پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | لزوم توجه ویژه به معیشت بافندگان فرش دستباف و بهره مندی آنها از مواهب صادرات فرش

لزوم توجه ویژه به معیشت بافندگان فرش دستباف و بهره مندی آنها از مواهب صادرات فرش





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۴

لزوم توجه ویژه به معیشت بافندگان فرش دستباف و بهره مندی آنها از مواهب صادرات فرش
معاون اجرایی رییس جمهور گفت: حمایت از قشر مظلوم فرش بافان ارتباطی به تحریم ها ندارد و باید کاری کرد تا آنها هم از مواهب نهایی صادرات فرش دستباف بهره مند شوند. به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران محمد شریعتمداری در آیین گشایش بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که یکشنبه اول شهریور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد با اشاره به حضورش در اولین نمایشگاه فرش دستباف در 33 سال قبل به عنوان قائم مقام وزیر بازرگانی و 18 سال قبل به عنوان وزیر بازرگانی در همین نمایشگاه، ادامه داد: در این 24 سال هیچ گاه از موضوع فرش دور نبودم و می دانستم که فرش با فراز و فرودهای زیادی روبه رو بوده است گاهی با دست اندرکاران فرش در غم هایشان می گریستم و گاهی در موفقیت هایی که به دست می آوردند شاد می شدم اما هیچگاه قامت این هنر ـ صنعت تحت هیچ شرایطی خم نمی شود. فراز و فرودهایی که در آمار و ارقام فرش هست هیچ گاه سبب نمی شود از زیبایی این هنر ایرانی بکاهد. معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به نقوش و رنگ های زیبای روی پر پروانه که سبب می شود هر بیننده ای خالق این زیبایی را شکرگذار باشد، افزود: فقرش ایرانی نیز مانند پر پروانه است و هر بینده ای فرش ایرانی را می بیند که صنع بشر است در برابر بافنده آن سر تعظیم فرود می آورد .وی با بیان اینکه فرش هنری رحمانی است افزود: فرش ایرانی کاری جمعی است که در آن طراح و بافنده و نقاش و رنگرز و … دست به دست هم داده اند تا این فرش را خلق کنند. در این هنر ـ صنعت هم بافنده و آنهایی که تار و پود فرش را در هم تنیده اند دخیل هستند هم آنهایی که نخ را رنگرزی کرده اند؛ هم آنهایی که قالی را می شویند دخیلند هم آنهایی که پنبه و ابریشم تولید می کنند. عضو دولت یازدهم تصریح کرد: این هنر ـ صنعت برگرفته از دل روستاهای ماست و رونق آن سبب می شود تا جوامع روستایی استوار بمانند بنابراین دولت باید از هنر ـ صنعت فرش دستباف ایرانی حمایت کند.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه همواره در این سال ها مشاهده کرده ام که اگر صادرکنندگان در مضیقه بوده اند فرش‌بافان هم در تنگنا بوده اند و اگر صادرکنندگان به سود خوبی رسیده اند، به این علت بوده که تولیدکنندگان در وضعیت معیشتی مناسبی بوده اند، خاطرنشان کرد: میان این دو رابطه مستقیم وجود دارد و باید صدر و ذیل فرش دستباف را با هم دید.
عاملی که نه از تحریم سرچشمه می گیرد و نه با اقتصاد و فرمول های اقتصادی در ارتباط است؛ بلکه تنها عامل آن به روابط انسانی میان تولیدکننده و صادرکننده برمی گردد. وی با تأکید بر لزوم فراهم کردن شرایط مناسب تری برای چندصدهزار بافنده فرش دستباف گفت: مرکز ملی فرش ایران قدم های خوبی برداشته است و برخی صادرکنندگان نیز تولیدکنندگان را اکرام می کنند اما کافی نیست.
شریعتمداری با اشاره به تلاش های دولت در رفع تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران در دو سال گذشته بیان کرد: موضوع معیشت بافندگان فرش دستباف به درون کشور برمی گردد و باید کاری کرد تا این قشر مظلوم از مواهب نهایی صادرات فرش بهره مند شوند. وی موضوع دیگر حائز اهمیت در حمایت از فرش را تسلیم نشدن به فرش های ماشینی ذکر و اظهار کرد: در آزادراه تهران قم تعداد زیادی بیلبورد و تابلوی تبلیغاتی مربوط به دیگر صنایع از جمله فرش های ماشینی دیده می شود که این زیبنده کشور ما که مهد فرش دستباف است، نیست. معاون اجرایی رییس جمهور با اشاره به پخش کلیپی در خلال برنامه و طرح سوالی از رئیس جمهور مبنی بر اینکه چه تدبیری برای کمک به فرش دستباف انیدشیده اید؟، خاطرنشان کرد: هم این کلیپ کوتاه و هم متن سؤال را به رئیس جمهور خواهم رساند. مطمئن باشید دستور وی آثار ارزنده ای برای فرش دستباف خواهد داشت.

حضور کرمان موفق تر از گذشته
در حاشیه بازدید از نمایشگاه، با تابلوی فرش کرمان- بقایی بر سردر یکی از غرفه ها مواجه شدیم و همین بهانه ای شد تا به سراغ احمد بقایی فروشنده با سابقه فرش برویم و با وی درباره نمایشگاه هم صحبت شدیم. احمد بقایی گفت: وضعیت کرمانی ها در نمایشگاه فرش دستباف به نسبت سال های گذشته بهتر شده است و حضور پررنگ تری داشته اند. وی افزود: البته متاسفانه استفاده از مارک(نشان تولید کننده) بعد از انقلاب در قالی های کرمان به دلایلی منسوخ شد که البته این مسئله به نفع قالی کرمان نیست. هرچند که به تازگی برخی از تولیدکنندگان به استفاده از آرم روی آورده اند که می تواند در برندسازی و معرفی فرش اصیل کرمان نقش بسزایی داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر