سایت خبری پیام ما آنلاین | وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: کرمان مهد فرهنگ و تمدن است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: کرمان مهد فرهنگ و تمدن است





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۲

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: کرمان مهد فرهنگ و تمدن است

شب شعر، قلم و رسانه جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد و همزمان با روز خبرنگار با حضور جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، انتظامی معاون وزیر ارشاد، رزم حسینی استاندار کرمان، فلاح مدیرکل ارشاد کرمان، پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس و جمعی از هنرمندان، شاعران، نویسندگان و خبرنگاران کرمانی برگزار شد. فرشید فلاح به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: در جمع اهالی سرزمین چهار فصل گواشیر سخن از دارایی های این دیار گفتن زیره به کرمان بردن است. دیشب از توانمندی های کرمان صحبت شد. اما امشب شب فرهنگ، شعر، داستان و اهل قلم است. وی افزود: در داستان نویسی نام افسانه شعبان نژاد، هوشنگ مرادی کرمانی، احمدرضا احمدی و علومی کافیست تا به توانایی کرمان در داستان نویسی پی ببریم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان اظهار داشت: کرمان در 110 سال اخیر از دوران مشروطه نشریه داشته و امروز بیش از 150 نشریه در کرمان در حال فعالیت هستند و از نظر کمی و تنوع و نه کیفی در کرمان وضعیت خوبی وجود دارد. هم اکنون سیرجان شهر رسانه ای شده است. فلاح چند بیت شعر هم از خواجوی کرمانی، فواد کرمانی، ارفع کرمانی، مسعود سلاجقه، اطهری کرمانی، حامد عسکری خواند و سخنان خود را به پایان برد.
پیوند بین فرهنگ
و اقتصاد گسستنی نیست
استاندار کرمان دومین سخنران شب شعر، قلم و رسانه بود. علیرضا رزم حسینی ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: یادی بکنم از شهدای خبرنگار که در دوران دفاع مقدس جان خود را از دست دادند. وی همچنین به ورود شهدای غواص به کرمان هم اشاره کرد و گفت: ما از دیروز شهدای غواصی را در کرمان پذیرا هستیم و فردا ظهر(امروز) هم از این شهدا در شهر کرمان استقبال می شود.
رزم حسینی در ادامه افزود: جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان، روز اول فقط جشنواره فرهنگی بود. از آنجاییکه پیوند فرهنگ و اقتصاد ناگسستنی است و ما درخواست کردیم فرهنگ و اقتصاد را باهم داشته باشیم. ظرفیت ها و قابلیت های استان هم در حوزه فرهنگ و هم در حوزه اقتصاد به نمایش گذاشته می شود و از دیشب این مراسم در همین محل با حضور کرمانیان آغاز شد. وی تصریح کرد: استان کرمان استان نمونه ایست برای اجرای آزمایشی اقتصاد مقاومتی. خوشبختانه این جشنواره در زمانی برگزار می شود که در بحث سیاست خارجی اتفاقات خوبی افتاده است. استاندار کرمان در پایان گفت: امیدوارم ما بتوانیم استان کرمان را آنطور که شایسته است معرفی کنیم و سرمایه گذاران هم از این فرصت استفاده کنند و برای سرمایه گذاری به کرمان بیایند.
در ادامه مراسم کلیپی از صحبت های احمدرضا احمدی پخش شد که احمدی در این کلیپ از زندگی خود سخن گفت. احمدرضا احمدی بدلیل کسالت نتوانست در این مراسم حضور یابد.
کرمان مهد فرهنگ و تمدن است
علی جنتی هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وزیر ارشاد گفت: روز خبرنگار را تبریک عرض می کنم و یاد شهدای مطبوعات و رسانه ها بخصوص شهید صارمی که روز 17 مرداد را بخاطر این شهید روز خبرنگار نامیده اند گرامی می داریم. علی جنتی با بیان اینکه قرار این بود که من بیایم اما سخنرانی نکنم گفت: چون من در جاهای مختلف سخنرانی دارم و در هر کجا اگر قرار باشد سخن بگویم ابتدا باید مخاطبینم را بشناسم اما نمی دانستم مخاطب من در این مکان چه کسانی هستند. البته می دانستم کرمانی های عزیز مخاطب هستند اما اطلاعی از ذائقه و طرز فکر آن ها نداشتم. به هر روی ما در شرایطی هستیم که وقتی سخن می گوییم باید سخن پخته و مفید بگوییم تا وقت دوستان را نگیریم. علی جنتی گفت: آنچه که از مردم کرمان می دانم مردمی خونگرم و مهمان دوست که با پذیرایی های بسیار خوبشان از مهمانانشان معروف هستند. در سال های 43 و 44 و در دهه 40 که بخصوص پدرم به آن خطه سفر می کردند و در کشکوئیه منبر می رفتند و اهالی کشکوئیه گاهی به قم می آمدند، واقعا مردم آنجا بسیار خونگرم بودند و این برای من جالب بود و هنوز در خاطرم مانده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ابراز داشت: استان کرمان یک استانی است که باید آن را مهد فرهنگ و تمدن نامید. سابقه تمدنی کرمان در شهرهایی مثل جیرفت و شهداد نشان دهنده این است که این استان چه سابقه طولانی در فرهنگ و تمدن داشته است. وی افزود: از نظر سرمایه های انسانی بخصوص در حوزه فرهنگ و ادب و شعر و هنر ستارگان بسیار درخشانی وجود دارد که در آسمان فرهنگ و ادب و شعر و رسانه در استان کرمان درخشیدند. چه در دوران گذشته و چه در دوران معاصر. علی جنتی تصریح کرد: شخصیت های برجسته ای مثل باستانی پاریزی که از افتخارات این استان هست و اساتید برجسته دانشگاه های کشور که از کرمان برخاستند و مایه افتخار ایران و اسلام هستند. شخصیت های برجسته روحانی مثل شهید باهنر و آیت ا.. هاشمی که امروز همه دنیا ایشان را به عنوان یک دولتمرد باتجربه می شناسند که امروز ما از خدمات ایشان در دوران سازندگی بهره می بریم. وی ادامه داد: هنرمندان برجسته زیادی از این خطه برخاستند. در نگارگری و خوشنویسی. در حوزه سینما و هنرهای نمایشی و ادبی و داستان نویسی و شعر. امروز ما تعداد قابل توجهی از نویسندگان و داستان سراهایی را مثل مرادی کرمانی داریم که افتخار کشور هستند.
علی جنتی با اشاره به میراث فرهنگی و صنایع دستی ارزشمند کرمان اظهار داشت: امروز خوشبختانه در دولت تدبیر وامید شما با استانداری روبرو هستید پرتلاش، سختکوش و علاقمند. ایشان در طول دوسال هم در حوزه های اقتصادی تحرک بسیار خوبی ایجاد کردند و هم حوزه های فرهنگی را بسیار با علاقه دنبال می کنند. من قبلا سفری یک روزه به کرمان داشتم که از آغاز تا پایان آن سفر ایشان در تمام جلسات فرهنگی و هنری حاضر بودند. همچنین تفاهمی که ما آن روز امضا کردیم و تفاهمی که در نمایشگاه تهران امضا کردیم ابتکار ایشان بود که حاکی از علاقمندی استاندار به این حوزه است. وزیر ارشاد اشاره ای هم به سیاست کرد و گفت: در حوزه های سیاسی هم همانطور که ملاحظه می کنید در کمتر دوره ای بوده که این نوع انسجام بین سیاسیون کرمان وجود داشته باشد که بخشی از این انسجام مرهون زحمات ایشان است. این همان سیاست رئیس جمهوری است که اعتدال در کار رعایت شود. وی تصریح کرد: همه جریان های سیاسی را در خدمت به نظام جمهوری اسلامی می دانیم و اختلاف سلیقه ها نباید مانع همفکری در جهت تامین منافع ملی شود. علی جنتی در پایان گفت: این فضای همکاری یکی از شرایط رشد و توسعه است که در کرمان رخ داده. امسال را هم که مقام معظم رهبری همدلی و همزبانی خواندند و انتظار می رود که همه ملت ایران با دولت همکاری نزدیک داشته باشند.
در ادامه مراسم از احمدرضا احمدی ماهور، مهدی صمدانی و رضا فهیمی کارگردان فیلم کوتاه کودکان ابری تقدیر شد.
پس از تقدیر استاندار کرمان و وزیر کشور برای شرکت در برنامه ای تلویزیونی سالن همایش را ترک کردند و مدیرکل ارشاد کرمان و پورابراهیمی هم همراه آن ها از سالن خارج شدند. البته فرشید فلاح پس از دقایقی به سالن همایش های برج میلاد برگشت.
سید علی میرافضلی از شاعران و طنز نویسان کرمانی هم دقایقی را به مرور تاریخ شعر و وجود شعرهای مکتوب از نیمه دوم قرن ششم هجری در کرمان صحبت کرد.
پس از سخنان سید علی میرافضلی، مراسم شعرخوانی در شب شعر، قلم و رسانه برگزار شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *