پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مصاحبه اختصاصی «پیام ما» با رضا ارجمندی یکی از کارآفرینان برتر کرمان بالاترین پله برای پریدن

مصاحبه اختصاصی «پیام ما» با رضا ارجمندی یکی از کارآفرینان برتر کرمان بالاترین پله برای پریدن





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۴۶

مصاحبه اختصاصی «پیام ما» با رضا ارجمندی یکی از کارآفرینان برتر کرمان
بالاترین پله برای پریدن

واژه نامه ی آکسفورد، «کسب و کار» را به معنی خرید و فروش و تجارت ترجمه کرده است. در واژه نامه‌ی لانگ‌من، «کسب و کار» به فعالیت پول در آوردن و تجارتی که از آن پول حاصل شود، گفته می شود.به زبان ساده،کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت و به طور عام، شامل فعالیت هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات، با هدف فروش آن ها و به منظور کسب سود را در برمی گیرد. همین کسب سود است که به کار آفرینی هم واقعیت بخشیده و این مفهوم را شکل داده است.
توسعه و رشد اقتصادی
واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی « Entrepreneurs » به معنای «متعهد شدن» نشات گرفته است. در توسعه و رشد اقتصادی هر کشوری کار آفرینان نقش بسزایی را ایفا می کنند. در بسیاری از کشور ها که به دنبال توسعه و پیشرفت هستند تلاش می شود که تعداد بیشتری از اعضای جامعه ی خود را در شرایطی قرار دهند که ویژگی های کار آفرینی را پیدا کنند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، آموزش در بحث کار آفرینی یکی از دغدغه های اصلی اقتصادی شان محسوب می شود و در تعداد زیادی از جوامع رو به توسعه، همین آموزش می تواند موتور محرکه ای برای پیشرفت باشد. کار آفرینان به واسطه ی این که موقعیت ها و فرصت ها را به خوبی شناسایی می کنند و قابلیت این را دارند که در بسیاری از فعالیت های اقتصادی نقش جهت دهنده را داشته باشند، می توانند در تحول اقتصادی پیشرو باشند.کار آفرینی همیشه با خود، مولفه های چالاکی ، خلاقیت، تلاش، پشتکار و ریسک پذیری را دارد.
کار آفرین، فردی ریسک پذیر
تعابیر زیادی از کار آفرینی وجود دارد، این اصطلاح برای اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت. «جوزف شمپیتر» که پدر کارآفرینی لقب گرفته است؛ کار آفرینی را نیروی محرکه اصلی در مسیر توسعه اقتصادی می داند و آن را نوآوری در ایجاد ترکیب های جدید از مواد موجود معرفی کرده است. «کانتیون» ابداع کننده‌ی واژه ی کار آفرینی،کار آفرین را یک فرد ریسک پذیر می‌‌داند. ریسک پذیری و خلاقیت دو جز جدا نشدنی کار آفرینان محسوب می شود. هر فردی که این دو مشخصه را داشته باشد می تواند به یک کارآفرین موفق تبدیل شود. (کارآفرینان برتر)
در بحث کارآفرینی توجه ی ویژه ای به ایجاد شغل برای دیگران شده است. فرد کار آفرین علاوه براین که برای خود کسب درآمد می کند، این امکان را هم برای دیگری به وجود می آورد واقتصاد را تا اندازه ای و در حد توان خود از معضل بیکاری نجات می دهد.
توجه به کارآفرینی درهرشرایط اقتصادی، به ویژه شرایط اقتصادی کشور ما، بسیارحائز اهمیت است. باید مثل بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه زمینه را برای افراد ایجاد کرد تا با قابلیت های خود تبدیل به کار آفرین موفقی شوند. کار آفرین هایی که علاوه بر خلاقیت و قدرت خطر کردن و هر ویژگی لازم دیگری، مملو از عشق به کاری که انجام می دهند هستند.
«رضا ارجمندی» یکی از کارآفرینان برتر کرمان است که در ابتدای جوانی و در ۲۳سالگی، موفق شده است برای خود و چندین نفر دیگر شغلی ایجاد کند .او رییس هیات مدیره ی شرکت «نیک مثلث ایرانیان پویا» است.حوزه ی فعالیت این شرکت در زمینه ی خدمات الکترونیک (کارت ها و بن های تخفیف فروشگاه های اینترنتی) است. «پیام ما» با او به گفت و گویی صمیمانه نشسته است.
شما به عنوان یکی از کار آفرینان برتر کرمان شناخته شده اید. برای چند نفر اشتغال ایجاد کرده اید؟
ما در شرکتمان ۴۳ نفر همکار داریم که در حوزه های مختلف مشغول فعالیت هستند . با توجه به وضعیت قیمت ها در بازار، افزایش فرهنگ خدمات الکترونیک و استفاده از فروشگاهای اینترنتی، که لازمه ی زندگی در عصر حاضر هست و با وجود تمام سختی های این شغل، تصمیم به اجرای این پروژه وخدمت به مردم برای زندگی راحت تر گرفتیم. هدف گسترش کار است تا ازاین طریق تعداد بیشتری به کار مشغول شوند.
نظر شما در مورد بازار کار کرمان چیست؟
بازار کار کرمان خوب است؛ ولی متاسفانه قدرتمند نیست. تعداد زیادی موقعیت شغلی در آن نهفته است. برای وارد شدن به این بازار کار، داشتن تلاش و پشتکار بی شک واجب است. بازار کار کرمان در بسیاری از حوزه ها بکر مانده است و موقعیت های نهفته ی شغلی زیادی در آن موجود می باشد.
دلیل موفقیت خود را چه می دانید؟
شکست جز جدا نشدنی هر زندگی است و انکار و فرار از آن نتیجه ای به جز بی حرکت بودن و راکد شدن نخواهد داشت. حتی آب پاک هم درصورت راکد بودن ،خواهد گندید. من هیچ زمانی از شکست نهراسیدم؛ حتی با این که گاهی شکست را به چشم دیده ام و با تمام وجود تلخی آن را چشیده ام. نگاه من همیشه به زندگی، پر از امید بوده و هست. همیشه امید به رسیدن به موفقیت های بزرگ در من وجود داشته، مرا در برگرفته و نیروی محرکه ای است که تمام زندگی من را جهت می دهد. هیچ وقت و در تمام مراحل زندگی و کار امید به آینده را از دست نداده ام. و این دلیل هر آنچه دارم، است.
چه هدفی را در رابطه با کار برای خود تعریف کرده اید؟
من کار و فعالیت خود را با حداقل سرمایه آغاز کردم. شاید برای خیلی ها باور کردنی نباشد؛ اما ما سرمایه ی حداقلی داشتیم. جوانان شهر ما هم نباید از این بترسند که سرمایه ی اولیه ندارند. من به همه ی آن ها می گویم به جای گشتن بی وقفه برای پیدا کردن کار، برای خود کاری ایجاد کنند. انسان های هوشمند یا راهی خواهند یافت و یا راهی خواهند ساخت. سخت ترین، بزرگترین و همچنین مهم ترین قدم، شروع است. هیچ زمان نباید برای شروع هراس به خود راه داد. باید با دید باز وهوشمندانه قدم برداشت وآغاز کرد. هدف من این است که در آینده، بزرگترین کار آفرین ایران شوم، تا بتوانم فرصت های شغلی بیشتری ایجاد کنم و سهم بیشتری در پایین آوردن نرخ بیکاری در شهرم داشته باشم.
حتی اگر هزار بار زمان به عقب برگردد، من دوباره همین مسیر را طی خواهم کرد؛ مسیری که با شناخت انتخاب کردم. این راهی است که من با تمام وجود انتخاب کردم و در آن برای رسیدن به هدفم بیشترین تلاش را خواهم کرد. هر کس که بخواهد موفق شود یا باید کاری متفاوت انجام دهد، یا کارها را متفاوت انجام دهد. درهردوحالت موفقیت همراه اوخواهد بود. باید از زمان بهترین استفاده را برد. زمان بزرگترین سرمایه است که هر کس برای خرج کردن آن باید بیشترین وسواس را داشت. هدف انسان باید آنقدر بزرگ باشد که تلاش فرد را چند برابر کند.
در آخر
هر فردی برای رسیدن به موفقیت باید عاشق کار خود باشد و برای خود اوج موفقیت را تصور کند و تا زمانی که به آن نرسیده راضی نشود. باید بالاترین پله را برای پرواز به سمت موفقیت انتخاب کرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *