پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تکنولوژی

تکنولوژی





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۷

استفاده از شیشه در پرینت سه‌بعدی
محققان دانشگاه MIT موفق به کشف روشی شدند که در پرینت سه‌بعدی به جای پلاستیک از شیشه استفاده کنند.
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، تاکنون ماده اولیه برای پرینت سه‌بعدی پلاستیک بود اما حالا دانشمندان دانشگاه MIT روش جدیدی برای چاپ سه‌بعدی با استفاده از شیشه یافته‌اند. موسسه تکنولوژی ماساچوست از متدی رونمایی کرده است که در آن برای پرینت سه‌بعدی به جای پلاستیک از شیشه استفاده می‌شود. این روش که 3DGP نامیده می‌شود، کارکردی مشابه به پرینترهای سه‌بعدی رایج دارد. تفاوت این روش با روش‌های قبلی در این است که دانشمندان متوجه شدند با تغییر ضخامت پرینت اجسام می‌توان ویژگی‌های انتقال، انعکاس و شکست نور را تعدیل کرد. در این سامانه از دو اتاقک با دمای بالا که روی هم قرار گرفته‌اند، استفاده شده است. اتاقک بالایی با دمایی بالغ بر1900 درجه فارنهایت، به عنوان کارتریج عمل می‌کند. اتاقک پایینی نیز که کوره محسوب می‌شود محل ساخت سازه‌هاست.
برای ساخت این روش، پژوهشگران آزمایشگاه Media، بخش مهندسی مکانیک دانشگاه MIT ، آزمایشگاه شیشه و موسسه Wyss با یکدیگر همکاری کردند. این تیم پژوهشی بر این باور است که چنین روش می‌تواند در نهایت منجر به ساخت فیبرهای نوری ارزان‌تر با کیفیت بهتر شود.

پیوند بین هنر و تکنولوژی
در روزگار امروز و عصر تکنولوژی، دنیای هنر بی‌نیاز از بهره‌گیری از این پیشرفت نیست.
محمد‌مهدی منصوری، هنرمند خوشنویس گفت: در روزگار امروز و عصر تکنولوژی و ورود ماشین آلات به عرصه تولید، دنیای هنر نیز بی‌نیاز از بهره‌گیری از این پیشرفت نبوده و نیست.
وی افزود: به عنوان مثال اگر در گذشته تولید فرش دستباف پاسخگوی نیاز جامعه بود اما در حال حاضر صرفاً تولید فرش پاسخگوی تقاضای بازار نیست و فقط در مقیاس کوچک‌تر و به صورت نفیس و آنتیک می‌توان از آن استفاده کرد و برای پاسخگویی به درخواست و استفاده فرش در تک تک منازل باید از تکنولوژی کمک گرفت و با تولید فرش ماشینی و استفاده از نقوش رنگ‌های سنتی در این نوع فرش مدرن یک تیر دونشان را زد، یعنی هم عرضه محصوب به اندازه تقاضا باشد و هم رنگ و طرح و نقش‌های سنتی به فراموشی سپرده نشود.
وی خاطرنشان کرد: در عرصه خوشنویسی نیز چنین رویداد مشابهی رخ داده است. با تولید نرم‌افزار خوشنویسی برای استفاده در صنعت چاپ با مزیت تیتراژ بالا قیمت کمتر و مهمتر از همه حفظ خط اصیل ایرانی در بازار کتاب، در حقیقت نرم‌افزار به کمک خوشنویسی آمده و با تولید کتاب به صورت خوشنویسی ماشینی هم رقابتی بین تایپ و خوشنویسی ایجاد می‌شود و خط اصیل ایرانی هم بین عموم مردم به فراموشی سپرده نخواهد شد. وی افزود: در حالیکه بسیاری از هنرمندان با رشد تکنولوژی در زمینه هنر موافق نیستند به اعتقاد من تکنولوژی می‌تواند در خدمت هنر در‌آید. به عنوان مثال: خوشنویسی با ظرفیت یک متن بلند بالا را که 40 سال زمان نیاز دارد می‌توان با بهره‌گیری از نرم‌افزارها طی زمان کمتری نوشت.

ساخت ماهواره ملی تا3 سال دیگر طول می‌کشد
واعظی گفت: «ما هم‌اکنون مشخصات فنی ماهواره ملی را تدوین و با دستگاه‌های استفاده کننده مذاکره می‌کنیم و مذاکره با شرکت‌های سازنده هم شروع شده است و پیش‌بینی می‌شود که ساخت ماهواره ملی تا 3 سال دیگر طول بکشد.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تدبیر ایران برای مقابله با حملات سایبری به تأسیسات حساس و مهم خود، گفت: «یکی از وظایف جدی ما امن نگه داشتن شبکه خودمان است. برای امن نگه داشتن شبکه خودمان از تهدیدها و ویروس‌های خارجی و حتی جاسوسی‌های خارجی در چند سال گذشته برنامه‌های مختلفی را اجرا کردیم. ما هم‌اکنون در درگاه‌های ورودی کشور دستگاه‌هایی را نصب کرده‌ایم که در هر روز حملات وتک‌ها و ویروس ها را شناسایی می‌کند و جلوی آنها را می‌گیرد و هم‌اکنون حملات ویروسی در مقایسه با گذشته کمتر شده است و شما کمتر درباره این حملات می‌شنوید یا اصلاً نمی‌شنوید زیرا در زمینه مبارزه با حملات ویروسی خوب کار کردیم البته موضوع فناوری اطلاعات سیال است و این تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و ما نباید خاطر جمع باشیم که آنچه ایجاد کرده‌ایم، برای همیشه کار خواهد کرد لذا دانشمندان و متخصصان ما پیوسته نظارت و کنترل و صیانت می‌کنند که مشکلی پیش نیاید.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

تغییر اقلیم عامل انقراض بزرگترین پستاندار جهان

تغییر اقلیم عامل انقراض بزرگترین پستاندار جهان

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

حفاظت محیط زیست خراسان شمالی: ثبت ۵ بار حضور یوز ایرانی در میاندشت

حفاظت محیط زیست خراسان شمالی: ثبت ۵ بار حضور یوز ایرانی در میاندشت

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *