پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نکته

نکته





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۵۹

مرغ همسایه
چند سطری برای آشنایی بیشتر با نظام
آموزشی فنلاند
تصور کنید در جایی از این دنیا کودکان در سن هفت سالگی و دیرتر از بسیاری از هم سن و سالان خود وارد مدرسه شوند ساعات کمتری را در مدرسه بگذرانند .خبری از کلاس خصوصی و مدرسه غیر انتفاعی نباشد بچه ها به ندرت تکلیف و امتحان داشته باسند . بهترین تجهیزات برای مدارس فراهم شود و هیچ کس به خاطر هوش پایین تر خود ترک تحصیل نکند احتمالا خیلی عجیب به نظر می رسد !!!
آموزش پیش دبستانی
در فنلاند آموزش پیش دبستانی با حمایت شهرداری ها به کودکان رده ی سنی 6-1 سال در مراکز اموزشی ارایه می گردد در این مراکز کودکان خود به گروه سنی 2-1 سال و 6-3 سال تقسیم می شوند . از کودکان زیر 1 سال با ضمانت کارکرد شغلی والدین در خانه نگهداری می شود. مطابق قانون فنلاند بر تساوی از کودکان برخوردار از مادران شاغل در صورت تقاضا حداکثر تا سن سه سالگی الزامی است حضور کودکان در مراکز مراقبتی به صورت نیم روز یا تمام روز با تغیه گرم آنان توسط پرستاران کودک می شود.. شهریه مراکز فوق از رایگان تا 3000 دلار در ماه با توجه به شغل والدین متفاوت است .معلمان مراکز مراقبتی ملزم به گذراندن دوره های آموزشی سه ساله در حوزه ی اموزش کودکان و روانشناسی کودک هستند . از جمله مهم ترین برنامه های مراقبت مهدکودک ها در فنلاند می توان به برنامه های مراقبتی در برنامه های روزانه خانگی اشاره کرد . مراقبتهای روزانه عمدتا بر بازی های برنامه ریزی شده در در زمین بازی مشتمل می شود و هدفشان حمایت از والدین و فرایند تربیت کودکان و ارتقا رشد و آموزش متعادل خردسالان است.
آموزش پایه فنلاند
تمامی شهروندان فنلاندی موظف به گذراندن دوره اموزشی پایه ده ساله هستند که از هفت سالگی شروع می شود و در هفده سالگی به پایان می رسد آموزش ترکیبی از مقاطع آموزش ابتدایی و مقدماتی متوسطه( 4 سال اموزش ابتدایی- 5 سال آموزش مقدماتی متوسطه می باشد) آموزش پایه به معنای حضور اجباری در مدرسه نیست بلکه نوآموزان مختار به کسب دانش و مهارتهای معادل از صنایع مختلف هستند همچنین در آموزش پایه مسئولیت تقبل هزینه های آموزشی اعم از هزینه های کتاب و ملزومات آموزشی , تغذیه , خدمات پزشکی و دندان پزشکی بر عهده شهرداری ها است .
از جمله مهم ترین دروس اموزش پایه می توان به دروس زبان مادری و ادبیات فنلاندی یا سوئدی ودیگر زبان های رومی-سامی زبان خارجی – محیط زیست – تعلیمات اجتماعی دین و علم اخلاق تاریخ دروس اختصاصی – ریاضیات، فیزیک – شیمی-زیست – جغرافیا، تربیت بدنی ع موسیقی، هنرهای تجسمی، صنایع و اقتصاد خانواده اشاره کرد.لازم به ذکر است که به تازگی حتی همین دروس هم از نظام آموزشی آنان کم شده و در واقع دیگر هیچ درس مجردی را به بچه ها آموزش نمی دهند
4 سال اموزش ابتدایی
در دوره ابتدایی بچه ها معلم خود را با نام کوچک صدا می زنند و معمولا دوران ابتدایی را با یک معلم میگذرانند در سر کلاسها می توانند دمپایی به پا کنند و خلاصه اینکه کار وهوایی دوستانه در کلاسها جریان دارد دانش آموزان ابتدایی 75 دقیقه در روز را به عنوان زنگ تفریح در اختیار دارند.
ارزیابی تحصیلی
در ارزیابی تحصیلی دانش اموزان تاکید عمده ای در گسترش سلامت و خودباوری دانش آموزان برای شکل دهی به تصویر واقع گرا از دانش و مهارتهای خود معطوف می شود.ارزشیابی تحصیلی در نتیجه همکاری تفکیک ناپذیر میان خانه و مدرسه صورت می گیرد و دانش آموزان که از مهترت کافی در برنامه های آموزشی برخوردار نشده اند و از بلوغ ذهنی کافی در پایان سال برخوردار نباشند ملزم به تکرار پایه آموزشی هستند.
آموزش عالی فنلاند
آموزش عالی در فنلاند شامل پلی تکنیک ها و دانشگاه هاست . پلی تکنیک متوجه زندگی شغلی بوده و مستلزم مهارت های حرفهای پیشرفته هستند اما مشخصه دانشگاه ها پژوهش عالی و آموزش عالی مبتنی بر آن می باشد.
سال تحصیلی دانشگاهی از اوایل ماه سپتامبر آغاز شده و از دو ترم 14 هفته ای مشتمل می گردد و تنها تعطیلی رسمی دانشاهی بین ترمی تعطیلی یک هفته ای همزمان با عید پاک است کلیه دانشجویان فنلاندی ملزم به گذراندن آزمونهایی ارزیابی شایستگی در هر دو زبان فنلاندی و سوئدی یا حداقل یک زبان دیگر می باشند. مدارج دانشگاهی پایین تر (کارشناسی ) مستلزم گذراندن 120واحد درسی بوده و معمولا ظرف مدت 3 ماه پایان می پذیرد.مدارج تحصیلی بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) مستلزم گذراندن 160-180 واحد درسی بوده 5-3 ساله پایان می پذیرد. در دانشگاههای فنلاند رقابت برای ورود به دانشگاه بسیار تنگاتنگ است و محدودیتهای متعددی برای کلیه رشته های تحصیلی اعمال میگردد.دانشگاه ها علاوه بر مدارج انشگاهی عرضه کننده تعلیمات آکادمیک به انجام پژوهشهایی متعدد و خدمات مشاوره ای نیز مبادرت می نماید.
آیا فنلاند دانشگاه آزاد دارد ؟!
در اطلاعات جمع آوری شده برای گزارش هیچ گونه دانشگاه آزادی وجود ندارد در دهه 1980 بحثی گسترده در فنلاند مطرح بود در این خصوص که آیا این کشور دارای جمعیت پراکنده و دارای فناوری مخابراتی پیشرفته و برخوردار از یک تاریخچه طولانی تدریس از راه دور باید یک دانشگاه آزاد تاسیس کند یا خیر ؟! تصمیم نهایی موید اجرای برنامه های خاص توسط دانشگاه های عادی بود . هم اکنون تمامی 21 دانشگاه موجود دارای مراکز فناوری مخابراتی هستند وهمگی آنها به مراکز آموزش از راه دور می پردازند و یا در مرحله ی اغاز طرح های آموزشی هستند.
منبع:/http://farhangianstudent.blogfa.com

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

تسویه‌حساب شخصی جان درختان جنگل را گرفت؟

بعد از قطع بیش از ۷۰ درخت در بهشهر، مردم محلی نگران تکرار این اتفاق هستند

تسویه‌حساب شخصی جان درختان جنگل را گرفت؟

واقعیت تخریب جنگل‌ها

گفت‌وگوهای رسانه ای دربارهٔ پاکتراشی عرصه‌های جنگلی کمتر بر تخریب یک اکوسیستم تمرکز دارند

واقعیت تخریب جنگل‌ها

شیرابه در گلوی پارک ملی بوجاق

۱۳ سال بعد از تعیین محل دفن موقت زباله در کیاشهر، هنوز زباله‌ها به این منطقه برده می‌شوند

شیرابه در گلوی پارک ملی بوجاق

پای حصارکشی درختان قیطریه به شورای شهر باز شد

پای حصارکشی درختان قیطریه به شورای شهر باز شد

قطع درختان معابر چه مجازاتی دارد؟

قطع درختان معابر چه مجازاتی دارد؟

معمای حصارکشی درختان قیطریه

یک هفته پس از انتشار خبر حصارکشی در پارک قیطریه شورای شهر دربارهٔ این طرح ابراز بی‌اطلاعی کرد

معمای حصارکشی درختان قیطریه

تکذیب قطع درختان پادگان ۰۶

اخبار قطع درختان تهران بارها منتشر شده ولی واکنش خاصی از سوی مدیران شهری به همراه نداشته است

تکذیب قطع درختان پادگان ۰۶

کشاورزی در منابع طبیعی، با دقت بیشتری توسعه یابد

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد:

کشاورزی در منابع طبیعی، با دقت بیشتری توسعه یابد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

اعمال نفوذ برای قطع درختان

مجموعه‌ای وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام ۶۰ درخت بوستان اقاقیا در تهران را قطع کرد

اعمال نفوذ برای قطع درختان

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *