سایت خبری پیام ما آنلاین | بندرچی مجری برگزاری نمایشگاه بین المللی معدن کرمان در گفت و گو با پیام ما: کرمان باید مهد برگزاری نمایشگاه‌های معدنی باشد

بندرچی مجری برگزاری نمایشگاه بین المللی معدن کرمان در گفت و گو با پیام ما: کرمان باید مهد برگزاری نمایشگاه‌های معدنی باشد





۹ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۰۴

بندرچی مجری برگزاری نمایشگاه بین المللی معدن کرمان در گفت و گو با پیام ما:
کرمان باید مهد برگزاری نمایشگاه‌های معدنی باشد
پیام ما- استان کرمان را بهشت معادن ایران می دانند. هفت درصد ذخایر معدنی کشور و مجموعه ای غنی از ذخایر 4232 ماده معدنی در این استان پهناور وجود دارد و سالانه حدود 60 میلیون تن انواع مواد معدنی از کرمان برداشت می شود. اشتغال حدود 21 هزار نفر در بخش معدن استان کرمان نشان از جایگاه پررنگ این بخش در میان دیگر حوزه ها در کرمان دارد اما تاکنون آنطور که باید پتانسیل معدنی کرمان معرفی نشده است. علاوه بر این، مشکلاتی همچون رکود بخش معدن در سراسر کشور موجب شده تا حوزه معدن در کرمان هم در سال های اخیر با مشکلاتی مواجه شود. یکی از راه های خارج شدن از رکود و همچنین معرفی پتانسیل های معدنی کرمان و جذب سرمایه گذار، برگزاری نمایشگاه های بین المللی است. یکی از همین نمایشگاه ها قرار است کمتر از دو ماه دیگر در کرمان برگزار شود. نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و دومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات معدنی و راه سازی از 22 لغایت 25 تیرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی کرمان برگزار خواهد شد. مجری برگزاری این نمایشگاه شرکت رستاک پادویژن است. این شرکت اگرچه در سال 91 با هدف برگزاری همایش و نمایشگاه، اعزام و دعوت از هیات های تجاری در حوزه معدن و متالوژی و سیمان تاسیس گردیده اما مدیر آن نزدیک به 15 سال سابقه در برگزاری نمایشگاه های تخصصی معدن دارد. در حاشیه گردهمایی فعالان حوزه معدن در هتل پارس کرمان با محمود بندرچی مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن هم صحبت شدیم.
چه شد که تصمیم گرفتید چهارمین نمایشگاه بین المللی معدن را در استان کرمان برگزار کنید؟
همانطور که می دانید استان کرمان قطب معادن ایران است و این استان را بهشت معادن کشور می دانند. کرمان پتانسیل های زیادی در حوزه معدن دارد و به اعتقاد ما اگر قرار باشد نمایشگاهی بین المللی در حوزه معدن در کشور برگزار شود، کرمان باید در اولویت باشد. اینطور بگویم که استان کرمان به دلیل قابلیت هایی که در حوزه معدن دارد، باید مهد برگزاری نمایشگاه های معدنی باشد.
از چه زمانی تصمیم گرفتید این نمایشگاه را در کرمان برگزار کنید؟
ما از سال گذشته در حال رایزنی برای برگزاری این نمایشگاه در استان کرمان بودیم. آذرماه سال 94 بود که با شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق به توافق رسیدیم. از همان زمان تلاشمان را برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه آغاز کردیم. بهمن ماه بود که اولین جلسه را با فعالان معدن استان برگزار کردیم و هفته گذشته هم دومین جلسه برگزار شد.
تاکنون استقبال از نمایشگاه چگونه بوده؟
خوشبختانه استقبال شرکت های خارجی از این نمایشگاه بسیار خوب بوده است. تا امروز 12 شرکت خارجی برای حضور در این نمایشگاه با ما به توافق رسیدند. شرکت های معدنی داخلی هم استقبال خوبی داشتند. فعلا 73 شرکت داخلی با ما به توافق رسیدند. البته از این 73 شرکت تنها چهار شرکت کرمانی هستند. همانطور که می بینید متاسفانه هنوز حضور شرکت های کرمانی در این نمایشگاه آنطور که باید نیست. این در حالی است که کرمان قطب معدن کشور است و دوستان باید قدر این فرصت گران بها را بدانند. البته امیدواریم با برگزاری جلساتی که در پیش است، تعداد این شرکت ها بیشتر شود.
به طور دقیق از کدام کشورهای خارجی در نمایشگاه بین المللی معدن کرمان حضور پیدا می کنند؟
کشورهای ترکیه، روسیه، فرانسه و چین در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. همچنین نماینده کشورهای کره جنوبی، آلمان و ایتالیا هم حضور خواهند داشت.
قطعا برای برگزاری نمایشگاه به این شکل، نیاز به حمایت دارید. از این نظر وضع چطور است؟
هم حمایت مثبت داشته ایم و هم عدم حمایت. می توانم اینطور بگویم که تاکنون سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان، تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شرکت ملی مس ایران، سازمان نظام مهندسی معدن ایران، خانه معدن ایران، انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین، راهسازی و معدنی ایران و انجمن صنفی کارفرمایی معدنکاران سرب و روی ایران برای برگزاری این نمایشگاه با ما همکاری کرده اند.
استاندار کرمان تاکید زیادی بر معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های استان کرمان در حوزه های مختلف از جمله معدن دارد. با استانداری کرمان هم در این راستا صحبت کرده اید؟ احتمال حمایت استانداری از برگزاری این نمایشگاه وجود دارد.
سعی داریم با استانداری کرمان تعامل بیشتری داشته باشیم. متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم جلسه ای با مسئولان استانداری داشته باشیم اما برای این موضوع در تلاش هستیم.
در صحبت هایتان گفتید که استقبال شرکت های کرمانی از این نمایشگاه تاکنون آنطور که انتظار داشتید نبوده. شاید این موضوع به این دلیل باشد که اطلاع کافی از موضوعاتی که در نمایشگاه بین المللی معدن ارائه می شود وجود ندارد. کمی در این خصوص توضیح بفرمایید.
اکتشاف معادن، استخراج و بهره برداری، فرآوری مواد معدنی، ماشین آلات، تجهیزات حفاری، سنگ های ساختمانی و تزئینی، تجهیزات خردایش و فرآوری مواد معدنی، آزمایشگاه ها و … از جمله موضوعات و محصولاتی هستند که در این نمایشگاه ارائه می شوند. همچنین برنامه های جنبی هم برای این نمایشگاه در نظر گرفته ایم. کارگاه آموزشی چهار روزه عیب یابی و نحوه راهبری استاندارد مدارهای خردایش به استادی دکتر یحیایی استاد دانشگاه در استرالیا و همایش فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی استان کرمان از جمله این برنامه ها هستند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *