پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عزم رزم فتح را آباد کرد

عزم رزم فتح را آباد کرد





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۳

عزم رزم فتح را آباد کرد

چهل و دوسال طول کشید تا به چشم آید. عمارتی که روزگاری دارالحکومه کرمان و محل رفت و آمد و حشر و نشر حاکمان، امیران و بزرگان این دیار بوده است و از سال 52 به بعد با بی توجهی به آن، به محلی برای اراذل و اوباش حاشیه نشین شهر شده بود و اهالی مناطق اطرافش برای راحت شدن از شر این اراذل سعی در تخریب آن داشتند. اما با تلاش استاندار کرمان نه تنها این عمارت تخریب نشد بلکه امروز به نگین کرمان تبدیل شده است. این حکایت فتح آباد است. عمارتی که روزگاری محل رفت و آمد بزرگان کرمان بود و زمانی اقامتگاه مفسدان و حالا نورچشم کرمان شده است.
عمارت فتح آباد در دوره حکمرانی «فضل علی بیگلر بیگی» در دوره قاجاریه در سال 1253 هجری شمسی در شمال شهر کرمان و در اراضی که توسط وی از یاغیان گرفته شده بود، ساخته شد و بعدها به باغ «فتح اباد» شهرت یافت. زمان احداث باغ فتح‌آباد به حدود سال 1255 می‌رسد و در 12 بهمن 1381 با شماره ثبت 7284 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گفته می‌شود، باغ فتح‌آباد اختیارآباد الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده و بخش‌های مختلف از جمله مجموعه‌های اداری، دفتری و قسمت‌های حفاظتی در این باغ وجود داشته است.
داستان احیاء این عمارت از فروردین ماه سال 1393 آغاز گردید؛ وقتی که علیرضا رزم حسینی استاندار جدید کرمان، در همین راستا بازسازی باغ فتح آباد را بعنوان اقدامی در جهت افزایش ظرفیت های گردشگری استان و به ویژه شهر کرمان در برنامه های توسعه و عمران استان کرمان قرار داد. امشب قرار است عمارت فتح آباد افتتاح شود. عمارتی که از عرش به فرش و از فرش به عرش را طی کرد و حالا به یکی از زیباترین و رویایی‌ترین باغ‌های ایرانی تبدیل شده است. هرچند باغ فتح‌آباد در روز بسیار زیبا و دیدنی است، اما شب‌های آن چیز دیگری است، آسمان پرستاره، انعکاس تصویر عمارت باغ در حوض آب، نورپردازی زیبا و عطر خوش گل‌ها و گیاهان لحظه‌هایی رویایی و جذاب را خلق می‌کند و بی‌شک افرادی که شب‌هنگام به این باغ پا می‌گذارند، می‌توانند ماندگارترین خاطرات را در دفتر زندگی خود ثبت کنند.
امشب در حالی باغ فتح آباد افتتاح می شود که یک سال پیش کسی حتی فکرش را نمی کرد این عمارت تا چندسال دیگر باقی بماند. تخریب گسترده این باغ در طول سال های زیادی با تخریب گسترده مواجه شده بود. بطوری که فارس در این باره نوشته بود:دیواره‌های حوض 60 متری جلوی عمارت باغ تخریب شده بود، محوطه باغ خاکی بود و حال و روز دیوارها و سقف عمارت قدیمی فتح‌آباد هم بهتر از سایر بخش‌ها نبود. اما حالا حوض 60 متری جلوی عمارت بازسازی شده و بازی موج بر روی آب‌های درون حوض، شمشادها و بنفشه‌های باغچه‌ها و نمای زیبای عمارت تاریخی باغ فتح‌آباد دلربایی می‌کنند. همچنین مقرنس‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های سقف عمارت باغ فتح‌آباد پس از بازسازی آنقدر زیبا شده‌اند که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و انسان، دلش نمی‌آید، چشم از این همه زیبایی بردارد. ا نگار خدا غم زمین‌های اطراف باغ فتح‌آباد را هم خریده است و این زمین‌ها که روزگاری سرسبز و پر از درختان پسته بودند، دوباره با کاشت گیاهان دارویی و درختان میوه رونق گرفته‌اند.
حالا که باغ فتح آباد افتتاح می شود نباید زحمات استاندار کرمان را برای احیای این عمارت نادیده گرفت. براستی رزم حسینی با تلاش فراوان توانست فتح آباد ویران را به فتح آباد رویایی تبدیل کند. عمارتی رویایی که با رزم استاندار کرمان امروز به نورچشم کرمان بدل شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *