سایت خبری پیام ما آنلاین | صنعتگران اعتقادی به استفاده از فناوری ندارند/ جای خالی IT در صنعت ایران

صنعتگران اعتقادی به استفاده از فناوری ندارند/ جای خالی IT در صنعت ایران





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۶

صنعتگران اعتقادی به استفاده از فناوری ندارند/ جای خالی IT در صنعت ایران

قریبا همه کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته برای ماندن در عرصه رقابت، راهی جز استفاده بیشتر از فناوری در روند تولید محصولات و خدمات خود ندارند و در تلاشند تا با گره زدن صنعت با تکنولوژی، علاوه بر بهبود کیفیت محصولات تولیدی خود، روند تسهیل در ارائه خدمات را نیز افزایش دهند. متاسفانه در حوزه صنعت، ما یکی از پیرترین و فرسوده‌ترین‌های جهان هستیم، این در حالی‌است که از نگاه نیروی انسانی، ایران از جوان‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود؛ با این حال اشتیاق کافی برای استفاده از فناوری‌های روز در صنایع مختلف آن مشاهده نمی‌شود و به گفته کارشناسان این یکی از دلایل مهم عقب افتادگی صنعت ایران از بازارهای رقابتی است.
حسین اسلامی قائم مقام و معاون توسعه کسب‌و‌کار شرکت فناپ درباره علت کم‌توجهی به استفاده از فناوری در صنایع مختلف ایران به «فرصت امروز» گفت: ما در خوشبینانه‌ترین حالت حدود یک درصد از درآمدهای صنعتی خود را به استفاده از IT و توسعه فناوری اختصاص می‌دهیم و این در حالی‌است که کشورهای دیگر 3 تا 5 درصد از این درآمد‌ها را بسته به نوع صنعت، صرف IT و توسعه آن در بخش صنعت خود می‌کنند که باید در کشور ما نیز نگاه صنعتگران و مدیران به استفاده از IT و فناوری تغییر کند تا شاهد رشد صنایع باشیم.
اسلامی درباره علت عدم توجه به فناوری در حوزه صنعت گفت: اعتماد نداشتن به حوزه IT یکی از علت‌های عدم استفاده از فناوری در صنایع مختلف است. از سوی دیگر با توجه به اینکه میانگین سنی مدیران ارشد صنعتی نسبتا بالاست، باعث شده تا تمایلی برای استفاده از فناوری در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی وجود نداشته باشد، این درحالی‌است که جامعه ما جامعه جوانی است و تمایل زیادی به استفاده از فناوری در آن وجود دارد.
وی درباره بازار رقابتی که با ورود شرکت‌های خارجی در دوران پساتحریم به وجود خواهد آمد، گفت: بدون شک تغییرات زیادی در بخش IT کشور صورت خواهد گرفت و برخی از شرکت‌های بزرگ که در این زمینه فعالیت دارند شاهد پیشرفت خواهند شد. اما شرکت‌های متوسط و کوچک، آسیب‌پذیران این بازار هستند که باید تحت حمایت دولت و شرکت‌های بزرگ قرار گیرند. اسلامی با اشاره به اینکه لغو تحریم‌ها فرصت مناسبی برای فعالیت بخش‌خصوصی است، گفت: شرکت‌های داخلی نباید ورود شرکت‌های خارجی را صرفا تهدیدی برای خود بدانند بلکه باید با نگاه ویژه به متخصصان داخلی، مانع گرایش آنها به حضور در شرکت‌های خارجی شوند تا بتوانیم به خوبی در فضای رقابت موفق شویم. وی صنعت نرم‌افزار را یکی از پیشروترین و درآمدزاترین صنعت‌های جهان دانست و اظهار کرد: اگر حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این بخش صورت گیرد، صنعت نرم‌افزار پر درآمد‌تر از صنعت نفت خواهد بود.
قائم مقام شرکت فناپ با بیان اینکه فعالان حوزه IT نباید چشم انتظار حمایت‌های دولتی باشند، گفت: شرکت‌های خصوصی فعال نباید صرفا از دولت انتظار داشته باشند تا آنها را به‌صورت مالی حمایت کند، بلکه باید با سیاست و برنامه‌ریزی مناسب با اتکا به توان خود در بازار رقابتی حضور یابند. اسلامی افزود: دولت در دوران پساتحریم بهتر است با درایت و مدیریت مناسب فضای ورود شرکت‌های خارجی را مهیا کند تا علاوه بر شکل گرفتن فضای رقابتی در کشور، شرایط صادرات محصولات ما نیز به خوبی تهیه شود. وی ادامه داد: ما در خاورمیانه‌تنها درگیر رقبای خاورمیانه‌ای نیستیم، بلکه رقبای ما شرکت‌های آمریکایی واروپایی هستند که در خاورمیانه شعبه دارند و رقابت با آنها باید با برنامه‌ریزی صورت گیرد.
این کارشناس با بیان اینکه تحریم‌ها نوعی فرصت را برای کشور ما ایجاد کرده‌اند، گفت: تحریم‌ها آسیب‌هایی به کشور وارد کرده‌اند اما تاریخ ثابت کرده که روحیه ایرانی‌ها این‌گونه نیست که به سادگی تسلیم دشمن شوند، بلکه سعی می‌کنند تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود، نیازهای خود را تامین کنند. وی افزود: به‌عنوان مثال در جاده تهران‌– مشهد، 78 نقطه خطرخیز توسط شرکت فناپ شناسایی و به‌طور هوشمند مجهز به دوربین‌های سرعت‌سنج شده است که این پروژه در 920 کیلومتر به دست متخصصان داخلی صورت گرفته و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حمل‌و‌نقل هوشمند در جهان به حساب می‌آید که در اروپا بی‌نظیر است و این توان ما را در دوران تحریم نشان می‌دهد.
اسلامی ادامه داد: دوران پساتحریم نیز بدون شک فرصت‌های خوبی را برای حضور بیشتر شرکت‌های فعال در حوزه آی‌تی به وجود خواهد آورد و استارتاپ‌های خوبی نیز در این دوران شکل خواهد گرفت. وی افزود: در حال حاضر فضای استارتاپ در کشور ما مطلوب و سازنده نیست و کپی‌کاری در این بخش در حال گسترش است. فناپ در این زمینه نیز بازیگر جدی است که نوع نگاه‌ها را تغییر خواهد داد. قائم مقام شرکت فناپ درپایان اظهار کرد: ما با فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه، باید مردم را تشویق به خرید تولیدات داخلی کنیم تا از این طریق به ایجاد اشتغال در کشور کمک کنیم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *