سایت خبری پیام ما آنلاین | پايان کار ميدان نوستالوژيک کرماني ها/ خداحافظي با ميدان آزادي

پایان کار میدان نوستالوژیک کرمانی ها/ خداحافظی با میدان آزادی





۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۵

پایان کار میدان نوستالوژیک کرمانی ها/ خداحافظی با میدان آزادی

میدان آزادی کرمان هر چند که بزرگترین گره ترافیکی این شهر محسوب می شود اما این میدان از جمله خاطره انگیز ترین میدانهای این شهر سنتی محسوب می شود که کمتر شاهد تغییر در ساختارش بوده است.
این روزها مردم شهر کرمان با نصب تابلوهایی در اصلی ترین میدان این شهر مواجه شده اند که خبر از آغاز طرح احداث تقاطع غیر هم سطح در میدان آزادی می دهد و البته در این متن از مردم عذرخواهی می شود که به دلیل اجرای طرح بهسازی میدان مشکلاتی برای مردم ایجاد خواهد شد. در همین زمان مردم کرمان آخرین نوستالوژی دیرنه شهر کرمان یعنی میدان آزادی را دیدند و در نهایت این میدان پشت دیوارهای فلزی که کارگاه میانی این میدان را شکل می داد پنهان شد و دیگر آن تصاویری که هر روز مقابل مردم این شهر تاریخی قرار می گرفت دیده نمی شود. آغاز این طرح امیدهایی را در راستای آغاز حل ریشه ای مشکل ترافیک شهر کرمان در دل مردم ایجاد کرده است هر چند که دیگر آن نماد مهم شهر و دهه های اخیر کرمان را آنگونه که بوده نخواهند دید. اما آنچه که مردم این شهر را با نگرانیهای نسبی مواجه کرده است طولانی شدن این پروژه در شهر کرمان است، که آغاز بسیار کند و زمانبری که این پروژه داشت موجب تشدید این دلنگرانیها نیز می شود بطوریکه تنها نصب دیواره های کارگاه این پروژه حدود یک هفته طول کشید. یک سوال دیگر نیز که در اجرای این طرح مطرح می شود این است که چند ماه قبل فراخوانی برای دریافت بهترین طرح برای بهسازی میدان آزادی داده شد اما در نهایت هیچ خبری از نتایج این فراخوان نشد تا هفته گذشته که طرح بهسازی میدان آغاز شد و این نتیجه را در ذهن تداعی می کرد که فراخوانی که داده شد یا به نتیجه نرسید و یا طرح به صورت یکجانبه داده شده است. همچنین هیچ توضیحی در خصوص نوع طرحی که قرار است در اجرای این طرح اجرا شود برای مردم شهر تعریف نشده است و مشخص نیست نتیجه این بهسازی در آینده ای که زمانش نیز مشخص نیست چه خواهد بود. در حالیکه در اکثر پروژه های بزرگ در کلانشهرها از قبل مشخص است که پروژه چه زمانی آغاز می شود و چه زمانی به اتمام می رسد و ماحصل بصری کار نیز چه می شود. و با توجه به جایگاه ویژه میدان آزادی در شهر کرمان به نظر می رسد باید توضیحات بیشتری در این خصوص به مردم کرمان داده شود.
برای رفع ترافیک شهر مشکل میدان آزادی باید رفع شود
فرماندار کرمان در گفتگو با مهر میدان آزادی را اصلی ترین میدان کرمان دانست که بار قابل توجهی از ترافیک شهر کرمان را بر دوش می کشد و باید طرح بهسازی این میدان اجرا شود تا ترافیک شهر کرمان روان سازی شود. محمد علی توحیدی افزود: در سالهای اخیر در اکثر ساعتهای روز شاهد ترافیک سنگین در این میدان هستیم و باید چاره ای برای این مشکل اندیشیده می شد. وی تصریح کرد: طرح بهسازی میدان آزادی شهر کرمان جزو ۹ تقاطع غیر هم سطحی است که باید در کرمان احداث شود. فرماندار کرمان گفت: تفاهم نامه ای در این خصوص با قرار گاه خاتم الانبیاء امضا شده است و کار احداث این تقاطع ها به زودی آغاز می شود و طرح میدان آزادی نیز که مراحل ابتدایی را می گذراند در همین تفاهم نامه قرار گرفته است. وی ابراز امیدواری کرد که بهسازی این میدان موجب رفع مشکلات ترافیکی شهر کرمان شود. سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: با توجه به گذر خیاباتهای پر رفت و آمد شهر کرمان از این میدان، برای رفع مشکل ترافیک و باز شدن گره ترافیک باید هر چه زودتر طرح بهسازی این میدان انجام شود. ابوالقاسم سیف الهی که شهرداری سابق کرمان نیز است ادامه داد: در گذشته کار احداث تقاطع های غیر هم سطح در رینگ شهری اجرا شد که با بهره برداری از این پل ها شاهد رفع نقاط حادثه خیر و بهبود وضعیت ترافیک در این مناطق هستیم. وی افزود: همچنین چندین تقاطع غیر هم سطح نیز با همکاری قرار گاه خاتم الانبیا در کرمان اجرا می شود. وی تصریح کرد: میدان آزادی مطابق با طرح کارشناسی اجرا می شود و از سوی دیگر طبق بررسیهای صورت گرفته باید در کنار طرح میدان آزادی طرح تقاطع غیر هم سطح میدان سمیه نیز در کرمان اجرا شود تا بار ترافیکی این بخش از شهر کاهش یابد.
وی ابراز امیدواری کرد با همکاری دستگاههای مرتبط به خصوص دستگاههای متولی آب، برق و گاز و مخابرات کار در میدان آزادی با سرعت به پیش برود. سیف الهی افزود: تمهیدات ویژه ای برای کاهش هر گونه مشکل ترافیکی در زمان اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است و از مردم نیز انتظار می رود همکاری لازم را انجام دهند. همچنین در آخرین نشست در کرمان که پروژه های شهردای کرمان با حضور نمایندگاه قرار گاه خاتم الانبیاء مورد بررسی قرار گرفت استاندار کرمان اظهارداشت: سرپرست شهرداری کرمان نیروی جوان و پر کار است و امیدواریم در دوران مدیریتش پروژه های شهرداری کرمان به اتمام برسد.
شهر کرمان متحول می شود
وی گفت: با همت شورای اسلامی شهر و شهرداری کرمان و با حضور قرارگاه خاتم، شهر کرمان در آیندهای نزدیک متحول خواهد شد. علیرضا رزمحسینی افزود: انشاءالله با انرژی جوانی مهندس بابایی سرپرست شهرداری، تجربه رییس شورا و همت سایر اعضای شورا، پروژههای شهر کرمان با سرعت اجرا شوند. وی از مجموعه قرارگاه خاتم نیز بهعنوان یک برند بسیار معتبر در کشور نام برد و با اشاره به برخی مشکلاتی که در مسیر اجرای پروژهها از جمله تقاطعهای غیرهمسطح شهر کرمان قرار دارد، تصریح کرد: حیف است سرعت کمنظیر قرارگاه خاتم در اجرای پروژهها، بهدلیل گرفتار شدن در پیچوخمهای اداری گرفته شود. وی از دستگاههای اجرایی از جمله آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات خواست نهایت همکاری را با شهرداری کرمان و قرارگاه خاتم برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژههای شهری داشته باشند. رزمحسینی افزود: مجموعه قرارگاه خاتم متعلق به نظام است و قطعاً با تجربه بسیار گرانبهایی که در اجرای پروژهها دارند، از هرگونه کوششی برای بهبود وضعیت ترافیکی شهر کرمان دریغ نخواهند کرد. استاندار کرمان خطاب به بابایی سرپرست شهرداری کرمان نیز گفت: شهرداری، مجموعهای خدماتی است که بهطور مستقیم با مردم در ارتباط است؛ بنابراین، باید در راستای خدمترسانی بیشتر به مردم تلاش کنید. وی افزود: شهردار کرمان باید علاوه بر تعهد و تخصص، ریسکپذیری نیز داشته باشد تا بتواند پروژهها را با قوت و سرعت به پیش ببرد. به نظر می رسد احداث تقاطع غیر هم سطح میدان آزادی نخستین گام تاثیر گذار در زمینه رفع مشکل ترافیک باشد و هر چند برخی با بهانه کردن ساختاری سنتی و تاریخی شهر این پروژه را آغاز تحول ساختاری در کرمان می دانند اما کلانشهر کرمان برای رهایی از خمودگی و عقب ماندگیهای سالهای اخیر که به بهانه حفظ بافت تاریخی این شهر صورت می گرفت باید گامهای بلندی را بردارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

سفر در مسیرهای ناشناخته

در آستانهٔ نوروز به محورهای گردشگری کمتر شناخته‌شده سر زده‌ایم

سفر در مسیرهای ناشناخته

معرفی تورهای خارجی ارزان

معرفی تورهای خارجی ارزان

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

ارزیابان در ماسوله چه کردند؟

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

حراج میراث جهانی

اداره کل میراث فرهنگی سمنان موضوع فروش دو کاروانسرای «آهوان» را تایید کرد

حراج میراث جهانی

جنگل‌های حرا، نگین سبز خلیج فارس

جنگل‌های حرا، نگین سبز خلیج فارس

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

مقایسهٔ ظرفیت یک تجربهٔ جهانی موفق با شهرهای تاریخی ایران

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

رئیس جامعهٔ اقامتگاه‌های بومگردی به «پیام ما» خبر داد

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

گفت‌وگوی «پیام ما» با رئیس موزهٔ ملی ایران

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

پیش‌بینی رشد ۵۵ درصدی سفرهای درون استانی

در شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز ۱۴۰۳ مطرح شد

پیش‌بینی رشد ۵۵ درصدی سفرهای درون استانی

فناوری، ابزار همزیستی انسان و حیات‌وحش

موضوع روز جهانی حیات‌وحش امسال کشف نوآوری‌های دیجیتال برای حفاظت انتخاب شده است

فناوری، ابزار همزیستی انسان و حیات‌وحش

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *