پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سلامت

سلامت





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۱۸

سردردها را جدی بگیرید
آنوریسم مغزی نوعی بیرون زدگی به‌صورت حباب در جدار شریان‌های مغزی است که در حقیقت ناشی از ضعف در جداره آنهاست و به تدریج و به علت بالا بودن فشار در داخل عروق ایجاد می‌شود. از آنجا که جداره این مناطق ضعیف‌تر از جداره طبیعی شریان‌ها می‌شود، ممکن است پاره شده و سبب خونریزی مغزی شود. خونریزی داخل مغزی می‌تواند در فضای «ساب آراکنوئید» اتفاق افتد و این خون، همراه با مایع مغزی نخاعی بوده یا در داخل خود نسج مغز ایجاد می‌شود، سردرد بسیار شدید و ناگهانی، علامت این بیماری است. این سردرد، به‌طور معمول بدون سابقه قبلی است و در بیمارانی که از قبل سردردهای معمولی داشته‌اند، این سردرد بسیار شدیدتر و متفاوت است. علائم دیگر سردرد شامل تغییر سطح هوشیاری و حتی کما، اختلالات حرکتی در دست و پا، استفراغ و تشنج می باشد. نخستین اقدام تشخیصی انجام سی تی اسکن مغزی است و در موارد مشکوک، بررسی مایع مغزی نخاعی، نیاز است و اگر پزشک به ضایعه عروق مغزی شک کند، اقدامات بعدی مانند سی تی اسکن و آنژیوگرافی ضروری است.

کاهش ابتلا به سرطان با مصرف آسپرین
پژوهش‌های جدید محققان نشان می‌دهد که مصرف دوز معمولی آسپرین خطر طولانی مدت ابتلا به سرطان را در افراد چاق دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این نوع بیماری، کاهش می‌دهد. پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که چاقی، خطر ابتلا به سرطان روده را در افراد مبتلا به «سندروم لینچ» به میزان دو برابر افزایش می‌دهد. سندرم لینچ یک اختلال ژنتیکی بوده که بر ژن‌های مسئول تشخیص و ترمیم آسیب DNA اثر می‌گذارد و از والدین به فرزندان منتقل می‌شود و در حدود نیمی از این بیماران مبتلا به سرطان، به ویژه سرطان‌های روده و رحم می‌شوند. محققان با یک دوره بررسی و پژوهش ۱۰ دساله دریافتند که این احتمال خطر می‌تواند با مصرف منظم یک دوز معمولی آسپرین کاهش پیدا کرده یا از بین برود. پروفسور «جان برن»، استاد ژنتیک بالینی از دانشگاه نیوکاسل انگلستان، در رابطه با اثر آسپرین بر کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌گوید: نتایج این تحقیقات برای افراد مبتلا به سندرم لینچ بسیار مهم بوده اما برای سایر افراد نیز سودمند است.

چگونه یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم؟
رژیم علمی و درست قادر به کاهش وزن نیم ‌کیلو در هفته می‌باشد که معادل 2 کیلو در ماه است، تنها در افرادی که چاقی شدید دارند، کاهش وزن تا 4 کیلو در ماه مجاز می‌باشد، لذا کاهش وزن شدید نظیر 6-7 کیلو در هفته تنها در نتیجه از دست دادن آب بدن بوده و کاملاٌ گذراست و نتایج نامطلوبی بر سلامتی ایجاد خواهد نمود. رنامه غذایی روزانه که تامین‌کننده مواد مغذی مورد نیاز برای بدن باشد رژیم غذایی نامیده می‌شود که در صورت رعایت تنوع و تعادل در این برنامه غذایی و عدم مصرف مواد مضر و تهدید‌کننده سلامتی نظیر چربی‌های اشباع و روغن‌های هیدروژنه و دریافت انرژی به میزان مورد نیاز سلامت افراد را نیز ارتقا خواهد بخشید، لازم به‌ذکر است که دریافت میوه و سبزیجات و آب کافی نیز بخشی از رژیم غذایی سالم می‌باشد. گاهی نیز دیده می‌شود که فرد یک روز از روزهای هفته را رژیم نمی‌گیرد و به خود استراحت می‌دهد، اما مصرف بی‌رویه غذا در یک روز هفته می‌تواند تمام تلاش 6 روز قبل را از بین ببرد.

نوشیدن مخلوط آب لیموترش و آب گرم عامل پوسیدگی دندان‌ها
دندانپزشکان هشدار می‌دهند که چکاندن آب لیموترش در آب گرم موجب اسیدی شدن زیاد این نوشیدنی می‌شود و به مینای دندان آسیب می‌زند. به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس، درحالی که چکاندن آب لیموترش در آب گرم، نوشیدنی دوست داشتنی برای آغاز یک روز به شمار می‌رود اما اکنون دندانپزشکان هشدار می‌دهند که این نوشیدنی به دندان‌ها آسیب می‌زند. این در حالی است که طرفداران این نوشیدنی می‌گویند، چکان لیموترش در آب گرم موجب بیدار کردن کبد می‌شود تا سموم را از بدن خارج کند، دستگاه هاضمه را تحریک می‌کند، به کاهش وزن کمک می‌کند و موجب آرام کردن معده ناراحت می‌شود. اما دندانپزشکان هشدار می‌دهند که اسیدیته این نوشیدنی می‌تواند موجب فرسایش مینای دندان شود و باعث لکه شدن و تغییر رنگ دندان می‌شود. پروفسور دامین والمسلی مشاور علمی انجمن دندانپزشکی انگلیس می‌گوید: شماری از مطالعات نشان می‌دهند که هر چه میزان اسیدیته یک نوشیدنی بیشتر باشد میزان فرسایش دندان‌ها بیشتر می‌شود. وی هشدار داد، آب لیمو ترش به ویژه مخرب است مخصوصا زمانی که با آب گرم مخلوط می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *