پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نقدی بر صحبت‌های رییس هیات فوتبال استان کرمان ابهام دارد

نقدی بر صحبت‌های رییس هیات فوتبال استان کرمان ابهام دارد





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰:۴۴

نقدی بر صحبت‌های رییس هیات فوتبال استان کرمان
ابهام دارد

سعید قرایی- مدیر روابط عمومی تیم فوتبال صنعت مس کرمان

صحبت‌های اخیر آقای مراد حاج جعفری را در کنفرانس مطبوعاتی خود باید البته به فال نیک گرفت و حالا که فضایی خوب در راستای مطرح شدن ابهامات فراهم شده است، باید به صورت کاملا شفاف به آن‌ها پرداخت و البته در عین آن از زدن اتهامات بی‌اساس و کشاندن قضیه به موضوعاتی که البته فقط موجب تشویش افکار عمومی می‌شود به شدت اجتناب کرد و فقط بر اساس ادله و اسناد صحبت نمود بدون هیچ سفسطه و یا فرافکنی. در رابطه با صحبت‌های ایشان تمرکز برروی چند موضوع قابل توجه و البته مفید می‌باشد و در کنار همه صحبت‌هایی که ایشان مطرح کردند و البته قابل تامل و بررسی است اما چند نکته وضوح بیشتری داشت. آقای حاج‌جعفری که در این فصل مسئول مستقیم عقد قراردادهای مربوط به تیم فوتبال مس بود و در رابطه با همین موضوع نیز بیشترین صحبت‌ها را علیه خود شنید با دفاع از عملکرد خود، آن را یک کار بزرگ و افتخار آمیز توصیف کرد. البته که بهرشکل ایشان در آن مقطع حساس خیلی خوب این کار را کرد و تیمی که برای مس جذب شد، کاملا فنی و البته مهندسی شده بود و خیلی از نظر فنی شاید در آن مقطع انتقادی بر وی وارد نبود اما شکل کار و تنظیم قراردادها بود که بعدها مسائل زیادی را مطرح کرد.
در مرتبه اول این سوال پیش می‌امد که چرا قراردادهای بازیکنانی که به مس آمدند، نسبت به فصل قبل خود آن بازیکنان در تیم‌های سابقشان، جهشی ماورای فوق‌العاده پیدا کرده بود؟! با تصور اینکه تعداد بازی‌های لیگ یک از 22 بازی به 38 بازی نیز افزایش پیدا کرده باشد، اما رقم قراداد بازیکنی که فصل قبل برای مثال20 تا 35 میلیون تومان دریافت داشته است اما ناگهان در این فصل به نزدیکی 150 میلیون تومان برسد البته موضوعی نیست که بتوان با افتخار از آن یاد کرد… ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که رسیدن تعداد بازی‌ها به 38 موضوعی نبود که فقط برای مس اتفاق افتاده باشد و تمامی تیم‌ها با این اتفاق دست و پنجه نرم می‌کردند و اینکه این جهش فوق‌العاده در رابطه با سایر بازیکنان تیم‌های دیگر لیگ یک نیز اتفاق افتاده باشد البته موضوعی کاملا بعید است… همچنین این جهش چشمگیر و غیر منطقی فقط در رابطه با یک یا دو بازیکن نبود که تعداد زیادی از بازیکنان مس با همین رویه با تیم فوتبال مس قرارداد خود را امضا کردند… نکته تاسف بار دیگر این قراردادها این است که در برابر مبالغ سنگین، مدت عقد قراردادها نیز فقط یک سال درج شده است که به غیر از میلاد پورصف شکن قرارداد اکثر بازیکنان اصلی مس در پایان این فصل به اتمام می‌رسد و با توجه به مبلغ، مدت قراردادها نیز کاملا قابل تامل است. اینکه چه دلیلی برای جهش فوق‌العاده قیمت‌های این بازیکنان بوده است و چرا مدت قراردادهای آن ها تا این حد بی تناسب با رقم آن بوده است، موضوعی است که شاید پاسخگویی در رابطه با آن ابهامات بیشتری را رفع می‌کرد. در رابطه با محاسبه مبلغ قرارداد بازیکنان با تعداد بازی‌ها نیز فقط می‌توان بیشتر متعجب شد چراکه بر اساس افزایش بازی‌ها از 22 به 38 در هر صورت طبیعی است که رقم نیز به ازای هر بازی کمتر خواهد شد اما در اصل مبلغ این اتفاق به هیچ وجه رخ نداده است.
نکته دیگری که آقای حاج جعفری به ان اشاره نمود، بحث عدم دریافت ریال از سوی مس بابت مدیریت ایشان بود که البته در عشق و علاقه آقای حاج جعفری به تیم فوتبال مس جای هیچ شکی نیست… اما دو مورد قرارداد در زمان ایشان که البته توسط صحبت‌های ایشان در همین کنفرانس نیز تائید شد موضوع دیگری را روشن می‌کند. به گفته‌ی خود آقای حاج جعفری در زمان سرپرستی وی در باشگاه مس، قراردادی با مبلغ 16 میلیون تومان به ازای هر بازی مس در کرمان با هیات فوتبال کرمان منعقد می‌گردد… یعنی در واقع بالاترین رقم ممکن بابت قرارداد دو نهادی که آقای حاج جعفری متصدی اول آن است امضا می‌گردد… این در حالی است که به نظر نمی‌رسد هیچ هیات فوتبالی در لیگ یک و حتی بسیاری در لیگ برتر به ازای برگزاری بازی اول تیمش در شهر خود چنین رقمی را به عنوان مبلغ دریافتی داشته باشد و این در حالی است که در قرارداد دیگری با هیات گلف کرمان که در زمان تصدی ایشان در باشگاه مس امضا شده بود، باشگاه را با مبلغی نزدیک به همین رقم به این هیات نیز بدهکار می‌کرد. بهرشکل آقای حاج‌جعفری که برای صرفه‌جویی در هزینه‌های باشگاه مس حتی از حقوق خود نیز چشم پوشی کرده بود، خیلی بهتر می‌توانست قرارداد باشگاه مس با هیات فوتبال و یا هیات گلف را تنظیم کند که رقم پرداختی باشگاه مس به ازای انجام هر بازی در کرمان یک رقم فوق‌العاده نشود.
نکته قابل توجه دیگر که موجب ناراحتی شدید آقای حاج جعفری شده بود نیز در این بحث قابل توجه است. آقای حاج جعفری به حق خود را یکی از افراد مهم فوتبال کرمان معرفی می‌کند و قدرت خود را هم ناشی از تیم فوتبال مس می‌داند. در این موضوع جای هیچ شکی نیست و رئیس هیات فوتبال کرمان به واسطه تیم فوتبال مس قدرت خوبی در نهادهای فوتبالی کشور کسب کرده است که البته جا داشت از این قدرت به سود تیم فوتبال مس نیز استفاده بیشتری می‌کرد. اگر نقدی به آقای حاج جعفری مطرح شد که ایشان را به شدت ناراحت نمود بر این اساس بود که چرا وی در مقطعی که می‌توانست کمک بزرگی به تیم فوتبال مس انجام دهد از انجام آن خودداری نمود؟! بهرشکل زمانی که آقای حاج جعفری به سمت سرپرستی باشگاه مس رسید به نحوی عمل کرد که جو فدراسیون علیه مس کرمان کاملا شکسته شد تا جایی که کمیته اخلاق کاملا به سود مس رای داد و حتی محرومیت مس از انجام بازی خانگی هم در عرض 48 ساعت بخشیده شد و این همان قدرت به حقی است که آقای حاج جعفری از آن صحبت می‌کند.
اما سوال بزرگ این است چرا وی در حالی که عضو هیات مدیره باشگاه مس بود، و نزدیک به 3 ماه باشگاه مس زیر بدترین هجمه ممکن قرار داشت، با وجود توانی که در اختیار داشت تا از طریق فدراسیون این موضوع را برای مس به سمتی دیگر جهت دهد عملا این کار را نکرد تا در نهایت همین موضوع نیز باعث حذف تیم مس کرمان شود. این موضوعی است که بازهم آقای حاج جعفری بهتر بود در رابطه با آن صحبت می‌کرد تا اشک کرمانی‌ها یک سال قبل از اشک ایشان در نیامده باشد و سرانجام فقط باید به این موضوع اذعان کنیم که نه فقط در مقطع کنونی که تمامی مدیران عامل سابق باشگاه مس از ناصر شهبازی گرفته تا اکبر ایرانمنش و البته دکتر سیف‌الدینی همگی از عدم تعاملات شدید با هیات فوتبال صحبت می‌کردند و اینکه هیات فوتبال کرمان خیلی در کنار باشگاه مس برای موفقیت تیم فوتبالش گام برنمی‌دارد و این موضوعی است که در مصاحبه‌ها و صحبت‌های خصوصی آن‌ها بارها تاکید شده بود و از همین روست که مشخص بود در جایی این عدم هماهنگی در نهایت به تقابل خواهد کشید که ای کاش این اتفاق هیچ وقت رخ نمی‌داد و از سال‌های قبل رویه دیگری اتخاذ شده بود تا امروز فضایی کاملا متفاوت را تجربه می‌کردیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *