سایت خبری پیام ما آنلاین | با معرفی محمود وفایی به عنوان مدیر کلی؛ بالاخره میراث فرهنگی کرمان صاحب پیدا کرد

با معرفی محمود وفایی به عنوان مدیر کلی؛ بالاخره میراث فرهنگی کرمان صاحب پیدا کرد





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۳

با معرفی محمود وفایی به عنوان مدیر کلی؛ بالاخره میراث فرهنگی کرمان صاحب پیدا کرد

«محمود وفایی» طی حکمی از سوی مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان منصوب شد و امروز ساعت 9 جلسه معارفه او برگزار خواهد شد.
بالاخره مشخص شد. حالا میراث فرهنگی کرمان مدیر دارد. نه اینکه تا پیش از این بدون مسئول بوده باشد، نه، اما چند ماهی را بدون مدیرکل و با سرپرست گذرانده بود. قبل از آن هم مدیرکل قبلی استعفا داده بود و یک ماه قبل از قبول استعفا میراث را به حال خود رها کرده بود. محمد مهاجری در طول 14 ماه حضور در سمت مدیرکلی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان چندین بار از سمتش استعفا کرد و دفعه آخر آنقدر سرکارش حاضر نشد تا استعفایش پذیرفته شود.
دو استعفا طی شش ماه
برای اولین بار اوایل دی ماه سال گذشته بود که رسانه ها از استعفای غیر منتظره مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان به دلایل شخصی و بیماری خبر دادند، خبری که بعدها با عدم پذیرش این استعفا از سوی استاندار کرمان تکمیل شد. همان زمان نیز شایعاتی از حضور نیافتن مهاجری در محل کار خود از اوایل سال آینده شنیده شد، تا اینکه این شایعات از نیمه دوم فروردین ماه سال جاری با عدم حضور مستمر وی در محل کارش قوت گرفت. ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری بود که مهاجری به بهانه سفر و بعدها داشتن کسالت در محل کار خود حاضر نشد تا اینکه با طولانی شدن غیبت ناموجه او بار دیگر شایعاتی درخصوص استعفای چندباره مهاجری شنیده شد. اواخر اردیبهشت ماه بود که مدیرکل غایب میراث فرهنگی کرمان که اینبار مسئولیت ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان را بر عهده داشت به مدت یک هفته به کربلا سفر کرد. با این سفر، غیبت مهاجری از محل کار و مسئولیت خود به حدود یک ماه رسید و سرانجام استعفای مهاجری که از بهمن 92 به عنوان مدیرکلی منصوب شده بود پذیرفته شد و از پنجم خردادماه طی حکمی از سوی مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ محمدعلی کدوری به عنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان منصوب شد. گفتنی ست کدوری پیش از این معاون توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان بود.
انجام کارهای روزمره
محمد علی کدوری که به عنوان سرپرست این اداره کل منصوب شده بود طی این مدت تنها توانست کارهای روزمره این سازمان را انجام دهد و از بدتر شدن وضع جلوگیری کند. در این مدت یکی از مهمترین اتفاقات استان که همان برگزاری جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان هم بود رخ داد و در حالی که بنا به گفته استاندار کرمان به عنوان رئیس جشنواره یکی از مهمترین هدف های این جشنواره معرفی ظرفیت های گردشگری کرمان بود، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان با سرپرست اداره می شد. البته اداره میراث فرهنگی کرمان با تلاش های سرپرست معاونت گردشگری این اداره و همکاری با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی ، توانست نمره قبولی را بگیرد اما نمی توان از اتفاقات مثبتی که با حضور مدیرکل در یک اداره می افتد چشم پوشی کرد.
مدیرکل جدید کیست؟
محمود وفایی که طی حکمی از سوی مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان سومین تغییر در مدیریت میراث استان کرمان در دولت تدبیر و امید، به عنوان مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان منصوب شده پیش از این مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری استانداری کرمان بود. از سوابق محمود وفایی می توان به مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان (دفتر تشکل) استان کرمان، قائم مقام سپاه بم، معاون سپاه کرمان، مدیر آموزش جهاد سازندگی استان کرمان، بخشدار شهداد، بخشدار ماهان، معاون فرماندار شهرستان بم، فرماندار شهرستان بم، معاونت کل سیاسی، انتظامی و امنیتی استانداری کرمان، فرماندار شهرستان راور، معاون اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری استان کرمان و همچنین مدیر کل دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری کرمان اشاره کرد. همچنین فرمانده قرارگاه جهاد در جزیره مجنون و مسئول تبلیغات اردوگاه ذلیجان منطقه بستان از دیگر سوابق مدیر کل جدید میراث کرمان بوده است.
وفایی میراث دار میراث کهن
در طول مدتی که مهاجری عزم رفتنش از میراث را جزم کرده بود جدای از مشکلات میراث فرهنگی کرمان و بناهای تاریخی، مشکلات زیادی برای اداره کل میراث فرهنگی هم بوجود آمد. آنطور که خبرگزاری میراث فرهنگی نوشته عدم حضور یک ماهه مهاجری، این اداره کل عریض و طویل را با مسائل و مشکلات متعدد مواجه ساخت. نبود برنامه منسجم، ناهماهنگی میان معاونت ها و بخش های مختلف، سردرگمی مراجعه کنندگان و سرمایه گذاران جهت پیگیری امور مربوطه و بلاتکلیفی و دلسردی کارکنان این مجموعه را با مسائل و چالش های بی شمار مواجه کرد و با رفتن وی و آمدن سرپرست هم اوضاع آنچنان تغییر نکرد. بطوریکه برخی منایع غیر رسمی از پرداخت نشدن 2 ماه حقوق برخی کارکنان خبر می دهند. حالا محمود وفایی مدیریت چنین اداره ای را در دست گرفته است. اداره کلی که می توان گفت از دی ماه گذشته تا امروز کم و بیش با مشکلاتی مواجه بوده که وفایی باید در گام اول به حل این مشکلات بپردازد.
از طرف دیگر وفایی قطعا می داند حال ابنیه تاریخی در کرمان چندان خوش نیست و هرازگاهی خبر تخریب یکی از این بناها منتشر می شود. نیازی به بازنشر خبر مشکلات و مصائب حمام باغ لـله، مسجد جامع، خانه هرمزیار تلفنچی و … نیست. محمود وفایی با چنین مشکلاتی مواجه است و در دو سال پایانی دولت تدبیر و امید باید بگونه ای مدیریت کند که در کارنامه این دولت در کرمان، جلوی میراث فرهنگی خط تیره ثبت نشود. وفایی کار سختی در پیش دارد و البته مدیریت میراث فرهنگی کرمان با بیش از 5 هزار اثر تاریخی شناسایی شده و بیش از 650 اثر نیز ثبت ملی شده کار راحتی هم نمی تواند باشد.
جایگاه میراث فرهنگی کرمان را در
حد شان استان ارتقا می دهم
مدیر کل جدید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان پس از انتصابش به «پیام ما» گفت: برنامه من برای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان ادامه برنامه ها و کارهای خوب گذشته است و قصد دارم این برنامه ها را تمدید کنم. محمود وفایی افزود: تلاش می کنم جایگاه میراث فرهنگی کرمان را در حد شان و منزلت استان بزرگ کرمان ارتقا دهم. وی در پایان اظهار داشت: در اولین گام قصد دارم چندین پروژه خوب را سامان دهی کنم. وفایی بدلیل حضور در جلسه استانداری از ادامه صحبت خودداری نمود و باقی صحبت هایش را به جلسه معارفه امروز موکول کرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *