پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در آستانه تعطیلات تابستانی و شروع بکار مراکز بازی و تفریحی؛ شهربازی یا کارناوال مرگ

در آستانه تعطیلات تابستانی و شروع بکار مراکز بازی و تفریحی؛ شهربازی یا کارناوال مرگ





۹ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۳۰

در آستانه تعطیلات تابستانی و شروع بکار مراکز بازی و تفریحی؛
شهربازی یا کارناوال مرگ

باز هم به فصل تابستان نزدیک شدیم و هنگامه تعطیلات و تفریح کودکان و نوجوانان و در کنار آنها حتی بزرگترهاست. به راستی وقتی در نظر بگیریم که بعد از 9 ماه درس خواندن و امتحانات، این حق طبیعی و مسلم آنهاست که مشغول بازی و تفریحاتی باشند که ضمن گذراندن ساعاتی مفرح و شاد، با خیال آسوده و راحتی روان در آن ها مشغول باشند. یکی از این مکان هایی که شور و هیجان خاصی و رغبت بی پایانی به بچه ها و حتی بزرگترها می دهد، بدون شک شهر بازی ها و وسایل بازی و هیجان زای موجود در آنهاست که همیشه جایگاه ثابتی را در میان خانواده ها دارد. اما متاسفانه گاه و بی گاه و در گوشه و کنار ایران اتفاقات تلخ و ناگواری رخ می دهد که کام خانواده ها را تلخ می کند. این اتفاقات اولین باری نیست که در پارک‌های کشور، شادی را برای خانواده‌ها تبدیل به ماتم می کند و لبخند بر لب‌ها را می‌خشکاند. مردم در حالی برای تفریح به این اماکن مراجعه می‌کنند که انتظار دارند ساعات و دقایق خوش را در کنار دوست و خانواده خود بگذرانند. با این اتفاقات به نظر می‌رسد که استانداردهای وسایل به کار گرفته شده در پارک‌ها باید بازبینی شده و درجه امنیت و ایمنی آنها بالا برود. در زیر به برخی از این حوادث تلخ می پردازیم، به امید آنکه تلنگری باشد بر مسئولان و بانیان این گونه مراکز و دستگاهها، که برای پر کردن جیب خود، جان کودکان و نوجوانان را به بازی نگیرند و بجای آنکه به فکر منافع اقتصادی خود باشند، در اندیشه استاندارد سازی و ایمن کردن وسایل بازی خود باشند.
1- آبشار مرگ در شهرک رضویه
(خرداد 95)جدیدترین حادثه در شهر بازی ها مربوط می شمد به چند روز پیش که طی آن دختر بچه‌ای پایش لیز می خورد و در حوضچه آبشار پارک شهرک رضویه می افتد، عمق حوضچه زیاد نبود و خانواده نباید نگران چیزی می‌شدند اما ناگهان جیغ و فریاد بود که در فضای پارک پیچید. پمپ آب آبشار کودک را به سمت خود کشید و ضمن ایراد جراحات متعدد موجب خفه شدن و تکه تکه شدن بدن دخترک شد و در این اتفاقات که در کسری از ثانیه رخ داد، خانواده او نتوانستند از خود عکس العمل نشان دهند.
اینکه کودکی بوسیله یک دستگاه پمپ آب جان خود را آن هم در پارک و زمان تفریح از دست می‌دهد یک فاجعه است و مسئولان باید نسبت به جلوگیری از حوادث اینچنینی تمام تلاششان را بکنند. در پی مرگ دختر بچه ۵ ساله در بوستان رضوانیه منطقه ۱۵، شهردار ناحیه و مدیرکل فضای سبز منطقه عزل شده و پیمانکار به مراجع قضایی معرفی شد.
2-چرخ و فلک مرگ
(فروردین 95) همین چند وقت پیش بود در برازجان مادر و فرزندی از چرخ و فلک سقوط کردند و مادر 35 ساله جان باخت و کودک 4 ساله اش به شدت مجروح گشت. ساعت 19 و 45 دقیقه شامگاه سیزدهم فروردین کابین‌های چرخ و فلک بزرگ شهر به حالت اولیه بازنگشتند تا با واژگونی آنها مادر و فرزندی از ارتفاع سقوط کنند. سقوط مرگ بار مادر و فرزند از ارتفاع 12 متری رخ داد و مادر به طرز فجیعی جان باخت و کودک به شدت مجروح شد.
3-قربانی موش دیوانه
(اردیبهشت 93 )ساعت 23 روز دستگاه موش دیوانه! دیوار وار در پارک ارم حرکت کرد تا 3 زن همراه کابین خود به خارج از آن پرتاب شوند. خبرهای ابتدایی از این حادثه حاکی از این بود که یکی از کابین‌های ترن هوایی از ارتفاع حدودا 7متر سقوط کرده و 3دختر جوان مصدوم شده‌اند. مجروحان که دخترانی 25، 26و 29ساله بودند که از ناحیه گردن، دست، نخاع و کمر آسیب جدی دیدند.آن زمان که بحث شکایت و نا ایمن بودن پارک ارم مطرح شد، مدیرعامل این مجموعه تفریحی به خبرنگاران گفته بود که همه مراجعه کنندگان به این پارک بیمه هستند.
4-«جامپینگ» به سوی مجروح شدن
(مرداد سال 90 ) دو شهروند 16 و 17 ساله شیرازی، بر اثر سقوط دستگاه بازی «جامپینگ» در «لوناپارک» شیراز از ناحیه کمر دچار آسیب‌ شدند.
به دلیل پاره شدن کابل سیم بکسل حایل، یکی از دو صندلی دستگاه سقوط آزاد که دو سرنشین داشت در حالی به شدت با زمین برخورد کرد که ترمز‌های اضطراری هم عمل نکرده بودند. آن زمان در رسانه ها عنوان شد که استفاده از این دستگاه به‌دلیل نداشتن شاخص‌های استاندارد، ممنوع اعلام شده بوده و اصلا نباید در زمان حادثه کار می‌کرده است.
5- سقوط‌ترن هوایی شهربازی لونای
پارک ارم تهران
(23 اردیبهشت 93) ساعت 23:15 وقوع حادثه در شهربازی لونای 1 پارک ارم از طریق تماس های مردمی به هلال احمر اعلام شد. بلافاصله تیم های امدادی این سازمان به محل حادثه اعزام شدند سه زن 26، 28 و 30 ساله را که از ناحیه سر، دست و نخاع دچار ترومای شدید شده بودند به بیمارستان حضرت رسول منتقل شدند.
6-سقوط از ترن هوایی در قم با یک کشته
و 3 مجروح
(شهریور سال 90 )بر اثر سقوط چهار نفر از بالای ترن هوایی شهر بازی قم واقع در میدان 72 تن متاسفانه یکی از مصدومان پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد،
7-حادثه در شهربازی شاهین شهر
(فروردین 89 )در حادثه خروج یکی از دستگاه‌های بازی از مسیر در شهربازی شاهین تمام 25 سرنشین ان که به غیر از یک کودک 8 ساله بقیه بزرگسال و 4 نفر از اتباع سوریه بودند به اطراف پرتاب شدند و به علت عمق جراحت به بیمارستان منتقل شدند.
8-مرگ یک دختر در شهر بازی ورامین ۱۵ خرداد
(خرداد 91 ) در شهربازی ورامین حادثه ای دلخراش رخ داد که در این حادثه دختری از ترن هوایی سقوط کرد و در جا کشته شد. قاضی کوهپایه دستور پلمب دستگاه ترن و بازداشت متصدی آن را صادر کرد.
9-حادثه پارک شهر تهران
(اردیبهشت 81)حادثه‌ای‌ که در روز شنبه، چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۱ روی داد و در آن شش دختر دانش‌آموز و یک قایقران در دریاچه- پارک شهر غرق شدند
10-حادثه خونین در شهربازی اهواز
(شهریور 92 ) رییس مرکز فوریت‌های پزشکی خوزستان از وقوع حادثه‌ای در پارک شهربازی پاداد اهواز خبرداد و گفت: ۹ تن در این حادثه آسیب های سختی دیدند که به مراکز درمانی منتقل شدند.
11-حادثه شهربازی اردبیل
(مرداد 91) هفت کشته و مجروح در حادثه شهربازی اردبیل در حالی رخ داد که این مجموعه به دلیل عدم استانداردسازی وسایل بازی از دو ماه قبل از آن تعطیل شده بود و به صورت غیر قانونی مشغول به کار کرده بود.
12-دو سقوط در شهربازی تبریز
(فروردین 92 )شهربازی ائل‌گلی تبریز. وقتی دو مرد 26 و 33ساله که باجناق هم بوده‌اند، به این شهربازی رفتند سوار دستگاه سقوط آزاد شدند تا تفریح کنند، همین‌که در حال سقوط با این دستگاه بودند، برق قطع شد با قطع برق دستگاه سقوط آزاد، هنگام استفاده از آن و بازگشت برق به شبکه‌های این دستگاه کفه‌های حامل استفاده‌کنندگان با سرعت بسیار به‌طرف پایین سقوط کردند. این کفه‌ها با سطح سیمانی موجود در پایین دستگاه برخورد کردند و با توجه به‌سرعت برخورد، دو نفر از هموطنان که در کفه برخورد‌کننده بودند دچار مصدومیت شده و به بیمارستان انتقال داده شدند. این اولین‌بار نیست حادثه در شهربازی ائل‌گلی تبریز خبرساز می‌شود. دوم آبان سال گذشته بود که وقتی یک خانواده سه‌نفره سوار چرخ و فلک شهربازی ائل‌گلی شده بودند و بعد در اثر سقوط، پدر و مادر این خانواده کشته شدند و کودک هم زخمی شد. حادثه‌ای که بعدا شرکتی که مسئول بازرسی از این چرخ و فلک بود مقصر شناخته شد.
این حوادث تنها مواردی از اتفاقاتی است که در بعضی از شهربازی ها و پارک های بازی پیرامون ما رخ می دهد و هر هفته وهرماه شاید جان باختن و یا مجروح شدن عده ای از هموطنان عزیزمان هستیم. باشد این یادداشت تلنگری باشد به افرادی که جان انسانها را با اهمال کاری ها و کوتاهی های خویش می‌خرند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *