پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خانه‌های تاریخی کرمان

خانه‌های تاریخی کرمان





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۴۲

خانه‌های تاریخی کرمان

قسمت اول
کرمون- خانه های قدیمی که نمونه کامل یک خانه و معرف فرهنگ، معماری و پیشینه تاریخ یک شهر هستند در هر شهر بسیار معدود و انگشت شمارند. نهادهای فرهنگی هر شهر یا استان در ایران در جهت بازسازی و حفظ این میراث گرانسنگ تلاش می کنند. شهرمان کرمان به عنوان یک شهر تاریخی از وجود چندین خانه از این دست بهره می برد. خانه هایی که نام آن ها در زیر ذکر شده، از جمله همین خانه هاست. سرویس کرمون تلاش می کند تا در حد امکان در شماره های آتی به معرفی خانه های مذکور بپردازد.
خانه اسفندیاری
خانه اسفندیاری مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، خیابان زریسف، بعد از خانه معلم واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه اعظمی
خانه اعظمی مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، خیابان شریعتی، محله ته باغ لله، انتهای کوچه بازار عزیز واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۴۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه کاظمی
خانه اکبر کاظمی مربوط به دوره پهلوی اول است و در کرمان، خیابان زریسف، بین خیابان برزو آمیغی و کوچه شیرین واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۶۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه الهامی
خانه الهامی مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، کوچه پشت مسجد ملک امام واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه امینیان
خانه امینیان مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، خیابان شریعتی، کوچه ته باغ لله، پلاک ۵۲۵ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۱۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه بانک توکلی
خانه بانک توکلی مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، سه راه مطهری، کوچه امیر کبیر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۶۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه امراللهی ها
خانه جواد امراللهی معروف به خانه امراللهی‌ها مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، سه راه چمران، کوچه شماره ۷ واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ دی ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۵۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در حال حاضر مهندس محسن امراللهی از نوادگان حاج جواد امراللهی، به همراه خانواده اش در این خانه زندگی می‌کنند.
خانه پرداختی
خانه پرداختی مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، خیابان زریسف، کوچه برزو آمیغی، کوچه آتشکده، پ۵۱ واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه یزدی
خانه حاج علی اکبر یزدی مربوط به دوره پهلوی است و در کرمان، خیابان احمدی، کوچه والی آباد جنوبی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه بردشیری
خانه حسین بردشیری مربوط به دوره پهلوی اول است و در کرمان، میدان مشتاق، ابتدای خیابان میرزا رضای کرمانی، سمت چپ واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۱۴۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه خرّم
خانه خرم مربوط به دوره پهلوی اول است و در کرمان، بین خیابانهای فردوسی وپروین اعتصامی واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه خوشرو
خانه خوشرو و ساباط مجاور مربوط به دوره پهلوی است و در کرمان، محله باغ لـــله واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۷۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه خیراندیش
خانه خیراندیش مربوط به دوره پهلوی است و در کرمان، خیابان فردوسی، تقاطع سپه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۷۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه دانایی
خانه دانایی مربوط به اواخر دوره قاجار است و در کرمان، خیابان شهید با هنر، سه راه ایرانمنش، کوچه اول، پ۳۷ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۶۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه باخدا
خانه دکترباخدا مربوط به اواخر دوره قاجار است و در کرمان، خیابان شریعتی، کوچه احمدی، پ ۱۶ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۶۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه دولت زاده
خانه دولت زاده مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، خیابان شهدای فتح آبادان، کوچه شماره ۱، پلاک ۱۲۰ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۳۹۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه فرخ زاد
خانه رستم فرخ زاد مربوط به دوره پهلوی اول است و در کرمان، میدان شهدا، خیابان زریسف، کوچه آتشکده واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۶۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه دینیار
خانه دینیار مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، خیابان شریعتی، جنب موسسه خیریه صاحب الزمان (عج) واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۴۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه سجادی
خانه سجادی مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، میدان‌مشتاق، خ‌شهیدایرانمنش، خیابان شهیدباهنر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۱۸۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه سروشیان
خانه سروشیان مربوط به اواخر دوره قاجار است و در کرمان، خیابان زریسف، کوچه روبروی ایران خودرو، پ ۱۹ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۰۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه سید غلامحسین ترابی موسوی
خانه سید غلامحسین ترابی موسوی مربوط به اواخر دوره قاجار است و در کرمان، شهر زنگی آباد، خیابان امام خمینی (ره) واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۲۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه سید مصطفی ترابی موسوی
خانه سید مصطفی ترابی موسوی مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، شهر زنگی آباد، خیابان امام واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۷۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه شترداران
خانه شترداران مربوط به دوره پهلوی است و در کرمان، محله ته باغ لـــله واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۷۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه غفاری
خانه غفاری مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، خیابان شهید مطهری (احمدی)، کوچه شهید مطهری، پلاک ۲ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۵۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *