پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رئیس جهاد کشاورزی شمال کرمان اعلام کرد: اجرای طرح توسعه سطح زیر کشت زعفران در کرمان

رئیس جهاد کشاورزی شمال کرمان اعلام کرد: اجرای طرح توسعه سطح زیر کشت زعفران در کرمان





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۶

رئیس جهاد کشاورزی شمال کرمان اعلام کرد: اجرای طرح توسعه سطح زیر کشت زعفران در کرمان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان گفت: با توجه به شرایط استان در زمینه آب طرح توسعه سطح زیرکشت زعفران را در برنامه داریم.
عباس سعیدی در سیزدهمین همایش ملی آبیاری و کاهش تبخیر در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهارداشت: استان کرمان 18 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و 11 درصد مساحت کشور مربوط به این استان است.
سعیدی گفت: از مجموع مساحت استان کرمان، پنج درصد آن مربوط به اراضی کشاورزی، 45 درصد مراتع، هشت درصد مراتع و 34 درصد بیابان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان بیان کرد: در سطح استان کرمان، 210 هزار نفر در بخش کشاورزی مشغول به‌کار هستند که بیش از 28 درصد شاغلان استان و پنج درصد شاغلان کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
سعیدی بیان کرد: 25 درصد باغات کشور در سطح استان کرمان قرار دارد و بیش از 10 هزار میلیارد تومان ارزش محصولات کشاورزی استان کرمان است هر چند ما معتقد هستیم ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان کرمان بالاتر از این میزان است.
وی ادامه داد: 6.5 تن انواع محصولات کشاورزی، 4.5 تن محصولات زراعی، 1.5 تن محصولات باغی و 500 تن تولیدات دامی در سطح استان کرمان تولید می‌شود.
این مسئول تصریح کرد: استان کرمان در محصولاتی مانند پسته با 206 هزار هکتار باغات، خرما با 601 هکتار باغات، گردو 21 هزار هکتار باغات، جالیزی یک‌میلیون و 450 تن و محصولات گلخانه‌ای بیش از 150 هزار هکتار که بیشتر در جنوب استان قرار دارند، رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.
سعیدی گفت: در سطح زیرکشت گل محمدی مقام دوم کشوری با 3 هزار و 300 هکتار و در مرکبات رتبه سوم کشوری با سطح زیرکشت 43 هزار هکتار را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در سطح استان کرمان 53 هزار و 600 تن گوشت قرمز، 45 هزار تن گوشت سفید، 17 هزار و 700 تن تخم‌مرغ و 417 هزار تن شیر تولید می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تصریح کرد: عمده برنامه‌های که در زمینه آّب در دست اجرا داریم افزایش بهره‌وری آب، اجرای طرح ابتکاری همیاران آب، آموزش بهره‌برداری به کشاورزان در زمینه آب و توسعه سیستم نوین آبیاری تحت فشار است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان تبیین کرد: سال گذشته در زمینه افزایش دانش کشاورزان در زمینه استفاده از سیستم نوین آبیاری در باغات نزدیک 11 هزار هکتار و در مجموع استان 24 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را در قالب همیاران آب اجرا کرده‌ایم.
سعیدی عنوان کرد: سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار تا سال 93 در سطح اراضی استان کرمان 90 هزار هکتار بود که در سال 93 با مساعدت وزارت جهاد کشاورزی و استاندار کرمان بیش از 24 هزار هکتار اجرا شده است.
وی یادآور شد: یکی از طرح‌های تحقیقاتی که اجرا شده، سیستم‌های آبیاری زیرسطحی، تحت فشار و کم فشار است که این روش را عمدتا خود کشاورزان در مناطق کم‌آب استفاده می‌کنند.
سعیدی متذکر شد: در مقایسه عملکرد سیستم قطره‌ای و سیستم سطحی و زیرسطحی روی درختان نشان از کاهش 25 تا 40 درصدی مصرف آب در این روش داشته‌ایم و افزایش 120 درصدی کارایی آب در مزرعه بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تصریح کرد: تغییر سطح کشت و الگوی بهره‌وری یکی از برنامه‌های ما در زمینه مصرف درست و بهینه آب است و در این زمینه برنامه پنج ساله برای تغییر کشت داریم.
وی افزود: با توجه به شرایط استان در زمینه آب طرح توسعه سطح زیرکشت زعفران را داریم و در یک برنامه پنج ساله در نظر داریم سطح زیرکشت این محصول را به 2 هزار و 500 هکتار برسانیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *