حقیقتا جامعه اسلامی در مقابل این رفتار ساکت نخواهد شد.
اوحدی افزود: این رفتار عربستان نشان دهنده‌ی تصفیه حساب و انتقام از ایرانی هاست، در این بازی که راه اندازی شد ایران پیروز میدان شد. وی گفت:حج حق واجب شرعی ماست که عربستان حقی در آن ندارد و عربستان به ناحق این کار را انجام داده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *