پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | غذایی برای کم کردن وزن

غذایی برای کم کردن وزن





۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۵۶

غذایی برای کم کردن وزن

افسانه محمدی
شهر کرمان علاوه بر جاذبه های تاریخی و گردشگری غذاهای خوشمزه و متنوع زیادی دارد. زنان کرمانی به نجابت و کدبانویی شهره اند. طعم غذای مادرها و مادربزرگ های کرمانی با طعم هیچ غذایی قابل مقایسه نیست. اگرچه برخی از غذاهای سنتی کرمان فراموش شده است اما باز هم عطر خوش غذاهای متنوع کرمانی از آشپزخانه ها به مشام می رسد، که توسط کدبانوهای کرمانی به بهترین نحو طبخ می شود. بعضی از این غذاها مختص شهر کرمان بوده و غذای اصیل این شهر محسوب می شود که هر هفته یکی از این غذاها را به همراه خواص موادش عنوان می کنیم.
طرز تهیه کشک و بادمجان:
بادمجان 5عدد پیاز2عدد
نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری
کشک 5قاشق غذاخوری
سیر 5حبه
گردوی خردشده 3قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
طرز تهیه:
بادمجان ها را پوست کنده و چند قسمت کنید. نمک بزنید و پانزده دقیقه به آن زمان بدهید تا آب بادمجان خارج شود. تا در زمان سرخ کردن روغن کمتری مصرف کند. بادمجان ها را پس از سرخ کردن با سیر رنده شده مخلوط و خوب له کنید. نعنای خشک را با مقداری روغن با حرارت کم تفت دهید، پیاز ها را نیز خوب ریز کرده و در روغن سرخ می کنیم. سپس نعناع داغ، گردوهای خردشده و بادمجان را به پیازها اضافه کرده و روی حرارت تفت می دهیم. کشک را با یک چهارم آب سرد مخلوط کرده و به مواد اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا آب اضافه غذا کشیده شود. کشک بادمجان را در ظرف بکشید و رویش را با سیر داغ و نعناع داغ تزیین کنید. البته لازم به ذکراست که اندازه همه این مواد به ذائقه فرد بستگی دارد و می تواند مقدار آن را کم یا زیاد کند.
کشک و بادمجان
کشک و بادمجان غذای محبوب بسیاری از خانواده های کرمانی می باشد. در بسیاری از مهمانی ها اگر چه به عنوان غذای اصلی سرو نشود ولی در کنار آن قرار دارد. البته در قدیم این غذا فقط به صورت سنتی درست می شد؛ ولی در حال حاضر به صورت مختلفی پخته و تزیین می شود. کشک و بادمجان مجلسی که به آن گوشت هم اضافه می کنند یا با گوشت تزیین می شود، کشک و بادمجان کبابی که در آن بادمجان را کباب کرده و استفاده می کنند. ولی ما می خواهیم در اینجا طرز تهیه کشک و بادمجان اصیل مردم کرمان را آموزش دهیم و همچنین خواص مواد را نیزتوضیح می دهیم تا عزیزان با مواد مصرفی بهتر آشنا شوند. یکی از مواد مورد نیاز ما بادمجان است.
بادمجان : متعلق به خانواده سیب زمینی است که از هند به کشور ما آورده شده است. طبع گرم و خیلی خشک دارد. عده زیادی بادمجان را بی خاصیت می دانند. ولی مهمترین خاصیت آن کم کالری بودن آن است و برای وزن کم کردن غذای مناسبی است.
پیاز: در داخل این غذا از دیر باز به عنوان باکتری کش بدن و برای رفع سموم بدن مورد استفاده قرار می گرفته است. طبع گرم دارد و یکی از مهمترین خاصیت آن ضد سرطانی بودنش است. پیاز ضد کلسترول است. خواص آنتی اکسیدانی و امگا 3موجود در آن باعث کاهش میزان تری گلیسیرید خون می شود همچنین خواص ضد دیابتی دارد و یک ماده غذایی مفید برای عزیزان مبتلا به دیابت است.
نعناع : سرشار از خاصیت است. تقویت کننده معده و بدن، ضد تشنج و ضد سرفه است. برای بی خوابی موثر است.
گردو: از جمله مواد مغذی است که مقدار فسفر آن با ماهی برابری می کند. گردو؛ خون ساز و تصفیه کننده خون است و در درمان بیماری های ریوی استفاده می شود. این ماده غذایی دارای مس می باشد. بنابراین به جذب آن در بدن کمک می کند و از بروز حمله قلبی جلوگیری می کند.
سیر: از خاصیت باور نکردنی سیر درمان فشار خون است. سیر ضد آلرژی بوده و اختلالات کبدی و غدد داخلی را تنظیم و همچنین از پیری زود رس جلوگیری می کند.
کشک : جزو لبنیاتی است که علاوه بر طعم خوشمزه دارای خواص فراوانی است. این ماده لبنی فقط در ایران یافت می شود. کشک کلسیم زیادی دارد که از پوکی استخوان جلوگیری می کند. نسبت به شیر و پنیر پروتیین بالاتری دارد و برای کودکان و سالمندان یک خوراکی ارزشمند محسوب می شود. این ها فقط بخش اندکی از خواص این غذای خوشمزه می باشد که امیدواریم در برنامه غذایی خود این غذای پر خاصیت را بگنجانید .
منابع: ایران کوک- سایت سلامت تغذیه

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *