پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | متوسط رفاه خانوار در سطح کشور روند نزولی داشته است

متوسط رفاه خانوار در سطح کشور روند نزولی داشته است





۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۶

متوسط رفاه خانوار در سطح کشور روند نزولی داشته است
مسعود نیلی در جمع فعالان اتاق بازرگانی گفت: اقتصاد ما حداقل به سه دلیل نیازمند آن است که در سال‌های آینده رشد اقتصادی پایدار داشته باشد و اولین آن اشتغال است. گزیده صحبت های مشاور اقتصادی روحانی را در زیر به نقل از فرارو بخوانید:
در سال 81 ، 20 میلیون و 500هزار نفر در کشور شاغل بوده‌اند که این رقم تا پایان سال 91 ثابت مانده است در حالی که در این مدت بیشترین میزان جمعیت فعال در سن کار یعنی چیزی حدود 7 میلیون نفر به این جمعیت اضافه شده است.
متوسط رفاه خانوار در سطح کشور از سال 86 به بعد به طور مستمرروند نزولی داشته است به طوری که درآمد حقیقی خانوارهای شهری با 15.4 و روستایی با 29.6 درصد کاهش روبرو بوده است که در این زمینه نگرانیم.
7 تنگنای اصلی در راستای عدم رشد اقتصادی وجود دارد. نخستین آن تنگنای مالی است که بعد از بحران ارزی سال‌های 90 و 91 با آن روبرو شده‌ایم، به طور محسوس طی دو سال اخیر مشکل تامین مالی در بانک‌ها و یک بعد دیگر آن بودجه دولت است که به دلیل کاهش شدید قیمت نفت با آن مواجه‌ایم و عملکرد بودجه ما در سال 94 تا پایان سال فاصله زیادی با رقم مصوبه مجلس خواهد داشت.
وقتی سرمایه‌گذار خارجی برای ورود به کشور با تورم دو رقمی مواجه می‌شود سوالات زیادی برایش وجود دارد که ممکن است به سمت اقدامات کوتاه مدت سوق داده شود.
کمبود تقاضای داخلی را عاملی برای استمرار رکود است. بخشی از انبارهای شرکت‌های تولیدی مملو از کالا است و مشتری‌ای برای آن وجود ندارد.
با به نتیجه رسیدن مذاکرات علامتی از سوی نظام تصمیم‌گیری کشور به مردم نشان داده شد که نشانگر آن است دولت در بن‌بست نمی‌ماند و قابلیت تصمیم‌گیری به موقع را خواهد داشت چرا که اعتبار دولت‌ها نکته ارزشمند است که در کشور روند نزولی داشته و باید به مرور بازسازی شود.
برخلاف نگرانی برخی افراد در مورد پیامدهای لغو تحریم دولت خطوط قرمزی را هم در دوره پسا تحریم مد نظر دارد که نمونه آن نگرانی از آن است که نمی‌خواهیم بازار واردات شویم، که نفت صادر کنیم و کالای صرف وارد کنیم. ما باید صادرات با ارزش افزوده بالا و واردات در راستای تولید داشته باشیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *