پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش پیام ما از شرایط واردات خودروی ویژه معلولین بهزیستی کرمان: معلول خودرو دار نیاز به مستمری ندارد

گزارش پیام ما از شرایط واردات خودروی ویژه معلولین بهزیستی کرمان: معلول خودرو دار نیاز به مستمری ندارد





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۵۹

گزارش پیام ما از شرایط واردات خودروی ویژه معلولین بهزیستی کرمان: معلول خودرو دار نیاز به مستمری ندارد

ماجرای واردات خودروهای مناسب سازی شده برای معلولان پر فراز و نشیب بوده است. اگرچه فقط همین موضوع که معلولان می توانند این خودروها را وارد کنند یا نه چند سالی طول کشید اما تابستان امسال بود که اعلام شد مشکلات واردات این خودروها حل شده است. اما به نظر می رسد در کرمان به نظر می رسد مشکلات دیگری هم پیش پای معلولان قرار دارد. اخیرا نامه ای به روسای بهزیستی شهرستان های کرمان ارسال شده که به نوعی معلولانی که در طرح واردات خودروی مناسب سازی شده ثبت نام کرده اند، تهدید به قطع مستمری و مزایای بهزیستی شده اند.
طرح واردات خودروهای مناسب سازی شده چه بود؟
سال 91 بود که سازمان بهزیستی اعلام کرد قرار است تسهیلاتی برای ورود خودروهای مناسب سازی شده خارجی به معلولان ارایه شود. آنگونه که بهزیستی اعلام کرده بود با مصوبه دولت 4700 نفر از معلولان می‌توانستند با تخفیف 30 میلیونی در عوارض گمرکی نسبت به واردات خودروهای خارجی اقدام کنند. برای اجرای کار هم سایتی برای ثبت نام مددجویان متقاضی خودروهای مناسب‌سازی شده راه‌اندازی شد و بیش از ۲۰ هزار معلول برای دریافت خودروهای مناسب سازی شده ثبت نام کردند. البته بهزیستی اعلام کرد که تنها برای 4700 مجوز ظرفیت دارد و این ظرفیت که تنها یک چهارم متقاضیان بود، قرار شد از طریق قرعه‌کشی به متقاضیان واگذار شود. البته کار به همین جا ختم نشد و اعلام شد که اسامی این 4700 نفر به گمرک ارسال می‌شود تا افراد متقاضی بتوانند از طریق شرکت‌ها نسبت به ورود خودروی مناسب‌سازی شده اقدام کنند. اما با شروع کار، پای دلال‌ها هم به ماجرا باز شد و مانند مجوزهای ورود خودرویی که به قهرمانان و ورزشکاران داده شده بود، این بار هم دلالان برای خرید مجوز معلولان صف کشیدند. همین مشکلات باعث شد تا موضوع ورود این خودروها متوقف شود و کار به وقتی دیگر موکول شود.
از سرگیری واردات خودروها
اواخر مردادماه بود که رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان گفت: ورود خودروهای معلولان که متوقف شده بود با رفع ایرادات طرح قبلی دوباره از سر گرفته می شود. علی‌همت محمودنژاد در گفتگو با مهر به برگزاری جلسه‌ای در مورد ورود خودروهای معلولان در وزارت رفاه اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که با حضور سازمان‌های مردم نهاد معلولان، بهزیستی، وزارت رفاه و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد مقرر گردید تا ایرادات طرح ورود خودروهای وارداتی معلولان هر چه سریعتر رفع و این افراد که از شرایط لازم برخوردارند بتوانند خودروی خارجی وارد کنند. با این صحبت ها به نظر می رسید که معلولان بتوانند از این امتیاز بهره ببرند اما در کرمان اوضاع بگونه دیگری است.
تهدید معلولان متقاضی به قطع مستمری بهزیستی
در تاریخ 28 مرداد سال جاری نامه ای از طرف اداره کل بهزیستی کرمان به روسای بهزیستی شهرستان های استان کرمان ارسال می شود. نامه ای که ظاهرا نکاتی را درباره اقداماتی است که معلولان می بایست برای وارد کردن خودرو انجام دهند. این نامه دو بخش دارد و در بخش اول روال اداری از جمله بررسی شدت معلولیت ، بررسی وضعیت اقتصادی و گواهینامه معلولان آمده است. اما نکته اصلی این نامه در بخش دوم آن است.
در بند اول بخش دوم این نامه با عنوان نکات مهم آمده است: کلیه معلولینی که متقاضی خودرو می باشند یارانه دولتی آنان حذف و امکان قطع مستمری و مزایای بهزیستی آنان نیز وجود دارد. لذا شایسته است کلیه معلوین از این امر اطلاع و کارشناس مربوطه ضمن توجیه این افراد اقدام به ارسال مدارک و در غیر اینصورت انصراف نامبرده را به معاونت با امضا و اثر انگشت وی اعلام نماید.
همانطور که مشخص است در این بند، معلولان متقاضی خودرو به صراحت به قطع یارانه دولتی، مستمری و مزایای بهزیستی تهدید شده اند. علاوه بر این از گوشه و کنار شنیده شده به برخی از معلولانی که مراجعه کرده اند گفته اند شما که 100 میلیون تومان پول نداری پس از امتیازت بگذر.
اطلاعی ندارم
برای اطلاع از چند و چون این نامه با وحیدزاده رئیس بهزیستی شهرستان کرمان تماس گرفتیم. رئیس بهزیستی شهرستان کرمان به «پیام ما» گفت: من پاسخگوی نامه های ستادی نیستم. وحیدزاده افزود: من اطلاعی ندارم و این را باید از اداره کل بپرسید. وی اظهار داشت: روزی 100 نامه برای من می آید و الان هم مرخصی هستم و نمی توانم پیگیری کنم. از اداره کل بپرسید.
مهناز بهلوان، روابط عمومی اداره کل بهزیستی کرمان هم در پاسخ به سوالات ما گفت: این قانون است که کسی ماشین 100 مبلیونی دارد نیازمند نیست و نباید تحت حمایت بهزیستی باشد. پهلوان برای اطلاعات بیشتر ما را به معاونت توانبخشی بهزیستی کرمان ارجاع داد.
مستمری فقط به نیازمندان اختصاص دارد
معاونت توانبخشی بهزیستی استان کرمان به «پیام ما» گفت: هدف ما از ارسال این نامه، آگاه سازی معلولان از عواقب گرفتن تسهیلات واردات خودرو بود چرا که برخی از معلولان امتیازشان را با قیمت های پایین به دلالان فروخته اند و در حالی که ماشینی وارد نمی کنند، مستمری شان هم حذف می شود. دکتر اسدی در پاسخ به این سوال که چرا مستمری متقاضیان واردات خودرو باید قطع شود گفت: اگر کسی خودروی چندصد میلیونی داشته باشد، دارایی کشور هم تشخیص می دهد که یارانه نگیرد، چرا که قطعا کسی سوار ماشین چندصد میلیونی می شود نیازی ندارد. سازمان بهزیستی هم به همین ترتیب اعتقاد دارد کسی که ماشین چندصدمیلیونی دارد دیگر نیازی به مستمری ماهی 50 هزار تومان بهزیستی ندارد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که این موضوع فقط در کرمان اجرا می شود و یا در دیگر استان ها هم برقرار است اظهار داشت: در سراسر کشور همین گونه است. چرا که برای اینکه فردی تحت پوشش مستمری بهزیستی قرار بگیرد، قبل از هرچیز باید نیازمند باشد. پس از نیازمندی دیگر شرایط بررسی می شود.
اسدی ابراز داشت: متاسفانه بسیاری از معلولان بدون اطلاع از قطع یارانه و مستمری شان اقدام به فروش امتیازشان کردند در حالی که نمی دانند اگر به نام آن ها ماشینی وارد کشور شود، یارانه و مستمری شان قطع می شود. معاونت توانبخشی بهزیستی کرمان گفت: هر کسی که نیازمند باشد قطعا تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرد و مستمری اش پرداخت می شود اما به نظر شما کسی که ماشین 200 میلیون تومانی سوار می شود، نیازمند است و به ماهی 50 هزارتومان بهزیستی محتاج است؟ وی در پایان گفت: البته معلولانی که به هر نحوی از این امتیاز استفاده کنند، بازهم از بهزیستی تسهیلات دیگری می گیرند اما مستمری شان قطع می شود. چرا که بهزیستی فقط به نیازمندان مستمری می دهد و کسی که ماشین چندصد میلیونی وارد کشور کند دیگر نیازمند نیست.
این کار بدلیل کمبود امکانات است
مدیرعامل انجمن ندای معلولین ایران در این باره به «پیام ما» گفت: چون امکانات بهزیستی کم است، وقتی تسهیلاتی به بخشی از مددکارانش می دهد، بخشی دیگر را حذف می کند. محمود کاری افزود: البته متاسفانه بدلیل عدم اطلاع رسانی دقیق کسانی در طرح واردکرن خودروهای مناسب سازی شده ثبت نام کردند که اصلا توانایی مالی نداشتند و از همان ابتدا بهزیستی می بایست اطلاع رسانی دقیقی انجام دهد. الان برخی از معلولان امتیازشان را به قیمت 5 میلیون تومان فروخته اند، در حالی که واقعا نیازمند هستند و اگر مستمری شان قطع شود به مشکل میخورند. وی تصریح کرد: در کل نباید بدلیل اینکه به فردی تسهیلاتی داده می شود، امتیاز دیگری را از وی گرفت اما مسئله خودرو کمی خاص است و هم برای معلولان و هم برای بهزیستی به معضل تبدیل شده و باید مدیریت شود.
وارد کردن خودرو ثابت کننده بی نیازی نیست
یک وکیل دادگستری درباره این موضوع به «پیام ما» گفت: احراز نیازمندی ویا بی نیازی افراد تحت پوشش بهزیستی بر عهده این سازمان است اما استفاده از امتیاز وارد کردن خودروهای مناسب سازی شده صرفا نمی تواند ثابت کننده بی نیازی افراد باشد. وحید قرایی افزود: به هر حال یک تسهیلاتی به معلولان داده شده و این تسهیلات قطعا بر اساس نیاز معلولان در نظر گرفته شده است و نمی توان بر اساس استفاده از این تسهیلات افراد را بی نیاز دانست. وی تصریح کرد: ممکن است یک متقاضی برای استفاده از این تسهیلات وام بگیرد و یا از موسسات خیریه استفاده کند، آن وقت نمی توان وی را بی نیاز دانست.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *