پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نکونام، سورپرایز لیگ

نکونام، سورپرایز لیگ





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۶

نکونام، سورپرایز لیگ

به کوشش وصال روحیان
چندی پیش بود که خبرها از کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران میگفتنند که از چند باشگاه پیشنهاد داشت و درنهایت با سایپایی ها به توافق رسید و با این تیم قرارداد یک ساله بست. این خبر را سایت باشگاه سایپا هم تایید کرده است.
نکونام در حالی به نارنجی پوش ها پیوست که از باشگاه ایبار در لالیگا هم پیشنهاد داشت. اما او ترجیح داد به لیگ برتر ایران برگردد تا نزدیک خانواده اش باشد. حضور او در سایپا یکی از سورپرایزهای تابستان بود. ستاره‌ای که بعد از یک فصل پر فراز و نشیب در اسپانیا و حضور در ترکیب زرشکی‌های پامپلونا ترجیح داد به فوتبال ایران بازگردد اما در استقلال جایی برای او نبود تا کاپیتان سابق تیم ملی در واپسین روزهای بازیگری‌اش پیراهن شماره 6 سایپا را بر تن کند. حضوری که در آخرین روزهای تابستان رخ داد. سرانجام کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال، پس از کش و قوس‌های فراوان، لباس سایپا را برتن کرد تا شاید نارنجی آخرین رنگی باشد که او در دوران فوتبالی‌اش بر تن می‌کند. نکونام اگرچه در نخستین بازی فصل سایپا در برابر گسترش فولاد به دلیل نرسیدن ITC نتوانست برای تیمش به میدان برود اما در فصل پیش رو مهم‌ترین ستاره سایپاست. ستاره کهنه کاری که سبب شد تا نارنجی‌ها در تیررس رسانه‌ها قرار بگیرند و توجه همه را به خود جلب کنند. حضور او در سایپا با توجه به شرایط اقتصادی و مالی نارنجی‌ها و البته مبلغ بالای نکو هنوز یکی از اسرار فوتبال ایران محسوب می‌شود و سوال خیلی از اهالی فوتبال این است که بازیکن گرانقیمت فوتبال ایران با چه مبلغی حاضر شد، پیراهن نارنجی سایپا را بر تن کند؟
برای نخستین بار و قبل از اینکه صحبت جدی بین طرفین صورت بگیرد، هنگامی که بحث پیوستن جواد نکونام به تیم فوتبال سایپا رسانه‌ای شد، مجید جلالی در مصاحبه‌ای عنوان کرد؛ مبالغ پرداختی در سایپا یک الگوریتم خاص دارد و ما نمی‌توانیم نظم مالی مان را به‌خاطر یک بازیکن بشکنیم اما پس از عقد قرارداد نکونام با سایپا، این سوال پیش آمد که آیا واقعا او، گرانقیمت‌ترین بازیکن لیگ پانزدهم است؟ در این مورد نه باشگاه سایپا خبری را به صورت رسمی مخابره کرد و نه نکونام به کسی اجازه داد تا در این مورد از او سوالی را بپرسد. ابتدا خیلی‌ها از نقش یک اسپانسر ثانویه در این قرارداد خبر دادند. اسپانسری که تقبل کرده در ازای قرارداد با سایپا مبلغ قرارداد نکونام را پرداخت کند اما یکی از افراد بسیار نزدیک به باشگاه سایپا که در جریان این انتقال قرار داشت، جزییات این قرارداد را فاش کرد.
همانطور که جلالی گفته بود، باشگاه سایپا برای پرداخت پول نقد همان الگوریتم همیشگی‌اش حفظ شد و مبلغ میلیاردی به نکونام پرداخت نشد. برای این قرارداد یکساله، باشگاه سایپا مبلغ 600 میلیون تومان را به‌عنوان پول نقد به کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال کشورمان داد اما این پایان کار نبود. سه حواله خودروی سراتو اتومات ضمیمه این قرارداد شد که قیمت هر کدام نزدیک به یکصد میلیون تومان است. البته حواله یک خودروی ارزان قیمت دیگر که آن هم تولید شرکت سایپاست به این بازیکن تعلق می‌گیرد. به این صورت با جمع کردن ارقام مشخص می‌شود نکونام مبلغی نزدیک به ۹۲۰ میلیون تومان برای سایپا آب خورد. از آنجایی که پرداخت‌های سایپا بر خلاف استقلال و پرسپولیس سر موقع است، نکونام خیالش جمع است که این مبلغ را سر وقت و بدون هیچ کم و کسری دریافت می‌کند.
باشگاه سایپا در ابتدا علاقه داشت تا قرارداد نکونام بیشتر از یک سال باشد که این بازیکن عنوان کرد شاید در پایان فصل قصد خداحافظی از مستطیل سبز را داشته باشد، از این رو مدت قرارداد یک فصل تعیین شد.

نکونام میلیاردی نیست
ولی‌ا… رعیت رییس هیات‌مدیره باشگاه سایپا درباره وضعیت اقتصادی باشگاه سایپا در فصل جدید و البته جذب بازیکنان گرانقیمتی چون نکونام صحبت کرد. رعیت در این باره اظهار کرد: «برخی‌ها اعتقاد دارند بازگشت سایپا به تهران به دلایل سیاسی اتفاق افتاده که باید عنوان کنم این موضوع به هیچ عنوان درست نیست و دلیل اصلی این انتقال مصوبه گروه خودروسازی و همچنین علاقه بازیکنان و کادر فنی بوده است. تا آنجایی که من اطلاع دارم اینگونه مسائل در این جریانات دخیل نبوده و مبنای آن کاهش هزینه‌ها و دسترسی آسان‌تر به محل بازی‌ها بوده است.» رعیت در پاسخ به این پرسش که جذب بازیکنانی مانند نکونام در فصل نقل و انتقالات نشان می‌دهد موضوع کاهش هزینه‌ها چندان درست نبوده است، گفت: «شاید حق با شما باشد اما به‌عنوان رییس هیات‌مدیره اعتقاد دارم در برخی زمینه‌ها در فصل پانزدهم با کاهش هزینه روبه‌رو بوده‌ایم.»
وی درباره جزییات قرارداد نکونام با سایپا و قرارداد دو میلیاردی نیز گفت: «قرارداد نکونام با باشگاه سایپا یکساله است و به هیچ عنوان قرارداد دومیلیاردی این بازیکن صحت ندارد.»
وی درباره جزییات قرارداد نکونام گفت: «600 میلیون تومان پول نقد، سه دستگاه خودرو سراتو و در صورت آوردن حامی مالی (اسپانسر) درصدی نیز از این موضوع دریافت خواهد کرد. در شرایط فعلی قیمت هر دستگاه خودرو سراتو 80 میلیون تومان است که این موضوع نشان می‌دهد قرارداد نکونام زیر یک میلیارد تومان می‌شود.»
رییس هیات‌مدیره باشگاه سایپا درباره اسپانسری که قرار است پرداخت مبلغ قرارداد نکونام را بر عهده بگیرد نیز گفت: «تا به امروز نکونام حامی مالی به باشگاه معرفی نکرده است.»
ITC نکونام رسید
جواد نکونام در هفته اول لیگ برتر فوتبال مقابل گسترش فولاد سکونشین بود و در فهرست 18 نفره تیم سایپا هم قرار نداشت. نکونام در مورد این مساله اعلام کرد: هنوز ITC اش صادر نشده و از همین رو در بازی با گسترش فولاد در لیست 18 نفره تیمش حضور نداشته است. مساله‌ای که مجید جلالی سرمربی سایپا از آن ابراز بی‌اطلاعی کرد. با این وجود ظاهرا مشکل ITC نکونام حل شده.
مصطفی شهبازی رییس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ با تایید این خبر اظهار داشت: «ITC جواد نکونام و یک بازیکن خارجی دیگر سایپا امروز رسید و از همین رو او مشکلی برای همراهی سایپا نخواهد داشت. بدین ترتیب نکونام در بازی هفته دوم سایپا برابر راه‌آهن می‌تواند در ترکیب سایپا به میدان برود.»
قدردانی اوساسونا از نکونام
باشگاه اوساسونای اسپانیا در بیانیه کوتاهی از جواد نکونام هافبک ایرانی فصل گذشته‌اش قدردانی کرد. با اینکه دو سال از قرارداد جواد نکونام با اوساسونا باقی مانده بود اما در نهایت و با توافقی که بین طرفین صورت گرفت، قرارداد این بازیکن به صورت رسمی فسخ شد تا نکو برای دومین بار از جمع ناوارایی‌ها جدا شود. هافبک با تجربه و 34 ساله ایرانی فصل گذشته 22 بازی برای اوساسونا انجام داد و سپس از این تیم جدا شد. قرمزپوشان پامپلونا در ارتباط با جدایی نکونام بیانیه‌ای کوتاه داده‌اند که در آن آمده است: «باشگاه اوساسونا می‌خواهد به صورت رسمی از زحماتی که جواد نکونام در این مدت کشید، قدردانی کند و در ادامه راه برای این بازیکن آرزوی موفقیت دارد.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *