سایت خبری پیام ما آنلاین | رضا سلطانی، مدیر تیم‌های ملی پرورش اندام کشور: برخی از مربیان ورزش را صرفا تجاری می بینند

رضا سلطانی، مدیر تیم‌های ملی پرورش اندام کشور: برخی از مربیان ورزش را صرفا تجاری می بینند





۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۴۴

رضا سلطانی، مدیر تیم‌های ملی پرورش اندام کشور: برخی از مربیان ورزش را صرفا تجاری می بینند

این روزها استفاده از پودرها و مواد غیر مجاز بدنسازی برای رسیدن به اندامی ظاهرا مناسب برای بسیاری از ورزشکاران تبدیل به یک نوع واگیر شده است. واگیری که آسیب های جسمی جبران ناپذیری را به دنبال دارد و با روش های بعضا عجیب و غریب روی اهداف کوتاه مدت و مضر تمرکز کرده، آن هم بدون هیچگونه نظارت و پیگیری بر روی این نوع دارو ها می باشد.
رضا سلطانی، مدیر تیم‌های ملی پرورش اندام کشور درباره تبدیل شدن این مکمل ها به یک معضل در رشته بدنسازی می گوید: استفاده از مکمل‌های ورزشی باید با تجویز پزشک متخصص یا کارشناس تغذیه ورزشی همراه باشد. در این زمینه ما شاهد بروز مشکلاتی در ارتباط با تهدید سلامت افراد و ورزشکاران هستیم که اغلب این موارد به دلیل عدم مشورت با پزشک و کارشناس تغذیه متخصص است و با توجه به میلیونی بودن مخاطبان پرورش اندام و بدنسازی که از یک نوجوان 15 ساله تا یک فرد سالمند را شامل می‌شود ورزشکاران باید از آگاهی و دانش فنی مربی باشگاه خود مطمئن باشند.
سلطانی در باره نحوه تظارت و برخورد با متخلفین می گوید: حتی رشته‌های ورزشی دیگر نیز با توجه به اینکه ما رشته مادر هستیم به ما نیاز دارند، پس یک مربی بدنساز در یک باشگاه نقش مهمی در سالم‌سازی روح وجسم جامعه هدف برعهده دارد و باید بگویم که این امر را به فدراسیون ما محول نکرده است، اما تا جایی که در حد توانمان بوده از طریق کانال‌هایی که داشتیم، افراد را شناسایی و با خاطیان برخورد کرده‌ایم.
البته وظیفه ما در اصل شفاف‌سازی، برگزاری سمینارهای آموزشی و کارگاه‌ها و توجیه مربیان است، اما لازم است که وزارت ورزش و جوانان بحث نظارت را به فدراسیون ما واگذار کند با توجه به اینکه فدراسیون پرورش اندام یک فدراسیون بزرگی است و بیش از 8 هزار باشگاه زیر نظر ما فعالیت می‌کنند.
برای مثال اگر بحث صدور مجوز و نظارت باشگاه‌ها را وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون پرورش اندام محول کند، این فدراسیون با ضمانت خود از طریق هیئت‌های استانی و نیروهای متخصص و کارآمد و فنی که چالش‌ها را بهتر می‌شناسند، می‌‌تواند نظارت بهتری هم داشته باشند برای مثال ما در تهران بیش از 2 هزار باشگاه فعال داریم، اما تعداد ناظران از سوی وزارت ورزش از تعداد انگشتان دست هم کمتر است و آیا این تعداد اندک زمان رسیدگی به 2 هزار باشگاه را دارند.
وی در خصوص نظارت بر واردات مکمل های ورزشی اظهار داشت که در این زمینه دستگاه‌های مختلفی از جمله وزرات ورزش و جوانان، وزارت بهداشت و درمان، وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند که در واقع مدیریت‌های در این زمینه را دارند.
سلطانی درباره فعالیت پزشک متخصص در باشگاه ها گفت: باشگاه‌های ورزشی به نوعی بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شوند، زیرا برای برخی افراد به نوعی اشتغالزا بوده‌اند، مثلا باشگاه‌های بدنسازی در دو شیفت صبح و عصر به تفکیک خانم‌ها و آقایان کار می‌‌کنند، یک باشگاه مثلا در شیفت صبح یک مدیر و سه مربی، یک نظافتچی و یک بوفه‌گردان دارد که این 6 نفر 6 خانواده را سرپرستی می‌کنند و شیفت عصر هم همین وضعیت را دارد.
کسب درآمد باشگاه های ورزشی برای تامین هزینه هایشان حیاتی است، اما هزینه ورزش کردن هم در جامعه بالاست.
سلطانی در این باره می گوید: یک باشگاه با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد باید هزینه‌های خود را تامین کند و در مرحله نخست درآمدزا شود مثلا اجاره یک باشگاه که بین یک میلیون تا 5 میلیون تومان است در حال حاضر در برخی شهرهای بزرگ کشور به 20 میلیون تومان رسیده و شهریه باشگاه‌ها از 50 هزار تومان به 60 هزار تومان و یا از 60 هزار تومان به 80 هزار تومان رسیده است و روی این موضوع هیچ نظارت دقیقی وجود ندارد.
سلطانی با تایید این امر که فروش این مکمل ها برای برخی باشگاه های ورزشی تبدیل به نوعی کسب درآمد شده اضافه کرد: قطعا باید در این امر نظارت‌های دقیقی صورت بگیرد، برخی از مربیان و افراد ورزش را صرفا تجاری می‌بینند و به هیچ وجه هدف سالم‌سازی افراد جامعه را در ذهن ندارند. برخی افراد فقط به دنبال منافع مادی خود هستند برخی یک سرمایه بیکار داشته‌اند، یک باشگاه زدند و دو سه تا از قهرمانان ما را به عنوان مربی معرفی کرده‌اند تا مجوز گرفته‌اند، بعد آن مربی یک فرد آشنا را که دارای کارت مربی درجه سه بوده به دلیل ارزان‌تر بودن به باشگاه آورده است و به نوعی با هم همکاری می‌کنند.
وی در ادامه کمیسیون ماده پنج را برای لغو مجوز باشگاه‌های متخلف مسئول دانست و گفت: متولی صدور مجوز باشگاه‌های ورزشی کمیسیون ماده پنج است، البته رئیس کمیسیون ماده پنج در این زمینه خیلی فعالیت می‌کند و در چند ماه اخیر در رتبه‌بندی باشگاه‌ها فعال بوده است.
رضا سلطانی در خصوص رد صحت خبر هایی مبنی بر استفاده از مکمل‌های غیرمجاز و تولیدات زیرزمینی از سوی پزشکان اذعان داشت: مکمل‌های غذایی و داروها دو دسته هستند، داروها مانند استروئیدهای آنابولیک، پروهورمون‌ها، هورمون‌های رشد و آمفتامین‌ها که اصلا به هیچ عنوان نه ما و نه هیچ پزشکی برای ورزشکاران توصیه نمی‌کنند.
من از خانواده‌ها تقاضا می‌کنم حتما به این مسئله دقت کنند، فرزندان آنها این داروها را به هیچ وجه که به صورت آمپول و قرص هستند نباید مصرف کنند، این مکمل‌های غیرمجاز اثرات بسیار زیان‌باری را برای ورزشکار به دنبال دارند، خانواده‌ها به عنوان یار کمکی ما در صورت مشاهده تجویز این داروها موارد را به هیئت‌های استانی و یا فدراسیون گزارش دهند.
سلطانی هیچکس را مسئول نظارت بر این امر ندانست و گفت: باید واقعیت‌ها را بگوییم، واقعا ما نمی‌دانیم که مسئولیت نظارت در این امر به عهده کیست، مثلا زمانی که در کیف نوجوان 16 تا 17 ساله تستوسترون پیدا می‌کنند این دو حالت دارد، یا به پزشک مراجعه کرده و پزشک به وی نسخه داده است که در اینجا پزشک متخلف است یا اینکه خودش به داروخانه رفته و تهیه کرده که اینجا هم داروخانه تخلف کرده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *