سایت خبری پیام ما آنلاین | عملیات مرمت بزرگ ترین بنای خشتی جهان رو به پایان است نسیم تدبیر بر کنگره ارگ بم

عملیات مرمت بزرگ ترین بنای خشتی جهان رو به پایان است نسیم تدبیر بر کنگره ارگ بم





۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰:۲۹

عملیات مرمت بزرگ ترین بنای خشتی جهان رو به پایان است
نسیم تدبیر بر کنگره ارگ بم

بزرگ ترین بنای خشتی جهان کم کم به روزهای اوج خود بازمی گردد. عملیات نجات بخشی ارگ قدیم بم که بر اثر زلزله دلخراش پنجم دی ماه 82 ویران شد، تا یک سال دیگر به پایان می رسد و این بنای قدیمی دوباره عظمت خود را به جهانیان نشان خواهد داد. صبح پنجم دی ماه بود که بر اثر زلزله نزدیک به 80 درصد این ارگ قدیمی و ارزشمند آسیب دید. چند روز پس از زلزله رییس جمهور وقت، رییس دولت اصلاحات، اعلام کرد که ایران با کمک برخی کشورها با جدیت به دنبال بازسازی ارگ بم خواهد بود. از همان زمان مطالعاتی برای چگونگی بازسازی این بنای ارزشمند در دستور کار قرار گرفت و سپس عملیات بازسازی آغاز شد. عملیاتی که اگرچه در سال های مختلف سرعتش کم و زیاد شده اما بالاخره قرار است به پایان برسد. البته این پایان به معنای اتمام مرمت نیست بلکه عملیات نجات بخشی پایان خواهد یافت و ارگ قدیم بم در حالت پایدار قرار می گیرد.
ارگ بم؛ بنایی به قدمت تاریخ
ارگ بم در مسیر جاده ابریشم قرار دارد. تا سال 1850 میلادی از آن استفاده می شده اما به طور قطع مشخص نشده که چرا پس از این تاریخ مورد استفاده قرار نگرفته است. ارگ بم البته کل بنای دژ را شامل نمی شود بلکه در قلب آن بنا، ارگ واقع شده اما از قدیم به کل بنا، ارگ بم گفته شده است. در ارتباط با این بنای ارزشمند در خبرگزاری های مختلف از جمله خبرآنلاین و میراث فرهنگی آمده است: فعالیت‌‌های کاوشگری پس از زلزله در بم نویدبخش دوره‌ای از شکوفایی و رونق باستان‌شناسی بوده‌است. تا پیش از زلزله دی ماه 1382 دانش ما از سرگذشت این خطه بسیار ناچیز، گسسته و سطحی بود و هیچ گونه آگاهی مورد اعتمادی از وضعیت گذشته بم در دست نبود. مطالعات اخیر دوره‌های شکل‌گیری شهر بم تاکنون را به دوران پیش از تاریخ، هخامنشی، سلوکی، پارتی، ساسانی و اسلامی نسبت داده‌است. دورترین خاطره مکتوب ارگ اشاره گنگ نبرد اردشیر بابکان با هفتواد حکمرانی پارتی است که در شاهنامه به آن اشاره شده که گویا با محل ارگ تطابق مکانی داشته است.
2017، پایان عملیات نجات بخشی
همانطور که اشاره شد پس از زلزله دلخراش بم در سال 82، رییس جمهور وقت بازسازی ارگ قدیم بم را در اولویت برنامه های میراث فرهنگی کشور عنوان کرد. از آن زمان تاکنون این عملیات بازسازی همراه با مطالعات آغاز شد و قرار است تا سال 2017 عملیات نجات بخشی ارگ قدیم بم به پایان برسد. اتفاقی که قطعا علاقمندان به میراث فرهنگی کشور را خوشحال کرد. مسعود سلطانی فر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که در بیست و هفتمین سفر استانی کاروان دولت به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری به شهرستان بم سفر کرده بود، خبر اتمام عملیات مرمت ارگ تاریخی بم را عنوان کرد. وی همچنین در این سفر تاکید کرد که سرعت مرمت ارگ بم باید بیشتر شود. موضوعی که سلطانی فر به آن اشاره می کند، البته جدید نیست و پیش از این هم شنیده می شد که در اواخر دولت احمدی نژاد، سرعت مرمت ارگ بم کند شده است.
انتقاد از کند شدن روند مرمت ارگ بم در سال های پایانی دولت احمدی نژاد
دی ماه 91 بود که موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس نهم از سرعت مرمت ارگ بم انتقاد کرد. وی گفت: در سالهای ابتدایی پس از زمین لرزه سرعت بازسازی ارگ مطلوب بود اما امروز این روند کند شده است. وی تصریح کرد: به نظر می رسد یکی از دلایل کندی طرح عدم اختصاص اعتبار مناسب برای بازسازی ارگ بم است و این امر جدی گرفته نشده است. نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی افزود: برای بازسازی ارگ بم به اعتبار مناسب نیاز داریم و مسئولان باید به این مهم بیشتر توجه کنند. نکته مورد اشاره غضنفرآبادی در رابطه با ارگ بم، نداشتن توجه کافی از سوی مسئولان وقت میراث فرهنگی کشور در دولت دهم به ریاست احمدی نژاد بود. زین الصالحین فرماندار وقت بم در سال 92 هم در این ارتباط گفته بود: قبلا هر سال یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای بازسازی ارگ بم اختصاص می‌یافت. اما اکنون ( سال پایانی دولت احمدی نژاد) این بودجه یکبـاره به 300 تا 400 میلیون تومان کاهش یافته است و موجب کندی بیش از حد بازسازی شده است. این اظهارات مسئولان در سال های پایانی دولت احمدی نژاد نشان می دهد که بدلیل نبود توجه کافی در دولت دهم به مرمت این بنای تاریخی، سرعت آن کند شده بود. اما با تغییر دولت، امیدها به پایان عملیات مرمت ارگ قدیم بم بیشتر شد و خبرها از پایان عملیات نجات بخشی در سال 2017 حکایت دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان:
اگر سرعت مرمت در دولت قبل خوب بود، ارگ بم زودتر بازسازی می شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در ارتباط با مرمت ارگ بم به «پیام ما» گفت: آقای سلطانی فر در بازدیدی که داشتند ضمن تایید کیفیت کار انجام شده در ارگ قدیم، تاکید کردند که سرعت مرمت باید بیشتر شود. محمود وفایی افزود: ایشان قول دادند ترتیبی اتخاذ شود تا روند بازسازی از سرعت بیشتری برخوردار شود. وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی مرمت ارگ بم، کمبود اعتبار است، اظهار داشت: مسئولان میراث فرهنگی کشور در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به مرمت ارگ بم دارند و در سفر اخیر هم قول داده شد برای حل این مشکل کمک کنند. مدیرکل میراث فرهنگی استان در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت قبل سرعت مرمت کندتر از حد معمول بوده، عنوان کرد: به طور کلی اگر در هشت سال دولت گذشته روند بازسازی ارگ قدیم چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی از سرعت قابل قبولی برخوردار بود، مرمت ارگ بم به پایان رسیده بود. وی تصریح کرد: مشکل اصلی در آن زمان هم کمبود اعتبارات بوده است. وفایی در پاسخ به این پرسش که مشکل کمبود اعتبارات در این دولت هم وجود داشته پس چطور می گویید در دولت قبل سرعت مرمت قابل قبول نبوده، اظهار داشت: در این دو سال به نسبت دولت قبل توجه بیشتری به مرمت ارگ بم شده و خوشبختانه نگاه مدیران میراث فرهنگی کشور از جمله آقای سلطانی بسار مثبت بوده و هست. همچنین استاندار کرمان هم توجه خاصی به ابنیه تاریخی دارند و این موضوع باعث شده مرمت ارگ بم بهتر پیش برود. وی در پایان در ارتباط با زمان اتمام عملیات مرمت ارگ بم گفت: امیدواریم تا سال 2017 این عملیات به پایان برسد.
مدیر پایگاه میراث جهانی بم:
مرمت بخش حاکم نشین و هشتی ورودی ارگ قدیم بم امسال به پایان می رسد
مدیر پایگاه میراث جهانی شهرستان بم هم در ارتباط با عملیات مرمت ارگ قدیم بم به «پیام ما» گفت: عملیات مرمت ارگ بم در سال 2017 به پایان نمی رسد بلکه عملیات نجات بخشی در این سال خاتمه خواهد یافت. افشین ابراهیمی افزود: مرمت ابنیه تاریخی کار ادامه داری است و همه آثار تاریخی همواره باید مرمت شوند. وی تصریح کرد: آن چیزی که اعلام شده عملیات نجات بخشی تا 2017 تمام می شود و ارگ قدیم بم به حالتی پایدار خواهد رسید. ابراهیمی از اظهار نظر درارتباط با کندی سرعت مرمت در دولت احمدی نژاد خودداری کرد و گفت: مهم این است که طبق برنامه زمان بندی طرح جامع پایگاه، عقب نیستیم. شایان ذکر است طبق گفته مدیر پایگاه میراث جهانی شهرستان بم مرمت و بازسازی مسیر دسترسی به بخش حاکم نشین (رمپ حاکم نشین) و مرمت هشتی ورودی ارگ قدیم بم تا پایان سال جاری به پایان می رسد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *