پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کویر؛ جاذبه طبیعی یا داغ اتهام؟

کویر؛ جاذبه طبیعی یا داغ اتهام؟





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۵

کویر؛ جاذبه طبیعی یا داغ اتهام؟

کویر، کویر، کویر صفتی است که همواره بر ابتدا و انتهای نام کرمان افزوده می شود. استان کویری کرمان، کویر کرمان! نه این که بخواهم کرمان را به کلی از کویری بودن مبرا کنم! زیرا کویر هم یکی از جاذبه های چشمگیر استان کرمان است. در دنیایی که از قاره ای به قاره ای شن می برند و بیابان مصنوعی می سازند تا گردشگران را به بیابان گردی ببرند و دلار پارو کنند، حتما کویرهای رؤیایی شهداد ثروتی بی پایان برای استان عزیزمان است. اما برداشتی که از کویر در ذهن هموطنان است عبارت است از سرزمینی سوزان و لم یزرع و سوت و کور و بدون هیچ جذابیت بصری! در این صورت باید کرمان را از این نوع نگرش مبرا دانست.
دکتر باستانی پاریزی استاد فقید دانشگاه تهران و عموی مهربان تاریخ کرمان می نویسد:« کرمان و کرمانی بر گردن ایران و ایرانی حق دارد. اگر کرمانی ها نبودند کویر تا دل ایران پیشروی کرده بود.»
چه تعبیری زیباتر از این برای سرزمینی که مردمان سخت کوش و مقاومش قنات را اختراع کردند و با این اختراع شگفت انگیز، آب را از دل زمین بیرون آوردند و تمدن قناتی را در جهان بنیان نهادند.
شاید هموطنان ما ندانند که یک چهارم باغ های ایران در همین استانی قرار دارند که کویری می نامندش. شاید هموطنان ما ندانند بسیاری از مرکباتی که سفره آرای میهمانی هایشان است بر سرشاخه های درختان این استان روییده اند. شاید هموطنان ما ندانند که سبزی هایی که دامن سفره هایشان را سبز می کند از خاک همین استان سربرآورده است. شاید هموطنان ما ندانند که…!
رطب مضافتی بم شهرتی جهانی دارد. پسته رفسنجان در دنیا بی نظیر است. مس کرمان را در کجای جهان می توان یافت؟ سنگ آهنی که سیرجان را سرشار از گل و گهر کرده است را در کجای ایران می توان مشاهده کرد؟
ظرفیت های گردشگری؛ کرمان را به شهر- موزه ای بدل کرده که ردپای همه دوران تاریخی از هخامنشیان(ارگ بم-2500 سال پیش) تا بناهای دوران قاجار و پهلوی اول را در خود جمع کرده است.
صد البته که یکی از ظرفیت های بزرگ این استان نیز کویر شهداد(کلوت ها) ست که بی هیچ مطالعه ای به عنوان داغ اتهامی بر پیشانی این استان ثروتمند و سرشار از زیبایی زده شده است.
استاندار کرمان در افتتاحیه جشنواره کرمان که در برج میلاد تهران برپا شده بود، حرف دل من را زد:«نباید فکر کرد استان کرمان استانی[صرفاً] کویری است.» و آن گاه ظرفیت های این استان را بر شمرد و مرا بر آن داشت تا پس از پایان سخنرانی اش قلم به دست بگیرم و در این واپسین لحظاتی که روزنامه پیام ما به چاپخانه فرستاده می شد این یادداشت را بنویسم.
چه خوب است که همه مبلغان و مجریان و… نیز مانند رزم حسینی واژه کویر را با ظرافت بیشتری برای هموطنان مان معنا کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *