پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بهشت معادن نیازمند سرمایه‌گذاری سارا اصغری- روزنامه نگار

بهشت معادن نیازمند سرمایه‌گذاری سارا اصغری- روزنامه نگار





۹ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۰۳

بهشت معادن نیازمند سرمایه‌گذاری
سارا اصغری- روزنامه نگار
سرمایه به‌عنوان یکی از ارکان ناگزیر برای توسعه بخش معدن به‌شمار می‌رود، چراکه بدون سرمایه‌گذاری رکود در این حوزه مسیری برای خروج نمی‌یابد. در این میان ریسک بالای فعالیت‌های معدنی باعث شده تا در ایران فعالان بخش خصوصی تمایل کمتری برای ورود به بخش اکتشافات معدنی و استخراج آن داشته باشند. از سوی دیگر نیز ناشناس بودن ظرفیت‌های معدنی در ایران سبب شده است که یکی از بسترهای لازم برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی آنچنان فراهم نشود. بنابراین شناسایی ظرفیت‌های معدنی استان‌ها در جهت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باید یکی از اولویت‌های دولت به‌شمار رود تا بتوان به بهترین شکل ممکن از این سرمایه‌های خدادادی بهره گرفت. به‌ویژه اینکه در سال‌های اخیر اقتصاد نفتی باوجود کاهش قیمت نفت و شوک‌های آن، نفس‌های آخر خود را می‌کشد. از این‌رو در نخستین گام برای خروج از اقتصاد نفتی، باید معرفی درستی از این ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی و حتی سرمایه‌گذاران داخلی ارائه داد تا بتوان زمینه‌های همکاری‌های لازم را در این راستا فراهم کرد.
از آنجا که کرمان یکی از معدن‌خیزترین استان‌های کشور به‌شمار می‌رود باید در معرفی ظرفیت‌های معدنی این استان بیش از پیش اهتمام ورزید. استان کرمان از لحاظ تنوع معادن مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده که دارای سهم قابل توجهی از ذخایر شناخته‌شده معادن فلزی و غیرفلزی است. این استان با دارا بودن معادن مس، زغال‌سنگ، آهن، سرب، روی، کرمیت، منگنز، تیتانیوم و انواع سنگ‌های ساختمانی و تزئینی جزو غنی‌ترین استان‌های معدنی کشور به‌شمار می‌رود. در حال حاضر استان کرمان به گفته مهدی حسینی‌نژاد، معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، استخراج سالانه بیش از ۶۰ میلیون تن در قالب ۴۲ نوع ماده معدنی، ۲۱درصد استخراج مواد معدنی کل کشور را به خود اختصاص داده است. معادن استان کرمان در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور نقش ارزنده‌ای برعهده دارند،
به‌گونه‌ای که معادن سرشار آهن، زغال‌سنگ، مس و دیگر فلزات چرخ‌های صنعت استان و تا حدی کشور را به گردش درمی‌آورند. منابع مس سرچشمه کرمان به گواهی کارشناسان از غنی‌ترین و خالص‌ترین معادن مس در جهان به‌شمار می‌رود. استان کرمان، معدنی‌ترین استان کشور به‌شمار می‌رود که عمده معادن آن معدن مس سرچشمه، معدن گل‌گهر سیرجان، معدن زغال‌سنگ کرمان و معدن آهن جلال‌آباد و معادن فاریاب است.
از این ذخایر معدنی یادشده در استان کرمان ۴۴درصد آن مربوط به ذخایر مس، ۳۶درصد آن آهن و مابقی آن مربوط به مواد معدنی دیگر است. از این‌رو با توجه به این منابع معدنی خدادادی در این استان، لقب بهشت زمین‌شناسی به‌درستی لقب درخور و شایسته‌ای است. البته مسئله قابل توجه تاکید بر این نکته است که چنین بهشتی را نمی‌توان بدون سرمایه‌گذاری رها کرد. چراکه پهنه‌های اکتشافی این استان مربوط به ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته است. اکتشافات این استان نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است.
روش‌های استخراج معادن این استان نیز با وجود تحریم‌های سال‌های گذشته، نیازمند دانش روز است. بسیاری از تجهیزات و ماشین‌آلات در حوزه معدن فرسوده شده‌اند که صدالبته در این زمینه باید فناوری روز دنیا را به کار بست تا بتوان بهترین میزان بهره‌وری را از این معادن گرفت. حضور سرمایه‌گذاران خارجی در معادن ما به شدت احساس می‌شود.
با ورود آنها علاوه بر تزریق منابع مالی، انتقال فناوری و دانش فنی نیز انجام می‌شود. با ورود سرمایه‌گذاران خارجی باید این فرصت را غنیمت شمرد و با شناسایی معادن استان کرمان هرچه بیشتر پای سرمایه‌گذاران خارجی همراه با فناوری و دانش روز را به این بهشت زمین‌شناسی باز کرد./ گسترش صمت

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اعلام وضعیت قرمز در کل استان اردبیل به دلیل بارش سنگین برف

اعلام وضعیت قرمز در کل استان اردبیل به دلیل بارش سنگین برف

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *